خیانت و دنیای مجازی

نوامبر 19, 2007

حدود 2 3 ماه پیش یه برنامه ای نشون داد در مورد سکند لایف و مسائل مربوط به اشخاص در دنیای واقعی.خیلی این بازی منو جذب کرده و یه بار هم اون موقع ها که بلاگفا بودم در موردش نوشتم(نمی دونم چرا پیداش نکردم!یه بار خواستیم از خودمون لینک بدیما!).یه اکانت هم ساختم ولی نمی دونم چرا نمی تونم بازیشو دانلود کنم هر چند که بهتره بیخیالش شم.اما این برنامه که از ABC News پخش میشد در رابطه با مشکلاتی که افراد در رابطه با بازی کردن در سکند لایف براشون پیش اومده بود.متاسفانه ویدیوی برنامه رو نتونستم پیدا کنم اما کل متن این جا هست.تو این برنامه با یه خانوم39 ساله(اینقده هم چاق و بیریخت بود !SillyPhbbbttt) مصاحبه کرده بودکه 2 سال رابطش رو به فرد دیگه ای شروع کرده و منجر به ملاقات های حضوری و … شده بود.طوریکه این خانوم رابطه اش رو با دوست پسرش به خاطر دوست پسر مجازیش قطع می کنه.و به این موضوع پی میبره که در این دو سال به شدت تحت تاثیر این دنیای مجازی قرار گرفته بدون اینکه به هشدار های دوستش توجهی بکنه و به قضیه فقط به عنوان یه بازی نگاه نکنه.جالبش اینجاست که این خانوم یا افراد شبیه این خانوم که در دنیای مجازی روابط جنسی با میت هاشون دارن اعتراف می کنن این که تمام حسی که از این رابطه در دنیای مجازی بهشون دست میده عین حالت واقعی و بلکه هم بهتره!ناگفته نمونه که اون آقای مجازی هم در دنیای واقعی ازدواج کرده بوده اما از رابطه اش در دنیای مجازی لذت بیشتری می برد.

Susan Heitler روانشناس و نویسنده اعتقاد داره هر گونه رابطه ی که باعث بشه فردی روابط بین دو فرد (همسر ،دوست،نامزد و ….)کمرنگ شه نوعی خیانت محسوب میشه ودر واقع لزومی نداره که رابطه فقط رابطه جنسی باشه که اسمشو خیانت بذاریم.نوع دیگه ای از این خیانت مراجعه افراد به سایت های محتوی مطالب پرنو هست(که اینجور که از تحقیقات و آمار بر میاد بعد مدتی بیشتر اعتیاد آور میشه تا ارضا کننده).به طور کلی هر چیزی که انرژی ،احساسات،هیجانات ، و توجه افراد رو بیش از حد جلب کنه به طوریکه فرد از بیشتر این موارد رو صرف اون موضوع خارجی کنه خیانت محسوب میشه.(البته این نظر این خانوم روانشناسه ولی خود منم یه جورایی به این موضوع اعتقاد دارم).به گفته محققان شخصیت های فانتزی در دنیای مجازی می تونن خطر جدی تری برای یه رابطه دو نفره واقعی باشن.چون دیگه این رابطه یه رابطه نزدیک به واقعیت هست.

Nick Lee دانشجوی دکتری رشته «روانشناسی در دنیای مجازی» در دانشگاه استنفورد معتقده تا زمانیکه افراد خودشون احساس خیانت کردن بهشون دست نده نمیشه اسم این کار رو خیانت گذاشت.وقتی که شما در حال چت کردن با فردی هستین و ابایی ندارین که این رابطه رو از همسرتون مخفی نگه دارین اسمش خیانت نیست اما فقط کافیه که کمی پنهان کاری در کار باشه.همچنین نیک اعتقاد داره خیلی از افرادی(سکند لایف باز بودن) که در موردشون تحقیق کرده احساس می کنن سکند لایف یه دنیای ایده آل و بدون دردسر (پول و وقت و …)است که صرفا جنبه سرگرمی براشون داره و خیلی هاشون هم به پارتنرشون وفادار موندن!

از روی حس فوضولی رفتم و قسمت کامنت های این نوشته رو هم خوندم .تو یکی از کامنت ها یه آقایی گفته بود که همسرش بعد از سالها زندگی مشترک و داشتن 3 فرزند می خواسته از همسرش جدا شه و به وصال دوست سکند لایفیش برسه.و کلی بدبختی کشیدن و همسرش به خاطر این کار از کار اخراج شد و در نهایت با مشاوره خانوادگی تونستن مشکل رو حل کنن.سوالی که همیشه برام وجود داره:واقعا مرز بین خیانت و و وفاداری کجاست؟بالاخره دنیا داره به سمتی پیش میره که خیلی کارهای واقعی تحت وب انجام میشه و ناچاریم یه روزی این دنیای مجازی رو جدی بگیریم.به نظر من سکند لایف کاملا با بقیه مقوله ها مثل چت و … فرق می کنه.چون آدم واقعا داره زندگی می کنه و همه چیز رو تجربه می کنه.و عجیب تراین که این موضوع تبدیل شه به یه بحث داغ و مهم در خیلی از کشور های پیشرفته مثل آمریکا.

منابع و لینک های مرتبط:

Does Virtual Cheating Still Count?

http://abcnews.go.com/Technology/comments?type=story&id=3473291

پی نوشت:از همه دوستانی که منو تشویق به ساختن پادکست کردن تشکر می کنم.حتما این کارو انجام می دم.

24 Responses to “خیانت و دنیای مجازی”

  1. ماکان Says:

    درباره سکند لایف زیاد شنیدم ولی این که همون حس واقعی رو به آدم میده یا نه نمی دونم!

  2. soboone Says:

    خوب دنیای مجازی پس یعنی چی! وقتی 100 نفر خیانت کنن بقیه هم بزور باید بکنن خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو (چی گفتم)!
    امیلم بهت نرسید این رو ببین

  3. soboone Says:

    تازه عکس فیدتم که عوض کردی شده موش :)

    نه بابا فیدم سر جاشه

  4. soboone Says:


    اگه امیلم بهت نرسید این رو ببین

  5. ندا Says:

    خفن! با حال! خیلی کارت درسته. نظراتت خیلی خوبه. آفرین کوچولو. دونقطه دی
    این موضوع برای ما به عنوان مسلمون هم از این جهت اهمیت پیدا میکنه که بگیم چی گناهه چی گناه نیست. هیچ جا ننوشته که مثلا چنین رابطه ای با یه شخصیت مجازی که نمیدونی کیه و چیه گناه داره. ولی کسی که این کار رو میکنه و براش بیشتر از یه سرگرمیه و به قول اون یارو هه احساس خیانت میکنه خودشم میدونه که داره گناه میکنه.
    بعدشم بیشتر ما اون ایدآلی رو که میخوایم در دنیای واقعی به دست نمیاریم. اینم انگیزه ای میشه که ملت برن سراغ شخصیتهای مجازی. ااین ساده ترین و بد ترین راه روبرو شدن با مسالست.
    همین خانومه که میگی زشت بوده و چاقالو مطمئنا نمیتونسته از یه رابطه جنسی فیزیکی لذت زیادی ببره. ولی راه حلی هم که گرفته بدترینش بوده.

    آره دقیقا منم باهات خیلی موافقم.همون ایده آله که میگی خیلی درسته.شاید واقعا رابطه ای باشه برای فرار از دنیای واقعی


  6. جل الخالق
    پس هوای خودما داشته باشم توی این دنیای مجازی یک وقت فریب نخورم!!!!

    منتظر پادکسیم هر چه زود تر

    اما در مورد سوالت
    ما هم اندکی می نوازیم تاری و سه تاری و دفی و … در جوانی حالی برای تدریس بود این روز ها خیر!

  7. kochebagh Says:

    وابستگی روانی بدتر از وابستگی جسمیه .

  8. kochebagh Says:

    مریمی اون موشه رو تا حالا ندیده بودم،خیلی نازه.

    آره.اسمش رمیه.

  9. RaoRos Says:

    والا این قضیه پیچیده است خیلی
    خیلی از آشنایی ها از همین جا شروع می شه و بالاخره اون کسی که ادم باهاش اینجا اشنا می شه هم ادمه دیگه
    ولی خیانت فرق می کنه …
    هممممم
    خیلی پیچیده است … می تونه دو تا آدم رو از دو سر دنیا که نه یه زبون مشترک دارن نه دین مشترک نه فرهنگ نه هیچی … مثل آهنربا جذب هم کنه و چه بسا رابطه شون سالها هم ادامه داشته باشه … عجیب نیست؟

  10. soboone Says:

    بزرگ شده حالا که نه فتوشاپ دارم نه وقت وی فردا شاید واست خوب بزرگش کردم طوری که پیکسل هاش بهم نریزه!
    راستی بدت نیاد نمیدونم چرا هرموقع لوگوی وبلاگت رو میبینم یاد پیکان وانت میفتم میدونم چرا آهان فهمیدم بخاطر رنگ پروانه هات هستش!
    :)

  11. «محمد» Says:

    دیگه همینمان مونده که خیانتمان هم مجازی بشه!

  12. كاسپيكا Says:

    سپاس ماريا عالي بود. بي نزاكتي است اما ميپرسم نميشود اينگونه مطالب علمي و روانشناختي را كه مهم هم هستند ، با زبان رسمي بنويسي؟
    من هم از آن دسته افرادي هستم – به تبعيت از آموزگار دوران ژورناليستي و نوستالوژيستي – كه معتقدند در نگارش گزارش يا مطالب علمي، كله ام را بشكنيد اما كلمه را نشكنيد! باز سپاس جالب بود…

    حتما ممنون از راهنمایی.اتفاق خودمم به این نوع طرز بیانم توجه کردم.دارم سعی می کنم بهترش کنم


  13. خوب شد من با سنکدلایف بازی نکردماااا، چه بده ، جلل الخالق :))


  14. […] دلم میخواد نظرتون رو راجع به خیانت و محدوده اش بدونم:  خیانت و دنیای مجازی حدود 2 3 ماه پیش یه برنامه ای نشون داد در مورد سکند لایف […]


  15. به به! دوست قدیمی…..نمی دونم چرا یه چند وقتی از اینجا خبر نداشتم….راستش این موضوع خیانت خیلی پیچیده است…من هم تا حدودی موافقم…اگه باعث بشه توجهت به طرف مقابل کم بشه..شاید خیانت محسوب بشه…
    از سکند لایف هم فقط توی همین وبلاگ ها یه چیزهایی خوندم…نمی دونم چه جوریه!

    سلام خانومی.ممنون که اومدی.

  16. آرام Says:

    متن جالبی بود !
    شاید من تا حلا فکر میکردم من دارام اشتباه میکنم یا بسته فکر میکنم شاید هم زیادی غیرتیم
    اما حتما این روانشناسها یه چیزی بیشتر و بهتر از من میدونند دیگه نه؟

    البته خوب روان شناس ها خیلی چیزا می دونن.البته من منظورم این بود که آدم باید ببینه تا چه حدی حرفای روانشناسا با زندگی آدم منطبقه.ممنونم.

  17. حميد Says:

    وقتی که آدم نارو نميزنه ، خیانت نمی کنه ، وقتی که اصلن خیانت رو دور می زنه و می شينه صدمتر آنورتر، جايي كه همه چي زلاله ، صافه صاف ، چقدر چیزهای جدید برای فکر کردن می شه پیدا کرد، چقدر مدل اين نگرانی ها فرق می کنه، چقدر حضور آدم های جدید تو زندگيت متفاوته، هیجان یک چیز ديگس و آزادی یک مفهوم از بیخ دگرگون…

  18. سجاد Says:

    سلام من خسته نباشيد ميگم كارت عاليه ميشه مهبت كنيد اينو به بچه ها نشون بدين حل مشگل با يك روانشناس بدون نيازي به نام ميل ويا پول برترف كردن تلسم تلسم براي رسيدن به فرد و… فال به منم سر بزنيد اگه خواستين منم ادرس وب زيباتونو براي بازديد كننده هام بزارم اونام ببينند و لذت ببرند بازم ممنون see u http://www.hasti-aram.blogfa.com

  19. ستاره Says:

    لام من مشکل بزرگی دارم یک خواستگار دارم که منو خیلی دوست داره منم همینطور اما من با دنیای مجازی با یکی نه به عنوان اینکه احساسی خواستی داشته باشم اما دردو دل می کنم همین باعث شده که خواستگارم فکر کنه بهش خیانت می کنم اما این کارو نمی کنم اما نمی تونم با اون فرد حرف نزنم بهم کمک می کنه
    باحرفاش منم گوش می دم چند بارهم زنگ زده من نمی دونم چه کار کنم میشه منو راهنمایی کنید ممنونم

  20. leila Says:

    salam. kheili jaleb bood . man fekr mikonam donyaye majazi ye donyaye khatarnaki hastesh baraye ensanha, chon shoma ba kasi ke chat mikonid ono az nazdik ke nemibinid ya shenakhti az ham nadarin pas dalili nadareh ke hame chizo rok va rast be ham begin.
    ino migam be khatere in ke man khodam azhamin tarigh ba shoharam ashena shodam va ezdevaj kardam ama bad az modati goftesh man az hamoon rooze aval ke didamet to zoagham khord ama chareh-ei nadashtam hala chera in harfo zad chon dobareh az tarighe internet ba ye khanome dige ashena shodeh bood va ehtemalan fekr mikoneh nimeye gomshodash shayad one.kholase inke donyaye internet ta zamani ke be kasi sadame nazane khobe hamin.
    shad bashin

  21. rioter Says:

    انعکاس خبر در آینه ی طنز
    اینوری نیوز:اخبار طرفداران احمدی نژاد
    اونوری نیوز:اخبار طرفداران موسوی
    گلچین اخبار روز از= بی بی سی– فارس نیوز – رادیو فردا – کلمه – تابناک – خبر آنلاین – دویچه له آلمان– العربیه–ایرنا – رجانیوز- پارلمان نیوز
    عکسهای جالب و مطالب طنز و زیبا از سرتاسر اینترنت
    با دوبار بروز رسانی در روز

  22. سالی Says:

    خیانت همیشه دو طرفست اینطور نیست که پیش خودت بگی دارم یواش یواش عاشق میشم اینو بدون همسرت خیلی وقته عاشق شده با شخصی دیگر

  23. ناشناس Says:

    ااين چرنديات چيه؟ مرز خيانت با تعهد به اندازه فاصله بي نهايت دنياي مجازي با دنياي واقعي است خوبه كه آدم همه دنيا رو ببينه همه آدم هاي ايده ال دنياي مجازي باز به همون آدم معمولي دنياي واقعي پابند باشه تعهد واقعي وقتي است كه تو دنيا رو ببيني با همه جور آدم حرف بزني باز متعهد باشي عاشق كسي بودن بدون ارزيابي از بقيه آدما عشق سطحي است كه اگه يه نفر سوم بالاخره بهمش نزنه جبر زمونه بهمش مي زنه آدم بايد خودش مواظب چيزايي كه دوستش داره باشه عشقي ماندگاره تعهدي ارزشمنده كه در اثر قياس بين آدما به آدم تلقين شده باشه به زبان ساده تر آدم در طول زندگي مشترك با 10000000 نفر مواجه مي شه كه ممكنه باعث خيانت بشه تو خيابون تو محيط كار و اگه عشقي واقعي باشه تعهد حتمي است و همه كساني كه چت مي كنند قصد خيانت ندارند شايد وقتي دارن چت مي كنند به تنها چيزي كه فكر نمي كنند جنسيت طرف است


بیان دیدگاه