کشته می شویم و می کشیم

اوت 5, 2009

به نظرم این روز ها  همه با هر اتفاقی احساسی ترین واکنش رو نشون میدن. از سرمربی که تا دیروز محبوب همه بود  الان مورد نفرت و فحش همه اس. جدی من نمی فهمم معنای این واکنش ها رو؟ چرا باید فکر کنیم افراد هیچ وقت دچار اشتباهی نمیشن و اگر شدن باید به بدترین وجه ممکن محاکمه بشن؟ ما حتی حاضر نیستیم درک کنیم که چرا طرف چنین رفتاری رو داره نشون میده.  استدلال می کنیم که فلانی که فلان مراسم رو نرفت پس این اقا هم می تونست نره! بعد جالب ترش اینه که در طی یک بیان احساسی و شور انگیز می خوایم انتقام ادم هایی که کشته شدن رو ازش بگیریم. طلبکاریم چون اونی که روزی برای پیروزی تیم تو فریاد می کشید الان به خاک و خون کشیده شده ولی تو باید جواب همه این ها رو پس بدی. تو منفوری چون به هر دلیل شخصی که از نظر ما کملا بی ارزش و مزخرفه رفتی فلان جا!

یا مثلا خبرنگاری که تا دو روز پیش کسی نمیشناختتش الان شده دشمن مردم. کامنت دونیش شده پر از الفاظ رکیک( که البته همه این ها نشون دهنده فرهنگ و ادب والای ماست).خوب این ادم همون آدمه قبل از مصاحبه و انتخاباته.با همون طرز تفکر. چرا ما این همه نسبت به هم بی رحمیم؟ چرا حاضر نیستیم حتی یک ثانیه فکر کنیم اون هم آدمه!ممکنه اشتباه کنه. ممکنه ما اشتباه کنیم؟چرا همش در جنگیم؟ بعله قبول دارم. زور میگن. می کشن. شکنجه میدن.اعتراف میگیرن اما خدائیش اون لباس شخصی که داره میاد تو خیابون و مردم رو می زنه، اون بازپرسی و زندانبانی که شکنجه میده هم داره به چیزای آرمانی از دید خودش فکر میکنه. داره به کشورش فکر میکنه. به دینش و اعتقادش به خدای خودش. اون هم به همین اندازه عصبانیه اما چون قدرت داره خطرناک و جانی شده. ولی اگر ما ها قدرت داشتیم این کار ها رو نمی کردیم؟ من با اطمینان می گم می کردیم. مائیه که به خواهر و مادر طرف رحم نمی کنیم. ما که تا اونجا که زور داشته باشیم خشممون رو نشون می دیم بدون اینکه دقیقا بدونیم چی می خوایم. ما هم پتانسیل لباس شخصی شدن رو داریم.

ماهم خوب احساساتی می شیم.خوب قضاوت می کنیم. خوب محاکمه می کنیم.خوب شکنجه میدیم و اگه دستمون برسه خوب هم می کشیم.

عصبانی هستیم. معترضیم. این وضع رو نمی خوایم.این حکومت رو نمی خوایم. این رئیس جمهور رو نمی خوایم. نمی دونیم دقیقا چی می خوایم.فقط می دونیم چی نمی خوایم. بعد انتظار داریم کسی حرف ما رو بشونوه.راحت بازی می خوریم. راحت احساساتمون تحریک میشه. بعد افتخار می کنیم که اعتراض کردیم. من تو جایگاهی نیستم که برای کسی تعیین تکلیف کنم اما جدی بیایم این سوالا رو  به جای اینکه فکر کنیم چه شعاری بدیم. چه ساعتی اتو به برق بزنیم. کی اس ام اس نزنیم و …قبل از “هر عصبانیت و قضاوتی” از خودمون بپرسیم. ما دقیقا دنبال چی هستیم؟برای چی ناراحتیم؟ اگه چطور باشه خوشحالیم؟ دولت و حکومت عادل و منصف از نظر ما یعنی چی؟ رئیس جمهور خوب کیه؟ رهبر خوب کیه؟اصلا ببینیم تعریفی از این ها داریم؟ ما چی می خواستیم که نشد؟فقط موسوی رو می خواستیم؟ یا کروبی یا رضائی رو؟

چی شد که این انتخابات اینقدر روحیه ما رو داغون کرد؟دروغ بود؟ تهمت بود؟ توهین بود؟ دزدی بود؟ تقلب بود؟ استبداد بود؟ شکنجه بود؟ خفقان بود؟ بعد یعنی ما هیچ کدوم این ها رو نداریم؟ فرق ما و اون کسی که قدرت رو تو دست داره فقط سر همین قدرت داشتنه؟یا واقعا ما  با لباس شخصی و احمدی نژاد و … فرق می کنیم؟ ما اگر کسی داره اشتباهی میکنه.اگر اعتقاد غلطی داره سعی می کنیم خفه اش کنیم.برامون بمیره و دفن شه یا سعی میکنیم لاقل تحمل دیدنشو داشته باشیم(حالا صحبت کردن باهاش و … پیش کش).

نمی دونم من فقط خیلی ناراحتم. از این حرف هایی که این روز ها به هم می زنیم. از این انگشت هایی که به سمت هم نشانه گرفتیم….دلم گرفته. ناامیدم. نه از این حکومت و دولت. از خودمون نا امیدم.از اینکه اصلا ما این هستیم که دولتمردانمون هم این شدن. از خودمون که نمی تونیم همو دوست داشته باشیم. نا امیدم چون نفرت اونقدر قدرتش زیاده که هممونو کور کرده. اصلا نمی دونیم کجا میریم.

این آخر هم یه کامنت خیلی جالب تو این وبلاگ خوندم.گفتم اینجا بزارم.حرف دل من بود:

با سلام
گمان میبرم که اینروزها مردم(بیشتر منظورم نویسندگان تحلیلگران و کسانیست که تیتر و شعار تعیین میکنند) بر اساس دو گونه واکنش مینویسند
-کسانیکه واکنش سریع دارند و کذب مطالبشان زیر یک سال نمایان میشود
-عده یی دیگر با نیم نگاهی به آینده و با دقت بر اینکه این متن و تحلیل چه تاثیری میتواند داشته باشد !

با این مقدمه میخواهم مقیاس کوچکی را داشته باشم.

بیشتر از آنچه “چیزی” در واقعیت یا حقیقت خود وجود داشته باشد در ” ذهن ” ما وجود دارد.(توضیح محفوظ)

این هم میتواند نشان عظمت و توان ” فردیت ” انسان باشد هم نشانی از بیچارگی و در ماندگی.(ت.م)

هاشمی رفسنجانی
این شخص امروز با ” سکوت ” و ” عدم حضور ” تبدیل شده به یک فرد حامی جنبش سبز.
در همین جا باید سریحا بگویم که بنده اصلا موافق یا مخالف این موضوع نیستم . که مثلا هاشمی که بوده و چه شده و …
بنده صرف نشان دادن ” تبدیل ” کاراکتر اشخاص توسط ذهن جمعی این مقیاس و مثال را میاورم.

از طرفی دیگر
افشین قطبی باید ” به قتل ” برسد صرف حضور در یک مراسم.( مراسم دولت کودتا و …)

چطور میشود بی حرفی و کلامی از شخص مورد نظر بی شناخت از شرایطش بی هیچ چیز دیگر نظر به کشتنش داد !!!!! ( نه حتا محکوم کردنش نه حتا متنبه کردنش )
خب این رفتاریست که امروز با خود شما میشود و شما شاکی هستید چگونه همینگونه میاندیشید؟

در این هیچ شکی نیست که در شرایط حاظر افراد شناخته شده باید با احتیاط کامل رفتار کنند و مسول حظور یا عدم حظورشان باشند اما در دیگر سو نمیشود صرف داشتن قلم و اینترنت و خواننده حکم ” قتل” صادر نمود !!!

ازین قبیل افراط و تفریط ها درین مملکت گل و بلبل مثال فراوان است
مبارز سالیان دوری میگفت : ما با هم در یک گروه با فاشیسم میجنگیدیم و بعد هر یک تبدیل به یک فاشیست دیگر شدیم.

جای تعجبی نیست درین منزل اگر در همیشه بر یک پاشنه میچرخد.

19 Responses to “کشته می شویم و می کشیم”

  1. زهرا Says:

    اوا خواهر قربون دهنت یعنی قلمت و هم کیبردت:)
    دیگه از این جامعتر نمیشد نوشت
    اون کامنتی هم که نقل کردی عاالی بود.
    این مسیح علینژاد کلا نوشته هاش رو اعصاب منه چه برسه به بعد از انتخابات
    البته این که به باباش به خاطر رای به احمدی نژاد محل نمیذاره (به گفته خودش در وبلاگش) دیگه افشین قطبی و نجفی و بیگانه که جای خودش داره متاسفانه..

    گاهی اوقات میگم خدا نکنه یکی از ماها 9مثلا حتی خودم) به قدرتی چیزی برسیم. راستش من وقتی عصبانیتهام میخوابه میگم خدایا شکرت که من هیچی نیستم اگه بودم ممکن بود چه بلاهایی سر ملت بیگناه بیارم : دی

  2. mohammad Says:

    سلام با بعضی از حرفات موافقم
    ولی در مورد اون مربی من از همون اول هم باهاش مخالف بودم
    بعضی از ادمها مثل مگس می می مونند و فقط دور شیرینی جمع می شوند.
    در مورد اون خبرنگار وقتی من فهمیدو وبلاگش بسته شده بود ولی به بعضی ها حق می دهند شما هم اگه کسی از دست داده بودید
    شاید اینطوری نمی شوتید.
    در مورد شما نمی دونم ولی من خودم اگه قدرت هم داشته باشم نمی تونم این همه بیرحم باشم.

  3. محبوبه Says:

    حق با شماست. من هم اين روزها دارم احساس ميكنم كه وطن پرستي مان و همينطور ديندارميان سالم نيستند. و همين كه ميزان حق متقابلي كه براي غير خودي ها قائل ميشويم!! نشان دهنده همين حالت بيمارگونه است. اينطوري داريم نفرت درونيمان را مرتبا افزايش ميدهيم. خداوند به دادمان برسد. به كجا ميرويم؟
    واقعا با نظر زهرا موافقم. خوب است كه قدرتي نداريم وگرنه …همين هيتلر چه شد كه عده اي را به آتش كشيد. به خاطر قدرتي كه داشت و آن دگرستيزي و ساديسم و احساسات نژاد پرستانه و خودشيفتگي اي كه در ضميرش بود.

  4. رامتين راسپوتين Says:

    به خدا ما ادعا نكرديم كه ما سربازان گمنام امام زمان(ع) نايب ان حضرت هستيمما خود را يگانه دهندگان شهداي عاشورا نميدانيم ما خود را تنها ياوران قران نميناميم اين ها هستند كه چنين نميپندارند.اگه كسي مثل رهبر كره شمالي كه دين وايمان به خداو مذهب نداره بگه ميكشم وبكشه خيلي بهتره تا كسي مثل اقايxكه اداي نايب امام زماني رو داره وميگه عدالت قران استقلال انسانيت ائمه اطهار وهزاران چيز خوب و دقيقا بر عكس عمل كند.
    ولي در كل با نظرات تو مافقم اگه با انسان بدي مبازه ميكني اگه مثل اون ها با اون ها مبازه كني تو هم انسان بدي هستي.

  5. زینب Says:

    ما یه قانون اساس مدرن و قانونمداری میخوایم. چیزی که الان وجود نداره.

    در مورد قطبی: این حق مردمه که کسی رو کی و چطوری دوست داشته باشن.

    در مورد خبرنگار: یعنی شما فکر می کنید به یه آدم رندوم اجازه مصاحبه با زندانی سیاسی اوین رو میدن. طوری که رو پای یکیشون بزنه و به اون یکی در مورد آب خنک خوردنش طعنه بزنه؟ خبرنگارای کیهان، فارس نیوز و 20:30 به طور واضحی رابطه نزدیک با اوین دارن.

  6. محمدي Says:

    خواهر من، مردم مدت ها هست كه اين نفرت تو دلشونه.حلا بهونه اي پيدا كردن كه بريزن بيرون.شما واقعاً فكر كردي همه اين اتفاقات فقط و فقط به خاطر يه تقلب تو انتخابات به وجود اومده؟؟
    روز اول يه پشت پا بهت ميزنن
    روز دوم يه سيلي
    روز سوم سيلي و يه مشت توي شكمت
    روز چهارم علاوه بر قبليا يه لگد هم اضافه ميشه
    ديگه ميبينن هيچي نميگي بر ميدارن با كابل به قصد مرگ ميزننت
    باز جواب نميده تفنگشو در مياره ميزاره تو دهنت.
    خواهر من مردم ميدونن چي ميخواهن.مردم آزادي بيان و عقيده ميخواهن مردم رفاه ميخواهن.مردم تفتيش عقيده نميخواهن.
    حتي همين چيزايي كه شما ميگي مردم نيمخواهن هم خودش كم چيزي نيست. بابا مردم رهبري رو نميخواهن. لازم نيس جاش هم چيزي بياد.مگه چندا كشور رهبري دارن؟؟؟
    مردم گشت ارشاد نيمخواهن. حالا لازمه مگه جاش چيزي بياد؟؟؟؟
    شما فكر كردي تا ديروز همه چي گل و بلبل بوده يهو مردم احساساتي شده. نه عزيز من اين بارتي بود كه يه جرقه ميخواست. و تازه شروعش هست.
    شايد شما پارتي چيزي داشتي همه چي خوب برات بوده اما ميدوني تو اين مملكت حد اقل چقدر حق خود من خورده شد؟؟؟ شما سربازي تو مرز رو كه نرفتي شما بيكاري رو كه نكشيدي. شما خيلي چيزا رو نديدي. كه فكر ميكني اينا احساسات يه روزه هست.
    آخه همين تركيه و امارات چي بيشتر از ما دارن؟؟؟؟
    مردم خوب ميدونن چي ميخواهن. اما اونايي كه انقلاب 57 رو به وجود اوردن نميدونستن چي ميخواستن.
    شما فكر ميكني يكي مثل نجف زاده تو همين 2 ماهه كه منفور شده؟؟؟ اگه شما قبلاً نميديدي اين مشكل تو هست اما ما خيلي قبل تر از اين موجود چاپلوس متنفر بوديم.يا اون مراتي خود فروش.
    اون قطبي رو كسي نيمخواهد بكشه اما واسه همه روشن شد كه چه آدم حزب بادي هست.مردم از اين ناراحتاً كه هر كي مياد راحت بهشون توهين ميكنه. اگه اينا واسه شما توهين نيست به خودت مربوطه. شما از كجا اومدي كه نميفهمي وقتي ميگن قطبي رو بايد كشت منطور انه كه متنفريم ازت منطور اينه كه ديگي اون محبوبيت رو نداري واسه ما.

  7. آدميزاد Says:

    اين فحاشي ها واقعا داره به معضلي تبديل مي شه تو اين روزا!

  8. رضا Says:

    سلام

    بنظرم شما با کامنتهای زیر 100 % جوابتون رو گرفته باشید.

    شما می گویید چرا ما به هم احترام نمی گذاریم به فرض که با هم مخالفیم ، دوستان می گویند » چاپلوسها ، خائنها و …»

    مرحوم آلبر کامو می گفت ما در عصر «فحشای کلمات» زندگی می کنیم می گوییم «صلح» ولی «جنگ» را اراده می کنیم . می گوییم «آزادی» ولی خفه شده مخالفامان را اراده می کنیم.

  9. admin Says:

    اگر قادر نیستی خود را بالا ببری همانند سیب باش تا با افتادنت اندیشه‌ای را بالا ببری
    «» دکتر علی شریعتی «»

    تفسیر جالبی بود موفق باشید
    خوشحال میشم با شما تبادل لینک داشته باشم


  10. سلام
    کوتاه و مختصر.
    خیلی خیلی خیلی با این پست تون حال کردم! اولین و تنها پستی از وبلاگتون بود که خوندم. اگه این طرز تفکر رو بتونید و بتونیم حفظش کنیم و پرورشش بدیم لاریب فیه روشن فکر میشه قلمدادمون کرد و سوای اون دنیا و آخرتمون هم آباده.!


  11. Be Omide Rooz Haye Ghashang..!

  12. سیامک Says:

    اگر قدرت داشتم : شاید به فکر تجدید فراش می افتادم.
    اگر قدرت داشتم : شاید دچار فساد مالی می شدم.
    اگر قدرت داشتم : شاید مغرور می شدم.
    اما
    اگر قدرت داشتم : هرگز به ناموس کسی تجاوز نمی کردم.
    اگر قدرت داشتم : هرگز کسی را به قصد کشت شکنجه نمی کردم.
    اگر قدرت داشتم : هرگز ادهای معصومیت نمی کردم.
    اگر قدرت داشتم : هرگز چنین نمی کردم که با ما کردند و …

  13. omid Says:

    سلام
    خسته نباشید مطلب جالبی بود
    در مورد اینکه سلبی فکر می کنیم نه ایجابی من بقیه رو زیاد اطلاع ندارم اما من با اینکه اسم نظامی که به دنبالش هستم رو نمیدونم اما میدونم رسمش این نیست
    نمی خوام حکومتی که من توش زندگی می کنم جواب سکوت رو با باتوم بده.
    این ساده ترین خواسته است .\این که ه جای همه نظرات و افراد و دسته ها و حزبها و علایق فردی و گروهی قانون به جامعه حکومت کنه نه هیچ چیز دیگه ای.
    در مورد قطبی این رو می دونم که ایشونمثل هر کسی آزاد این حق رو داره تو هر مجلسی که صلاح میدونه شرکت کنه اما من همونقدر که حضور مایلی کهن رو تو اون جمع طبیعی می دونم حضور جناب قطبی رو غیر طبیعی حس می کنم اما این غیر طبیعی بودن بهم اجازه نمیده که حکم قتلش رو بدم.
    موفق باشید.

  14. omid Says:

    خیلی اشتباه تو این نوشته موجود است ببخشید

  15. امیر Says:

    دختر خانم ها وپسرهاي عزيز
    آيا مايليد در کمترين زمان ممکن دوست موردعلاقه خود را بيابيد
    به وبلاگ ما مراجعه کنيد:www.mrlen13.blogfa.com
    حتي يک دقيقه هم صبر نکنيد شايد در همين يک دقيقه فردي که شما دوست داريد به کس ديگري معرفي شود پس عجله کنيد

  16. hamed Says:

    Salam maryam ..nemedonam ..ye sale ke donbalet megardam ,,rozy ke dedamet labkhandet khyly zeba bod..to mekhandedy va behem megofty be che mekhandy va to nemedonesty ke man asheghe khandehat bodam ….hala ye sal gozashte to weblaga megardam ta shayad ye rade payee azat pyda konam……..maryam en weblag ham nabody be omede rozy ke bebenamet ….hesam20_21….rasty alan nemedonam kojayee valy har koja hasty khodaya az more man bestan va be more maryam beyafzay…………………..

  17. hamed Says:

    rasty picture zebayee az bacheghehat gozashte body..bejamat ham zeba bod.

  18. جانيوز Says:

    اصلا چرا دروغ، همین پیش پای تو
    گفتم که یک غزل بنویسم برای تو
    احساس می کنم که کمی پیرتر شدم
    احساس می کنم که شدم مبتلای تو
    برگرد و هر چقدر دلت خواست بد بگو
    دل می دهم دوباره به طعم صدای تو
    از قول من بگو به دلت نرم تر شود
    بی فایده ست این همه دوری ، فدای تو!
    دریای من ! به ابر سپـردم بیـاورد :
    یک آسمان ، بهانه ی باران برای تو
    ناقابل است ، بیشتر از این نداشتم
    رخصت بده نفس بکشم در هوای تو

    باسلام
    وبلاگ زيبا وپر محتوايي داريد من قبلا هم به وبلاگت سر زده بودم از مطالبت لذت بردم خوشحال مي شم به من سر بزني ونظرت رو بگي…
    دیدم قدری گرفته ام
    انسان وقتی دلش گرفت از پی تدبیر می رود
    من هم رفتم

  19. jonbeshe sabz Says:

    فراخوان نماز عید فطر جنبش سبز
    بیت آیت الله منتظری
    قم – بلوار شهید محمد منتظری – .کوچه 12


پاسخی بگذارید

