این خدایان عجیب

دسامبر 5, 2010

یکچیزی که همیشه ذهنمو مشغول می کنه اینکه که این اعتقادات  متفاوتی که وجود داره دقیقا چه معنایی داره و از کجا اومده.
راستش این سوال من از وقتی بوجود اومده که افتادم تو خط دیدن معابد و زیارتگاه های مختلف. البته من خیلی معبد و اینا ندیدم. کلا یک سفر مالزی بود و الانم که سنگاپوریم.یکی از جالبی های اینجا هم همینه که در یک محله ممکنه هم کلیسا ببینی. هم مسجد.هم معبد هندوها و هم معبد بودایی ها و چینی ها و …
به نظرم اصل ماجرا تو خود هند یا چین یا تبت و اینا باید باشه اما خوب این هایی هم که اینجاها وجود داره نمونه های خوبی هستن
فکر می کنم غیر قابل درک ترین معابدی که دیدم تا الان معبد مربوط به هندو ها بوده.از این لحاظ غیر قابل درک که نمی فهمم چه  چیز جذاب و زیبایی توش هست که آدم ها رو به سمت این مسلک یا دین یا هرچی می کشه. هندو ها خداهای زیادی دارن. برای هر خدائیی هم شکل و شمائل و طبیعاتا مجسمه هایی در نظر گرفتن و براشون نظر ونیاز می کنن. این آخرین معبدی که جای همه خالی چندروز پیش رفتیم خیلی مفصل بود. فکر کنم معبد معروفشون بود چون تا به حال یک معبد  شلوغ پلوغ و در حال برگزاری انواع آئین های مذهبی ندیده بودم. مثلا یک جایی مردم دور یک چیزی می گشتند(مثل طواف البته این چیز هم یک مجسمه ای بود برای خودش) عده ای هم جلوی یک مجسمه دیگر دعا می خواندن و یک گوشه دیگر مردم شمع روشن می کردن ، عده ای هم موز نظری می خریدند در جهت منافع معبد و خلاصه که زندگی جریان داشت. اما غیر از 2 3 خدا بقیه خدا ها هیبت های وحشتناکی داشتند. مثلا یک خدا بود که زن هم بود و از دهانش مار یا یک همچین چیزی در اومده بود و تو دستش هم یه جسد بود(رجوع شود به عکس زیر)(راستی کسی این خدا رو میشناسه؟من گوگل کردم اما فعلا چیزی پیدا نکردم)

بعد خداهای دیگه هم تقریبا در چنین وضعی بودن و واقعا برام عجیب بود که مردم چه جوری می تونن این نماد رو دوست داشته باشن. من قبول دارم که این ها قطعا نماد هستن و مردم به قصد پرستیدن سنگ یا هر ماده ای که این خداها ازشون ساخته شده نمیان اینجا اما خوب همین نماد ها هم اگر معنی خاصی ندارند نمی توانند اینقدر عجیب و مهیب باشند.

خلاصه که بنده شدیدا به دنبال جواب سوال هام هستم.

+افتادم تو کار معبد و بت کده و اینا شناسی. دنیاییه برای خودش. اما معبد بودایی ها رو خیلی دوست دارم.آدم همش یاد ای کی یوسان و استاد بزرگ و … می افته.شاید بعدا در مورد اونها هم نوشتم

+این کاهنان شونم خیلی وحشتناک بودن. کلی با ترس و لرز عکس گرفتم اما بازم می ترسیدم ییهو قورتم بدن :(

4 Responses to “این خدایان عجیب”

  1. esmail Says:

    salam jaleb bood.
    be bloge manam sar bezan
    mamnoon
    esmail

  2. محمد Says:

    شریعتی همچین جمله‌ای داره که اینا اینقدر از انسان‌های با قابلیت ویژه، خداهای کوچیک برای خودشون ساختند که الان زمین‌شان خالی از انسان‌های بزرگ هست

  3. مصطفی Says:

    سلام!!!
    خیلی خیلی وقته به اینجا سر نزدم!
    بعد از چندسال یاد اینجا افتادم و از آرشیو ادرس رو پیدا کردم اون هم حدودا 8 صبح!!!
    واقعا تعجب کردم که فیلتره! این نیز بگذرد.
    راستی هنوز درباره تاریخ علم کار میکنی؟
    سنگاپور برای ادامه تحصیل رفتی؟
    معلومه ای کی یو سان کارشو خوب انجام داده که خوشتون اومده.
    خوب
    یاعلی

    • maryamss Says:

      سلام. ممنون که سر زدید. نه متاسفانه یکمی فعلا بیخیال تاریخ علم و اینا شدم. برای کار اومدم مدتی اینجا.تا بعد ببینیم چی میشه


پاسخی بگذارید

