طرز تهیه ماست و کفیر

مِی 13, 2011

یادش به خیر یه لبنیاتی تو کوچه مادربزگم اینا بود(هست هنوزم البته) که فقط محصولات شیری تولید می کرد و می فروخت. مثل ماست، فرنی، سر شیر ،بستنی، پنیر و …
هنوزم که میریم اصفهان ازش فرنی می خریم.
این روزا خیلی به یاد این لبنیاتیه هستم. چون خودم الان به شدت افتادم تو خط ماست درست کردن به روش های مختلف. چون اینجا ماست خیلی گرونه و دوستان اینجا خیلی تو کار ماست و پنیر و لبنیات نیستن این جور چیز خیلی گرونه. اولش خب تصمیم گرفتم عین انسان ماست بزنم. یادمه بچه که بودم برای حرفه و فن بهمون گفته بودن ماست درست کنیم و خیلی خوب از آب در اومد مال من.
اینجا هم برای بار اول خیلی خوب شد. اما بار دوم و سوم به اون خوبی نشد.
برای ماست زدن اول باید شیر رو جوشوند. بعد تا جوشید و پف کرد زیرشو خاموش می کنیم. در واقع نباید زیاد بجوشه. برای اضافه کردن ماست نقل قول های متفاوتی هست.
یه عده میگن که باید بذاری خنک شه تا برسه به درجه حرارت بدنت بعد ماست رو اضافه کنی به شیر. یه عده دیگه هم میگن یکم کهشیر خنک شد اما هنوز داغه(طوریکه دستتو اگه بزنی به شیر همونطوری بسوزه و نشه زیاد نگهش داشت) اون زمان باید ماست رو زد.
من خودم هر دو حالت رو انجام دادم و دومی که شیر داغ تر بود بهتر جواب داد.
یه چیزی بگم شیر رو نباید 2 بار جوشوند. یعنی اگه حواستون نبود و شیر خنک شد دیگه استفاده اش نکنین برای ماست زدن. من یه بار این کار رو کردم خرابکاری به بار اومد.
یه چیز دیگه اینکه موقع زدن ماست به شیر حتما ماست رو هم بزنید و حلش کنید.
بعد همه این کار ها روشو بپوشونید و بذارید تا 12 الی 24 ساعت بمونه. فقط بدی این ماستای خونگی اینه که شیرینه و ترش نمیشه. برای ترش شدنش فک می کنم باید جای گرمتری قرار داد و با مدت زمان بیشتر. به هر حال هر وقت راضی شدین از ماستون بزارید تو یخچال که بهتر بگیره خودشو

اما یک سری از بچه ها ماست رو با استفاده از کفیر درست می کنن. کفیر خودش یه نوع قارچ یا باکتریه که وقتی به شیر اضافه میشه باعث تخمیر شیر میشه. بعد یکی از بچه ها فامیلاشون براش از نمی دونم کجا این کفیر رو اورده بود و چون همش هم رشد می کنه این قارچه خلاصه به دست چندین نفر رسیده بود و منم موفق شدم که از یکی از بچه ها بگیرم.
اما چه جوری باید با کفیر رفتار کرد؟  من خودم یه طرز تهیه خوب پیدا کردم. به این صورت که:

کفیر همونطور که گفته شد یه موجود زنده است که توی شیر زنده می مونه و رشد می کنه. وقتی کفیر رو تهیه کردید 24 ساعت بیشتر نمی تونید اونو توی آب نگه دارید.
پس اول کفیر ها رو داخل یه ظرف پلاستیکی میریزیم

روش شیر رو اضافه می کنیم و درش رو محکم می بندیم و در جای گرم و ترجیحا تاریک قرار میدیم.به هیچ وجه تو یخچال و اینا قرار ندید.

بعد از گذشت حداقل 12 ساعت و حداکثر 48 ساعت(به نوع کفیر خیلی بستگی داره)در ظرفتون رو بر می دارید. همونطور که تو شکل زیر معلومه کاملا ماست ته نشین شده مشخصه.
بعد این مایع رو خوب هم می زنید تا همگن شه.


با صافی پلاستیکی مایع رو صاف می کنید تا کفیر ها داخل صافی بمونن.

توجه داشته باشید که قاشق تونم نباید فلزی باشه

خوب دیگه دوغ درست شد

با نعنا و نمک و … یک چیز خوشمزه ای میشه که

اگه بذارید تو یخچال بهتر هم میشه و سفت تر میشه.

کفیر ها رو هم بهتره هر هفته با آب بشورید

خب دیگه این بود طرز تهیه کفیر. ایشالا دفعه بعد پنیر درست می کنم.یک هو هم دیدید رفتم یک مشک خریدم و از ماست کره گرفتم.
+بیشتر در مورد کفیر

9 Responses to “طرز تهیه ماست و کفیر”

  1. esmail Says:

    وای دلم خواست. دوغ منم میخوام

  2. ali Says:

    oh
    merc
    kheili ali bud

    dametun garm maryam jan

  3. نويد Says:

    سلام !
    به اميد ِ موفقيت هاي بيشتر .

  4. حمید Says:

    ممنون از مطالبتون، من هم الان مدتیه که دنبال قارچش هستم می خواستم ببینم آیا براتون امکان داره که برام قارچشو بفرستید هزینه اش رو هر هم با کارت سیبا پرداخت میکنم آدرس ایمیلم :
    hamid.dadashi@gmail.com
    با تشکر

  5. sina Says:

    che dastaye chagho zeshti dari :))


  6. بستنی های اصفهان که حرف ندارن. کفیر هم که دیگه عالیه !

  7. آزاد Says:

    سلام و عرض ادب ،
    مفید و آموزنده بود ،
    پیروز باشید


بیان دیدگاه