منابعی برای GRE Physics

آوریل 22, 2010

اول از همه یه توضیحی بدم که اگر دانشجوی فیزیک،یا فارغ التحصیل فیزیک و یا رشته های مرتبط به فیزیک و علاقه مند به فیزیک نیستید این پست رو نخونید.

اما  GRE physic چیه؟ این یک امتحان استاندارد برای ارزیابی دانش شما از دروس مختلف فیزیک هست که توسط موسسه ETS (همون موسسه که که TOEFLو GRE General رو هم برگزار می کنه) اجرا میشه. ممکنه تا حدی با امتحان GRE General آشنایی داشته باشید. امتحانی که یک ارزیابی از میزان اطلاعات انگلیسی در سطح خیلی پیشرفته و ریاضیات(که البته ریاضیاتش واقعا در حد ریاضیات دبیرستان هست) است. ولی باید بگم امتحانات GRE Subject که در زمینه های مختلف مثل زیست شناسی، ریاضی، فیزیک و …(علوم پایه فکر می کنم) طراحی میشه با اون حالت جنرالش خیلی توفیر داره. تا یادم نرفته بگم نمره این امتحان برای گرفتن پذیرش در دانشگاه های آمریکا در رشته های نامبرده شده خیلی تاثیر داره و اکثر دانشگاه ها مدارک و ملزومات اصلی بررسی پرونده های دانشجویان متقاضی رو نمره همین امتحان قرار دادن.

امتحان تشکیل شده از 100 تست در زمینه های مختلف فیزیک مثل فیزیک مکانیک، فیزیک الکترو مغناطیس، فیزیک کوانتومی، نسبیت؛ فیزیک هسته ای، اپتیک و …که باید آدم اونا رو در عرض 170 دقیقه جواب بده. امتحان 5! گزینه ای هست. البته فکر کنم استاندارد تر باشه نمیدونم من یه بار از یکی شنیدم که کلا امتحانای 5 گزینه ای عادلانه تر و استاندارد ترن. حالا بگذریم. خلاصه که یک چیزی بدتر از امتحان کنکور کارشناسی ارشد. لاقل برای من که این طوری بود.تقسیم بندی و سهمیه هر سوال هم طبق گفته خود ETS به این صورت: فیزیک مکانیک 20%، الکترومغناطیس 18%، مکانیک کوانتوم 12%،اپتیک 9%، نسبیت(خاص) 8%، ترمودینامیک 10%، فیزیک اتمی 10% م مباحث ویژه(مثل فیزیک اتمی و طیف نگاری و …) بعلاوه اصول روش های آزمایشگاهی هم 15%. البته افرادی که میان این امتحان رو بدن به دو دسته تقسیم میشن. گروه اول افرادی هستن که رشته لیسانشون فیزیک بوده. یعنی 4 سال واقعنی فیزیک خوندن. دسته دوم هم افرادی هستن که رشته لیسانشون به هر دلیلی فیزیک نبوده و خریت کردن و دور از جون همگی رفتن با یه لیسانس بی ربط فوق فیزیک گرفتن می خوان فوق لیسانس فیزیک بخونن. من توضیحات رو برای دو دسته میدم و بعد منابع رو معرفی می کنم.

چه کتاب هایی توصیه میشه؟ خوب برای مکانیک و الکترومغناطیس و اپتیک و ترمودینامیک و البته نسبیت فکر می کنم همون کتاب هالیدی همه رو پوشش بده. حالا این کتاب هالیدی که من لینکشو گذاشتم اینجا خیلی خوبه از این نظر که انگلیسیه وچه بهتر که آدم ازهمون اولش با اصطلاحات انگلیسی فیزیک آشنا بشه، همه این مباحثی که گفتم رو در بر داره(چون ماخودمون تو دانشگاه که بودیم مثلا فیزیک هالیدی جلد 1 و2 و3 و … داشتیم اما این کتابه همه رو یه جا با هم داره) و خلاصه که خیلی کامله. اگر می خواید خوب وقت بگذارید و مخصوصا جزو دسته دوم هم هستید سعی کنید که کامل و خیلی خوب و با دقت بخونید و سوالاشم حل کنید دیگه حالا. اینم بگم ممکنه بعضی از سوالات فرا تر از هالیدی باشه. مثلا مکانیک تحلیلی و یا الکترودینامیک هم سوال بدن ولی فوقش در حد یکی دو سواله.

برای فیزیک کوانتومی خوب کتاب فیزیک کوانتومی استفان گاسیوروویچ رو باید خوند چون بچه های لیسانس فیزیک همه مرجعشون همینه(همه که میگم یعینی 90 درصد) اما من خودم چون هیچ وقت نتونستم باهاش ارتباط بر قرار کنم همون کتاب مکانیک کوانتومی پیشرفته ساکورائی رو خوندم که البته فکر میکنم توش در مورد اون قسمت های اتم هیدروژن و اینایی که توگاسیوروویچ اومده، توضیحی داده نشده.

برای نسبیت هم همون هالیدی کافیه. من نمی دونم الان نسبیت چه کتابی درس داده می شه اما غیر از قسمت های تبدیل های گالیله و تبدیل دستگاه های مختصات، تبدیل لورنتس و نسبیت خاص هم ممکنه سوال ازش بیاد که من چون خودم الکترودینامیک رو از دوران فوقم خونده بودم با این قسمت ها آشنایی داشتم و فکر هم نمی کنم کسی اگر واقعنی رشته اش فیزیک باشه مشکلی پیدا کنه.

برای قسمت های فیزیک اتمی و … هم هیچ نظری ندارم چون نه درسشو خوندم نه بلدم ولی فکر می کنم دانشجو ها و کسانی که فیزیک خوندن به این مباحث آشنا باشن و اینکه از این قسمت هم سوالای خیلی سختی نمی دن و فقط در حد یه فرمول ساده.

اما برای امتحان چه جوری بخونیم. اول برای دست گرمی بهتره که یک نمونه سوال رو بدون در  نظر گرفتن وقت حل کنید و جواب های تشریحی اون رو مطالعه کنید تا دستتون بیاد که تو چه قسمتهایی ضعف دارید و کجا ها رو بلدید. یک توصیه ای دارم اگر مبحثی رو بلد نیستید یا وقت ندارید که مطالعه کنید بهتره از همون اول بیخیالش شید چون وقت آزمون به اندازه ای کم هست که شما وقت نمی کنید همه سوالات رو جواب بدید پس بهتره از همون اول بدونید که سراغ چه سوالاتی برید. بعد از اولین آزمون، دومی رو با در نظر گرفتن زمان بدید تا بفهمید چه جوری باید زمان بندی کنید و اگر وقت داشتید همین طوری دیگه آزمون آزمایشی برای خودتون بدید.(من تو قسمت منابع 5 6 تا نمونه سوال همراه با جواب تشریحی گذاشتم. خود ETS هم قبل از امتحان یه سری نمونه سوال البته فقط با جواب های غیر تشریحی بهتون میده)

دیگه همین

اینم از منابعی که ممکنه به دردتون بخوره:

1- کتاب فیزیک هالیدی

2- حلل المسائلش

3- یک کتاب که 4 تا نمونه سوال بعلاوه جواب های تشریحی و خلاصه کل مباحث

4- یک کتاب خلاصه کل مباحث+ جواب تشریحی 4 تا آزمون(فقط جوابای تشریحی رو داره خود سوالات رو نداره متاسفانه اما اینجا ظاهرا جواب های تشریحی همراه با مباحث دیگه وجود داره)

5- یک نمونه سوال + جواب تشریحی(اینم یه نمونه سواله که قبل از آزمون بهتون می دن+جواب تشریح ایش)

6- توضیحات سایت ETS در مورد GRE Physics

7- هر کتاب و جزوه دیگه ای هم که بخواین خدا رو شکر ریخته تو اینترنت. فقط یه سرچ می خواد

اضافه شد:

8- این سایت (جوابای منبع 4+مباحث مربوط به اونها)

پ.ن1: متاسفانه خودم خیلی گند زدم به امتحان.اما گفتم تجربیاتم رو بنویسم لاقل بعدا که خواستم دوباره امتحان بدم یادم نره.

پ.ن2: امتحان بعدی احتمالا تو آبان ماه برگزار میشه. از یکی دو ماه دیگه هم ثبت نامش شروع میشه. تو خود سایتش که نوشته بود از اول ژوئن. به هر حال اگر سایت سازمان سنجش رو مرتبا چک کنید راحت و بی دردسر می تونید برید و ثبت نام کنید. اما توصیم اینه اگر جدی هستید حتما دو سه ماه وقت بگذارید براش.

پ.ن 3: توفیق اجباری شد از این DropBox استفاده کنم. سایت(یا بهتره بگم برنامه) خوبیه. 2 گیگ فضای مجانی برای آپلود فایل هاتون میده.فقط باید قبلش ثبت نام کنید

8 Responses to “منابعی برای GRE Physics”

  1. ناشناس Says:

    سلام
    فقط خواستم این سایت رو هم معرفی کنم:
    grephysics.net
    فکر کنم 4 تا آزمونی که اینجا هست هموناییه که جواب تشریحیش تو کتاب شماره 5 شما باشه. با اینکه دیگه از طرف صاحب سایت به روز نمیشه اما بحثایی که پای بعضی سوالا شده جالب و به درد بخورند.

  2. ناشناس Says:

    کتاب شماره 4، و چک کردم همون ها هست.

  3. سعيدنفري Says:

    سلام بر كاپيتان پروژه عصار و بيلد آپ تور تالش ما كه سوادمون به اين چيزا نميرسه حداقل راجع به آلوچه و لواشك تمر هندي و فالوده و چيپس و پيتزا و آلبالو خشكه مي نوشتي شايد ما هم مي تونستيم اظهار نظر كنيم يه ذره خودمونو مطرح مي كرديم اخه من چه مي دونم ترمو ديناميك و نسبيت وقانون گازها و e=mc2 و شتاب دادن به بار الكتريكي در شرايط آزمايشگاهي براي اندازه گيري ميزان واكنش هسته در شرايط سرعت نور چيه اينارو بايد براي دپارتمان فيزيك يو سي ال اي فيلادلفياو آيوا بفرستي ولي كلا مرسي از اينكه بودي به آقا اسي هم سلام برسون


  4. خواستم بگم من دانشجو فیزیک نیستم عوضش فضول که هستم

  5. biochemist Says:

    salam
    cheghad jaleb bioshimi-physic tou emtehaneshoun nis
    age betouni ayin matlaba darbare biochemistry ham benvisi mamnoun


پاسخی بگذارید

