وقتی همه خواب بودیم

سپتامبر 5, 2009

این روز ها زیاد میشنوم و می خونم از اینکه نسل ما قربانی شده. نسل ما سوخته و باید تاوان اشتباهات دیگران رو پس بده. مخصوصا بعد از این اتفاقات اخیر خیلی سرخوردگی وناامیدی بین هم سن و سال هام میبینم. نمی دونم شاید منم یه روزی اعتقاد به چنین چیزی داشتم. به اینکه جایی بشینم و فقط بنالم از بدی روزگار.

اما مدتیه دارم به این فکر می کنم چرا ما قربانی شدیم؟چرا این بلا ها باید این زمان سر کشور ما بیاد که جوون هاش ما باشیم؟

فکر می کنم ما قربانی شدیم چون خودمون خواستیم. ما نسل تنبلی هستیم.نه از این لحاظ که خوب کار نکنیم اما  حوصله فکر کردن و مسئولیت قبول کردن رو نداریم. ما قربانی هستیم چون می خوایم پوششی درست کنیم برای این مسئول نبودنمون در قبال کشور و آینده اش. و چه بهانه این بهتر از اینکه حس دلسوزی خودمون و دیگران رو بر انگیزیم.

جدی تا کی می خوایم همه بدبختی هامونو سر حاکمان و زمامداران قبلی ایران بندازیم؟ تا کی میخوایم این ظلم هایی که میشه رو به پای نسل قبل بنویسیم؟ تا کی می خوایم پدر ها و مادر هامونو متهم کنیم به اینکه کاری برای ما نکردن؟ تا کی می خوایم خرده بگیریم به سیاسیونی که فکر می کردیم می تونستن رهبر خوبی برای تغییر و اصلاح باشن و نبودن؟ جدی کمی به خودمون نگاه کنیم. ما همش دنبال مقصریم. همش دنبال این هستیم که کسی رو پیدا کنیم و همه چیز رو گردن اون بندازیم.

به این فکر میکنم من و نسل من برای خودش چه کاری کرد که دیگران بخوان براش کاری بکنن؟تا کی میخوایم از این واقعیت فرار کنیم هر چی بر سرمون اومده و خواهد اومد اول و آخرش به خودمون بر می گرده. نخواستیم تحلیل کنیم. نخواستیم درگیر بشیم. نسل ما یه نسل فراری بود. هر کسی به نوعی فرار کرد.

به این فکر می کنم که چی شد که احمدی نژاد شد رئیس جمهور این کشور؟ ما بخوایم و نخوایم اون 4 سال دیگه رئیس جمهور ماست.هر جای دنیا هم که بریم همه بهمون خواهند گفت اون رئیس جمهوره و با لوگوی “ahmadi nejad is not my president” و رئیس جمهور موسوی گفتن و… این واقعیت ها عوض نمیشه. به این فکر می کنم که نسل ما چی بر سر خودش اورد که این آدم رئیس جمهورش شد.

حقیقتا این انتخاب و این انتخابات یک سیلی محکم تو صورت ما بود برای اینکه بیدار شیم. برای اینکه بفهمیم 10 سال 20 سال خواب بودیم یا خودمونو به خواب زدیم.

نسل ما خوابید و این روزگار هم نتیجه خوابیدن ماست. انتخابات سالهاست که داره برگزار میشه اما ما فقط تحریم کردیم یا اگر هم نکردیم در مقابل ظلم هایی که دیدیم سکوت کردیم. پارسال در انتخابات مجلس هم تقلب شد(چیزی که من با چشمان خودم دیدم) اما وقتی تحریم می کنیم،وقتی همش با نا امیدی میگیم “این ها همشون مثل همن”، وقتی سیاست کثیفه و… رای نمی دیم بعد چه جوری باید بفهیمیم داستان تقلب تو کشور ما یه داستان طولانیه و مال این دو سه ماه نیست. صدا و سیمای ایران سالهاست داره دروغ به مردم تحویل میده اما چرا کسی معترض این موضوع نبود؟

وقتی همه زور نسل من این باشه که شب ها روی پشت بام الله اکبر بگه یا بره تو خیابون پارچه رو صورتش ببنده و شعار بده ،وقتی همه نسل من عوض کردن اواتور تو فیس بوکش باشه، وقتی همه زور نسل من نوشتن پست وبلاگی و شیر کردن فید های مختلف تو فیس بوک و فرند فید باشه، وقتی همه زور نسل من شعار نویسی و سبز کردن تابلو های شهر باشه، وقتی همه زور نسل من بلاک کردن باشه، وقتی همه زور نسل من فرار کردن از ایران و اونجا تعیین تکلیف کردن برای بقیه باشه، وقتی همه زور نسل من فحاشی تو کامنت دونی یه خبرنگار باشه….وقتی نسل من از خودش فکر نداره ایده نداره،وقتی نهایت ایده پردازیه نسل من اینه که چه ساعتی اوتو به برق بزنیه یا تو چه روزی تجمع راه بندازه، وقتی چشمش به بیانیه این و اونه، وقتی نسل من هنوز دنبال “قربانی” و “قاتله”، وقتی نسل من تو خوابه که فلانی رئیس جمهورشه،وقتی نسل من فکر میکنه داستان هنوز “ریاست جمهوریه”،وقتی نسل من می ترسه که مسئولیت قبول کنه،وقتی رهبران نسل من آدم های 60 70 سال به بالاست، وقتی نسل من فکر می کنه هیچ کاری نمیشه کرد، وقتی نسل من نا امیده، وقتی نسل من به انواع و اقسام بیماری های جسمی و روحی مبتلاست…..بعد انتظار داریم زندان نکنن، تجاوز نکنن، هر کاری دلشون خواست نکنن؟وقتی ما زوری نداریم، وقتی حرفی برای گفتن نداریم، وقتی عملی انجام نمی دیم بعد می خوایم که ما رو ببینن؟ بد بختانه نمی بینن. نه تنها نمی بینن بلکه خفه هم می کنن. وقتی برای خودمون ارزشی قائل نیستیم. وقتی فکر میکنیم کاری از دست ما بر نمیاد از دیگران چرا باید انتظار احترام و ارزش داشته باشیم؟

ما برای خودمون هیچ کاری نکردیم. ظاهرا هم قرار نیست کاری بکنیم. عجیبه که هنوزم که هنوزه یه حرف جدید و تازه نمی شنوم.انگار که یه جورایی بدمون هم نمی اومد که این بلاها سرمون بیاد تا خوب خودمونو مظلوم کنیم و اسم نسل سوخته رو رو خودمون بزاریم. انگار منتظر بودیم تا باز یکی رو متهم کنیم. تا باز همون آه و ناله های قبلی رو (این دفعه با شدت بیشتر) سر بدیم که این حکومت ال و بله. منتظر بودیم تا باز به خوبی خودمونو به خواب بزنیم و راحت به زندگی شخصیمون برسیم. جدی چقدر این جامعه و مردمش برای ما مهم بود تو این 20 سال؟12 سال؟ 8 سال؟ نه 4 سال؟ چقدر پیگیری کردیم اخبار و اتفاقتی که داره رخ میده. چقدر تحلیل کردیم؟ چقدر براش راه حل پیشنهاد دادیم؟ چقدر منتظر این و اون نموندیم؟چقدر کاری براش کردیم؟

اینو بگم که من خودم مستثناء نمی دونم از این حرف هایی که زدم. من پشیمونم از عملکردم. و پشیمونم از اینکه کاری نکردم برای کشورم. نخواستم که بکنم. من هم مثل خیلی از دوستانم بودم که فکر می کردم این کشور جای زندگی نیست. اما بعد از این انتخابات از این حرفم برگشتم. لاقل منی که ادعای دلسوزی برای کشورم رو دارم باید اینجا زندگی کنم.  باید بمونم و کاری بکنم(بماند که هنوز هم نمی دونم چه کاری اما می دونم با این کار ها و شلوغ بازی های اخیر چیزی عوض نمیشه). لاقل تکلیفم با خودم روشن شد. یا حرفی از کشور و مردم و حکومت نزنم و هر جور خواستم زندگی کنم یا اگر حرفی می زنم یا کاری می کنم مسئولیت اتفاقات و جریاناتی که تو کشورم پیش میاد رو بر عهده بگیرم.  لاقل اینو فهمیدم با پشت کامپیوتر و اینترنت نشستن و فید زدن هیچ کشوری درست نمیشه. باید کاری کرد. باید کاری کرد……

+ شاید یکی از دلایل کم پست زدنمم همین باشه که از حرف زدن خسته شدم….

+موضوع این پست از اسم فیلم “وقتی همه خواب بودیم” گرفته شده و ربطی هم به فیلمش نداره :دی

25 Responses to “وقتی همه خواب بودیم”


  1. ما چهار نسل بودیم که این سی سال و کمی قبل از آن پشت سر هم آمدیم :
    نسل اول همه دهان بود و فریاد . همان نسلی که انقلاب کرد
    نسل دوم به تمامی نگاه بود و مات و مبهوت همان نسلی که سوخت .
    نسل سوم سراسر گوش بود و شنیدن صداهای دیگران . همان نسلی که جریان اصلاحات را پیشه کرد .
    و نسل چهارم جوان هایی هستند که گوش و دهان را با هم دارند و آمده اند تا حق خود و نسل های پیش از خود را بگیرند . کاش نگاهشان به گذشته هم باشد .

  2. نیمرخ Says:

    موافقم که ما مسولیت پذیر نیستیم . کاملا موافقم

  3. حسام Says:

    مریم عزیز با شما موافقم که نسل ما بیشتر در فضای مجازی مبارزه کرده است نه در فضای واقعی. ولی واقعیت هایی که اتفاق افتاده را هم نادیده نگیرید. مثلاً خواست تغییر در دوم خرداد را همین نسل به وجود آورد. همین نسل حاکمان را مجبور کرد که لااقل گفتمان دموکراسی را بپذیرند. همین نسل است که در کوی دانشگاه و حوادث اخیر هزینه داد. مساله این است که ما با قدرت نامحدودی روبرو هستیم که همه چیز را در اختیار دارد. حتی هزینه زندگی همین نسل را! من فکر می کنم همین مقدار پایداری جوانها در حوادث اخیر نشانه خوبی است.

    • maryamss Says:

      البته منم نمی گم که همه چیز خیلی بد بوده و بخوام نادیده بگیرم.مطمئنن این اتفاقات برای همه ما یه بیداری بود.اما مخالفم که این قدرت نا محدوده. من مطمئنم قرت این نسل خیلی بیشتر از این حرفاست اگر ما خودمون رو دست کم نگیریم و آماده باشیم برای هزینه دادن در این راه. ممنونم از کامنتتون

  4. زهرا Says:

    ای خواهررررررر قربون دهنت برم من
    من که دیگه جرات ندارم به این شیوه مبارزه گودری-فیس بوکی اعتراض کنم و بگم بابام جان کمی برین تو جامعه مجازی.

    باور کن موقع انتخابات من به یکی میگفتم به جای اینکه اینهمه پول بدن و برن سایت سبز و کمپین سبز و موج سبز و این راه بندازین همین پولو وردارین برین توی درو و دهات و اطرااف شهرها ستاد بزنین. نشست مسخره ام کرد که زمان این امل بازیا گذشته و چه میدونم الان با جامعه بروزتری مواجهیم!!!

    جالب اینجاست که نمیشه موردی مثال زد، سرتو میخورن. خلاصه کنم یکی از بزرگترین و مهمترین ایراد اصلاح طلبان اینه که با رسانه های رقیب بیگانه ان و از اون بدتر اینکه از جمعیت محافظه کار ایران چیزی نمیدونن.

    بابا با این مردم باید در حاشیه شهرها و مساجد حرف زد نه نت فیس بوک و گوگل ریدر
    اینجا تو وبلاگستان 4 تا آدم شبیه به هم جمع شدن و قربون صدقه هم میرن و فکر میکنن کل ایران همین شکلیه!!

    راستی اینو بخون عالی نوشته:
    http://mokhaalef.blogfa.com/post-371.aspx

  5. زهرا Says:

    منظورم از کمی برین تو جامعه مجازی، جامعه واقعی بود!:)

  6. آشنا Says:

    آخ که زدی تو خال!

  7. sarah Says:

    salam maryam jon, man ba harfat taghriban movafeghem,nemigam kamel.chon fekr mikonam ma chube nadunam karihamuno nemikhorim balke chube bifarhangimuno mikhorim, tamame moshkelate ma az bifarhangimune, mikham ino vasat tarif konam chon fekr mikonam be harfat rabt dare.man aslan nemikhastam raay bedam chon fekr mikardam taghalob beshe. . vali ye ruz sare kelas zaban ,ostademun k fahmid man nemikham raay bedam harfaie toro zad k na sarah ma baiad raay bedim ta betunim in sharaieto avaz konim. kholase man raay dadam.baad k in ghasaia pish omad,sare kelea ostade goft laanat bar man k raay dadam,vaghti tuie keshvari zendegi mikonam k hich arzeshi vase hichi ghaeel nist sarkhordegi tabiie,alabate man bishtare harfato ghabul daram vali man & to tanha ba avaz shodane 2lat mitunim kari konim,filme » vaghti hame khabim» ham eshareie
    mohkam ruie in mozoe,merc baraia webe khobet

  8. ناشناس Says:

    به تنبلی و مسئولیت ÷ذیر نبودم نسل مون موافقم اما این بی انصافیه که حرکتهای بعد از انتخابات و نادیده بگیریم. همین نسل بود که رفت تیو خیابون کتک خورد کشته شد و زندان رفت و هنوزم حاضر بجنگه. ما نسل سرگردونبم بدون هادی و راهنما خودمون داریم راه و پیدا می کنیم.

  9. hamid Says:

    ساکت بودن خوب چیزی هست,

  10. رضا Says:

    راستش رو بخواي به خاطر اسم نوشته ات كه فكر كردم مربوط به فيلم گفته شده بود اومدم توي بلاگت، منتها با متن جديدي مواجه شدم.

    هي! دست رو دلمون نذار كه خونه. شما چطور مي توني از نسلي اين انتظار رو داشته باشي وقتي كه شيشه‌ي عمرش دست حكومتي هاست؟ شماي دانشجو جرات مي كني كاري بكني كه ستاره دارت كنند، خيلي بخوايم هنر كنيم كه از رتبه‌ي اول كنكور كارشناسي ارشد كه بهتر نمي تونيم باشم. ديديد چكار باهاش كردند؟ پس نفرماييد عزيز جان….

  11. vaxiti Says:

    منم باهات موافقم ما همیشه تقصیراتمون را گردن پدران و مادرانمون میندازیم چون یاد نگرفتیم مسولیت خودمون را قبول کنیم و حالا که عقلمون میرسه خودمون سرنوشتمون را رقم بزنیم. نه آدمهای سه نسل پیش

  12. hamid Says:

    من این مطلبت رو خوندم, فقط همین, شما هم گفتین و فقط همین, البته معلومه که درست گفتین, همین
    دیگه جای بحث نداره, چی دارم میگم قاطی کردم ! من طرفه رضایی بودم تمایل به موسوی هم داشتم, ولی الان که نگاه میکنم, این آقا الان کجاست, چرا خودش رو نشون نمیده در رسانه, چرا اینجوریه یه جور خاصی یه ؟!!

  13. سميه Says:

    سلام خواهر عزيزم
    من موافق نيستم كه نسل ما بي تفاوت و تنبل بوده… به هيچ وجه… اما موافقم كه بايد كاري بيش از اونچه در جامعه مجازي انجام ميديم و بعضي وقتا به عمل سياسي هم منجر ميشه انجام بديم. اما با يه چيز بيشتر موافقم با اينكه امثال شما كه ديدشون وسيعتر هست بفرمايند كه چه بكنيم. نه فقط نقد… ببينيد نميشود بنشينيم و بگوييم ميدانيم بايد كاري بكنيم. اين را همه ميدانند. شما هم جزء همين نسليد. لااقل به فكر آن ديگران اتو به برق زدن رسيده است. از طرف ديگه اگر ميخوايم نقد كنيم بايد بگيم مثلا ساير نسلها از قوم ما (ايرانيها) در چه شرايطي چه گامهاي موثرتر و كارآتري برداشته بودند كه اونها نسوختند و ما سوختيم؟؟؟؟ يا حتي اقوام ديگه… در مراجعه به تاريخ ببينيم در ساير بيداريها و انقلابها با شرايط خودشون ديگران چقدر خلاق تر يا شجاع تر از نسل ما بودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اونوقت نقد كنيم. به نظر من نسل ما نا اميد نيست مطلقا و داره گامهاي خودش رو يواش يواش برميداره… هرانقلاب و حركتي هم زمينه هايي از لحاظ جامعه شناسي لازم داره … نميشه گفت چرا تا حالا خواب بوديم و الان بيدار شديم. الان زمينه بيداري بوجود آمده و ما از روي تنبلي و حماقت تا حالا ساكت نبوديم. بالاخره خبررسانيها… اطلاع رسانيها و … تأثير داره تو حركت … به هرحال من فكر ميكنم شما از بقيه يه كم نا اميدتر هستيد و همه چيز را خيلي سريع ميخواهيد.

  14. deaf_mute Says:

    احتمالا من بيش از دو برابر تو سن وسال دارم و اجازه بده همين يك انگشتي فقط اين مطلب را تايپ كنم وبس . اميدواري سلاح شماست نگذاريد آنرا ازتون بگيرند

  15. امیر Says:

    یه چیزی رو فراموش کردی واون اینه که جامعه داره پوست میندازه ،همین رسانه هاوفضای مجازی بودن که به میزان زیادی موج سبز رو راه انداختن وتقریبا میشه مطمئن بود اگه این اتفاق درزمان خاتمی می افتاد به احتمال قریب به یقین واکنش به مراتب ضعیف تری روشاهدبودیم ،پس حرکتی روکه انجام شده کوچک نشمریم وبه آینده خوش بین باشیم.

  16. hamid Says:

    اینقدر دوست دارم زبونه شما رو بفهمم، ولی نمی دونم چرا فاز نمیده، بیایم واقع بین باشیم، درسته رای نیاوردیم ولی خراب کردیم، چجوری؟! اگه نمیریختن توی خیابون ، ارای ما همه شون آدم های سالم به نظر میومدند و درست هم همین بود، کسایی که از اخلاق چیزی حالیشونه، ولی احمدی شانسی که اورد با اون کارش توی مناظره رای کلی آدم حسود بیمار رو هم ماله خودش کرد، همون موقع، بهم ثابت شد حماقت سن و سال یا کی هستی و این صوبتا نمیشناسه، اخلاق نداشته باشی فایده نداره، ریس جمهور باش، حالا شما حساب کن، چند میلیون آدم بیمار احمق بی شعور توی این مملکت وجود داره، ولی گفتم که خودمون خراب کردیم، آخه ما با خارجی ها چیکار داریم،؟ هر وقت اونها اومدن! شد دودستگی، مگه ندیدی طرف ریش داشته زدندش، خب ریشدارها هم میزنند دیگه، خیلی حرف زدم، بگذریم، چهار سال دیگه صبر کنید
    من بهتون قول میدم ریس جمهور خاتمی میاد، همون موسوی، مگه طرف دارهای خاتمی آخرش فحشش نمی دادند، اصلا ولش کن، دلم واسه هاشمی میسوزه،

    • hamid Says:

      معذرت می خوام منظورم طرفدارهای موسوی نبود، اشتباه شد، جدی میگم، دوباره خوندم فهمیدم، سواستفاده که شد، نشد؟! به اسمه موسوسی نه ولش کن، اشتباه شد،

  17. omid Says:

    سلام
    ما مسئولیم برای اونچه به سرمون اومده البته ما و نسلهای قبل از ما. اینکه ما چقدر مقصریم و اونها چقدر زیاد مهم نیست مهم اینه که اشتباهات تاریخی ما مکمل همدیگه بوده و هیچ کدوم نمیتونیم با پاکدامنی از این گناه تاریخی خارج بشیم.هر کسی که سکوت کرد و کاری نکرد_ هر کاری که از دستش بر میاد _ فردا روز باید جوابگوی نسل آینده باشه که از او سوال خواهد کرد که تو که می دانستی و می توانستی چرا سکوت کردی؟؟

  18. hamid Says:

    سلام، خوشحالم از صحبت های دلنشین وآرام کننده ات، چجوری یا چیکار کنیم همه اینطوری فکرکنند؟! یک دست صدا نداره، چند تا دست هم به غلط سر و صدایی کنند جواب نمی ده، بهتر نیست از این موضوع بگذریم، موجی جدید راه بیندازیم بصورتی که سواستفاده نشه ازش کرد؟! مثال میزنم، من وقتی مطالب بلند را میخوانم مجبورم برای در آرامش خوندن و قضاوت درست ارشیو کنم، ولی بعد که نتیجه گرفتم و میخوام بگم ، کار از کار گذشته و موضوعی جدید شروع شده، پیشنهاد میکنم، مطالب کوتاه تر بشه مفید تر و خلاصه تر تا، فاصله ی خودنن و جواب دادن کم بشه ، امیدوارم فهمیده باشین،

  19. محبوبه Says:

    بعد این همه مدت یکی از معدود نوشته هایی بود که در مورد سیاست به دلم نشست :)
    گل گفتی …


  20. چقدر آدم هیجان زده میشه وقتی می بینه عنوان پست قبلیش در وبلاگ دیگری هم وجود داره
    میشه تصور کرد خود بیضایی چه حسی داره

    ولی من برخلاف شما دارم خودم رو بازسازی میکنم،البته پست شما هم مال الان نیست
    این انتخابات نتایج فوق العاده خوبی داشته برای ما، باور کنید

  21. mojtaba Says:

    vaghte ziadi sarf shod ta kole neveshte va comentharo bekhonam, ama arzeshesho dasht. azat tashakor mikonam

  22. رسول Says:

    اگه ناراحتي خودتو بكش راحت شي


بیان دیدگاه