مه 1, 2011

اول- یادمه چند سال پیش تو یه جمعی سحبت از سای بابا شد و من هم خیلی دنبالش نبودم مکه ببینم این ادم کیه واین ها تا چند وقت پیش که توی فرندفید یک ویدئو ازش شر شد که البته مستند بی بی سی بود و یک گزارش بی طرفانه از افرادی که رابطه نزدیکی باهاش داشتن. البته منم یادم نبود که این کیه واین ها تا اینکه شوهرم یادم انداخت.
کاری ندارم. اگر وقت کردید این ودیئو رو ببینید. خیلی عجیب و تکون دهنده است.

BBC The Secret Swami Satya Sai Baba 2004 03
بذارید از اول تعریف کنم. سای بابا Sai baba ظاهرا یک فرد هندی بوده که از 14 سالگی ادعا کرده روح خدا توش وجود داره و به صورت جلوه از خدا روی زمین و در غالب انسان برای هدایت بقیه انسان ها هست. و طرفداران زیادی هم از سرار دنیا داشته. همین چند روز پیشا هم فوت می کنه و می میره.
یک قسمتی از این ودیئو نشون میده که یکی از شاگردان و مردیان سای بابا تعریف می کنه که توسط سای بابا بهش تجاوز جنسی شده در دوران نوجوانی و کودکیش و تا سال ها هم این موضوع رو به پدر و مادرش نگفته چون از طرف این شخص ممنوع شده بوده. بعد خبرنگاره میره سراغ  یکی دیگه از مریدان سای بابا که ظاهرا یه شاخه ای از دم و تشکیلات و تفکرات این ادم رو داشته تو آمریکا تبلیغ می کرده و اول این اقا ادعای خبرنگار رو رد و می کنه و میگه نمی تونه قبول کنه بعد از 25 سال با طرز تفکر سای بابا زندگی کردن و پرستیدن این ادم حالا قبول کنه که تجاوز جنسی به بچه ها داشته و بعد از کلی بحث میره و هند و موضوع رو با خود سای بابا مطرح می کنه. اما وقتی بر میگرده به کل ادعای خبرنگار و اون پسر جوون که مورد تجاوز قرار گرفته رو با عصبانیت رد می کنه و این طوری. بعد این خبرنگاه سراغ یکی دیگه از مریدان  سای بابا  و وقتی باهاش این موضوع رو مطرح می کنه اون طرف میگه حتی اگر سای بابا این کار رو کرده باشه امامن هنوز هم بهش اعتقاد دارم و حتی اگر به من بگید سای بابا آدم کشته باز هم احساس من نسبت بهش تغییر نمی کنه.

دوم- یه سمیناری دیدم تو سایت ted که فکر می کنم خیلی ها میشناسنش و کارگاه ها و سمینار های خوبی توش گذاشتن.
این سمیناری که من دیدم در مورد این بود که چرا ما همیشه از خطا کردن فرار می کنیم؟ کل سمینار جالب بود اما  یه مثال جالبی می زنه یه جائیش. میگه تو اون کارتون گرگ و میگ میگ خیلی وقتا پیش میومد که گرگه فقط دنبال پرنده هه بود و خیلی وقتا متوجه نبود که داره روی هوا دنبال پرنده می دوئه(اون جایی که پرنده از صخره می پرید اما گرگه رو هوا می موند) خیلی وقتا ما هم تو زندگی ها مون مثل اون گرگه میشیم و اونقدر دیر متوجه میشیم که داریم رو هوا می دوئیم که کاری نمی تونیم براش بکنیم.

سوم- به این فکر می کنم چقدر توی زندگیم بوده و هست که مصرانه به یک چیزی اعتقاد داشتم. یه یک آدمی و هیچ وقت نمی تونستم قبول کنم که این راه، این اتفاق یا این آدم اشتباهه. انگار که فقط می خواستم بدوم که عقب نمونم و به خودم فرصت ندادم که یه نگاه زیر پام بکنم. اینکه همه ما قابلیت داریم بشیم مثل آدم هایی مثل اون آقا بالاییه که اخلاق و انسانیت رو این مدلی تعریف میکنه. قابلیت این رو داریم که بی اخلاق ترین ادم ها رو به عنوان الگوی اخلاقی توی زندگیمون قرار بدیم صرفا به این خاطر که تو یه برهه ای از زمان تاثیر گذار بودن برامون. ما آدم ها خیلی خوب توجیه می کنیم. وقتی عادت به یک نوع زندگی داریم دیگه برامون سخت میشه یه طور دیگه به زندگی نگاه کردن. مستند سای بابا خیلی من رو تکون داد و شبش تمام آدم ها و اتفاقاتی که برای محترم و عزیز و بی خطا و درست بودن رو مرور می کردم. به همشون فکر می کردم و راستش خیلی می ترسم از تبدیل شدن به چنین ادم هایی که راحت زندگی کردن تبدیلشون کرده به افرادی که دیگه نمی خوان به بدی یا خوبی چیزی فکر کنن. در واقع اصلا نمی خوان فکر کنن!

همین دیگه

پاسخی بگذارید

