لیزر اشعه ایکس

نوامبر 21, 2007

چند وقت پیش که سمینارمو ارائه دادم به این فکر کردم که یه توضیح کلی هم در رابطه باهاش تو وبلاگم بنویسم.در واقع موضوع پروژه من بحث و بررسی یکی از این نوع لیزر ها در مرکز دزی(DESY) آلمان بود.

چیزی که خیلی برام جالب بود تاسیسات ساخته شده و هزینه هایی که برای ساخت این پروژه و البته کاربردهای عملیش بود.و خیلی حسرت خوردم که چرا ما هنوز نمی تونیم چنین تکنولوژی هایی در ایران داشته باشیم.

ویژگی پرتو خروجی از XFEL(همین لیزر الکترون آزاد) اینه که علاوه بر توان متوسط بالایی که داره فرکانس پالس های اون هم خیلی زیاده(در واقع پرتو خروجی به صورت پالسی هست) و این ویژگی پرتو باعث میشه که کاربرد های زیادی در علوم مختلف داشته باشه.با اینکه این پروژه هنوز به بهره برداری نرسیده اما محققین زیادی به این مرکز مراجعه میکنن.

از کاربردهاش میشه در ساخت مواد مغناطیسی مختلف و نهایاتا ساختن ( MRAM (Magnetoresistive Random Access Memory (اندر مزایای MRAM اینجا رو بخونید خیلی بی ربط میشه اگه بخوام توضیحات بدم)نام برد.یا مثلا کاربرد های عکس برداری چه در عکس برداری های پزشکی و …. چه در عکس برداری از یه واکنش سریع شیمیای و یا شکستن مولکول های بزرگی نظیر مولکول پلیمر ها ،DNA و ….حتی در علوم مواد برای تغییر ساختار مولوکولی مواد و محکم کردن،ضد تنش کردن و یا منعطف کردن فلز(که در ساختن خیلی از موتور های جت و غیر جت! این فلزات به کار برده میشن) استفاده های زیادی ازش میشه.

این لیزر که ساختش از سال 2003 شروع شده و در سال 2013 قراره راه اندازی و مورد بهره برداری قرار بگیره حدود 20 متر زیر زمین هست .همینطور که از شکل زیر معلومه 3.7 کیلومتر هم طولشه (در نزدیکیه هامبورگ).هزینه نهایی برای انجام این طرح حدود 684 میلیون یورو تخمین زده شده!

به نظر من در ایران هنوز کسی به اهمیت پروژه هایی نظیر این پروژه پی نبرده.متاسفانه به فیزیک در ایران فقط به دید یه رشته برای گرفتن مدرک نگاه میشه.و بدترش اینه که همگی فکر می کنن الان تکنولوژی مربوط به علم فیزیک فقط همین انرژی هسته ایه(بارها وقتی رشته فوقم رو به کسی می گفتم،ازم می پرسیدن فیزیک هسته ای؟!).کاش ………

منابع و لینک های مرتبط:

DESY

What is the XFEL?

Free electron laser

DESY

18 Responses to “لیزر اشعه ایکس”

  1. soboone Says:

    دیگه مطمئن شدم کامنتم اسپ شده یه نگاه بهش بکن به اسپم هات احتمالاً به خاطر لینک یی است که توش گذاشتم


  2. بابا خوشی تو ام ..کی این چیزا رو می فهمه چیه اینجا ؟ توام بزن برو المانی جایی باز چیزی که خوندی به کارت بیاد. وگرنه اینجا همون قضیه دم کوزه و اون حرفاست .

  3. ماکان Says:

    من که چیزی از فیزیک سر در نمیارم!

  4. kochebagh Says:

    هیدرت سیاه شده؟!
    نه به اون رنگای شاد نه به این سیاهی!!
    متعادل باش مریمی
    :)

  5. kochebagh Says:

    ممنون از بابت این پستت،خیلی مفید بود.

    خواهش قابل شوما رو نداشت

  6. RaoRos Says:

    hmmmm

    نمی دونم چرا نمی تونم وبلاگتو ببینم.اشکال فقط برای منه؟:(

  7. نازنين Says:

    maryam in ke in bala gozashti siiiaaaheee…adam delesh migire…var dar ye SOORATI sho bezar!:D dar zemn man hanooz montazere akhbare aghdasi hastama!;)

  8. Mehran Says:

    ها ایکه الان وگفتی یعنی چه ؟!

  9. رامن Says:

    با درود فراوان

    من فقط خدا مي داند كه چقدر از مهرباني هاي شما و همه ي وردپرس هاي خوب و مهربان ممنونم. خيلي از امدنم به اين جا خوش حالم چون با مهربان هايي مثل شما اشنا شدم. از همه ممنونم.

    من لوگوي شما را به ويجت هام مي گذارم. فقط خدا كنه همه چيز را درست نصب كنم. به رنگين كمان پيوندهايم هم پيوند مي زنم . و هميشه به ديدنتان ميام

    من پارسال كلاس پنجم يه دوست داشتم كه پدرش فيزيكدان بودولي كار انتشارات مي كرد. البته كتاب در مورد فيزيك.من يه مجموعه ي 7 جلدي درباره ي فيزيك توي كتابخانه ي خودم دارم – مال دكتر هوشنگ گرمان – ولي فقط از قسمت برق و مكانيك و ماشين هاي آن خيلي خوشم مياد.

    فقط رسيدم پست اخرتان را بخوانم. اين ليزر عجب چيزيه !! توي نانو هم كاربرد داره ؟

    اميدوارم هميشه سلا مت و شاد باشين.

    ممنون.آره لیزر (هر نوعیش)تو نانو خیلی کاربرد داره…

  10. رامن Says:

    با درود دوباره

    خيلي ببخشين ولي من نتوانستم كد لوگوي شما را پيدا كنم.

  11. rooznote Says:

    عالی بود.آفرین و ممنون

    قابل نداشت!:)

  12. soboone Says:

    ویندوز لایو رایتر به نظر من از همه بهتره ولی خودم دانلودش نکردم من پست تو بلاگ رو دانلود کردم و پست قبلیم رو البته با کمی تغییرات فرستادم اما این پست چون از بس عکس داشت و بعضی از لینکهاش اچ تی تی پی اس بود ننوشت ولی من ازش راضی تازه با سایتهایی مثل فیلکر و کوفت و زهرمار هم رابطه داره و میتونید از اونها هم استفاده کنید مثلاً لینک به تکنوراتی و از این جور چیزا شکل هم داره و میتونی عکس هات رو هم تو فیلکر و هم تو خود وبلاگت آپلود کنی !
    :)

    ممنون صبحونه جان

  13. نجمه Says:

    بابا تو كه ميان ترمتو دادي ….خوب آپديت كن ديگه….;-)

    ندادم ندادم…شنبه;(

  14. gajamoo Says:

    با اینکه کار با لیزر خطراتش کمتر از ایریدیوم 192 هست،اما از ایریدیوم بیستر لذت می برم،هر چند که شفافیت و کیفیت کار لیزر در بخش NDT با ایریدیوم قابل مقایسه نیست و لیزر کارش بیست تره،اما واسه من ایریدیوم چیز دیگریه.
    راستی،نمیدونم چرا نمیتونم بپذیرم این رامن نوجوانه!!
    شما پذیرفتین؟
    موفق تر باشی

    بله من پذیرفتم

  15. payam Says:

    salam
    khasteh nabashid
    1 soal daram
    mikham bedonam ke ba leizer misheh sang borid
    yani mitavan ba leizer dar madan sang sange madan ra beborim v aya in kar shoodani hast ya na
    lotfan rahnamaiiy konid hatman montazeram
    agar soale bishtari darid be man email befrestid
    montazeram

  16. علی گودرزی Says:

    سلام
    آیا راهی برای منحرف کردن اشعه X وجود دارد.آیا میتوان اشعه X را فیلتر کردو آیا COATING هم در مورد آن صادق است.
    با تشکر فراوان

  17. Omid Says:

    یه جورایی مثل این دستگاه جدیده که میخواد یک برخورد الکترونی رو بسازه.

  18. reza Says:

    سايت جالبي داري من چون خودم اهل علم بيشتر هستم تا مدرك ارزش واقعي اين سايتها را درك مي كنم اميدوارم موفق باشي سايت من هم يك وبلاك تنهاي علمي است كه ايندگان انرا خواهند فهميد


پاسخی بگذارید

