چگونه سبزی پاک کنیم؟

آوریل 3, 2010

آخرین سبزی که در زندگی پاک کردم بر میگرده به 5 6 سال پیش که تازه ازدواج کرده بودیم و جوون بودیم و حوصله مونم بیشتر بود. یادم میاد که همون روز ها هم خیلی بلد نبودم و خیلی شانسی پاک کردم سبزی ها رو و دیگه از اون به بعد هم همش سبزی آماده شده می خریدیم. تا اینکه چند وقت پیش یه جشنی یه عده از دوستان تدارک دیده بودن و منم برای کمک بهشون گفتم که هر کاری لازمه انجام میدم. اما خوب فکر همه چی رو می کردم جز اینکه بهم بگن چند کیلو سبزی رو پاک کنم(سبزی ها برای 100 تا 150 نفر بود حالا دیگه خودتون کیلوشو حساب کنید). و مشکلات من از همونجایی شروع شد که تنها تو خونه نشسته بودم که ییهو دیدم یک عالمه سبزی گذاشتن پشت در خونه و بعدم بهم زنگ زدن که مثلا الان ساعت 12 هست تا ساعت 4 باید همه این ها پاک بشه. و این در حالی بود که من کلاً هم اسم سبزی ها و هم نحوه پاک کردنشون رو یادم رفته بود.

خلاصه که از اونجایی که من از گوگل همه نوع استفاده ای می کنم اومدم و سرچ کردم ببینم جایی نوشتن که چه جوری باید سبزی پاک کرد و اتفاقا دیدم که توی هیچ سایتی طریقه پاک کردن سبزی نیومده. این شد که تصمیم گرفتم بشینم خودم یه خود آموز سبزی پاک کنی بنویسم بلکه برای آیندگان و مجردینی که هنوز بلد نیستن به درد بخوره.البته بگم که به 2 3 تا از دوستام زنگ زدم و پرسیدم که باید چه جوری اینا رو پاک کنم.

تربچه: اولین سبزی و راحت ترین و تابلو ترین سبزی که می خوام معرفی کنم “تربچه” است. پاک کردن تربچه خیلی راحته. دو سرشو باید کند با چاقو. یکی اون سری که برگ داره و یکی سری که برگ نداره و حالت ریشه مانند داره.

پیازچه: خوب تربچه و پیازچه همیشه با هم میان. پیازچه رو باید این طور پاک کرد که اول سر ریشه دارش که خاکی هم هست بعضا رو باید با چاقو ببرید. بعد یه لایه نازک از روی پیازچه رو هم آروم با دست بر می دارید و در نهایت اونور پیازچه که ساقه یا برگ بلند داره رو کوتاه می کنید. میزان کوتاه کردن ساقه اش بستگی داره به اینکه شما چه استفاده ای می خواین ازش بکنین و اگر تزینی می خواد باشه بهتر بلند تر بگیرید از اینی که منگرفتم.(شکل زیر یه نمونه پیازچه پاک شده و یه نمونه پیازچه پاک نشده)

نعنا: تشخیص نعنا خیلی راحته چون از بوش می فهمید. نعنا ساقه هاش کلفته و به خاطر همین فقط باید برگ هاش رو کند. اما یه کار خوبی که می کرد اینه که ساقه رو از ته بگیری و با دست ردیف بیای پایین. یعنی یه جورایی برگ ها رو درو کنید. این طوری زودتر تموم میشه.

گشنیز: ساق های نازک تری داره. قیافه اشم که این طوریه(شکل پایین) باید از جایی که ساقه ها نازک و به برگ ها نزدیک میشن با دست و به آرامی ببرید.

جعفری: هم مثل گشنیز پاک میشه. فقط قیافه ای و مزه ای فرق می کنن.

ریحون: وااای که من عاشق ریحونم. مخصوصا با نون و کباب و ماست و این ها. یا با بریونی تو خونه مادربزرگم تو اصفهان :دی ریحون خیلی لطیف و حساسه. برای پاک کردنش باید فقط برگ هاش رو به آرامی از ساقه جدا کنید. دقت کنید که فقط خود برگ ها باشن و یه ساقه دراز به برگ نچسبیده باشه.

تره: اینکه که یه برگ یا ساقه بلند سبزه که کاملا معلومه. برا پاک کردنش باید سر و تهش رو با چا قو ببرید و از اونجایی که خیلی بلنده می تونید از وسط 2 یا 3 قسمتش کنید.

ترخون: برگ های ریزی داره و به ساقه خیلی نزدیکه و در عین حال ظریف هم هست. باید از جایی که ساقه نازک میشه( یعنی حتمنی باید چند تایی برگ به ساقه ها وصل باشه) با دست ساقه رو ببرید.

شاهی: برگ های پهنی و ساقه های کوتاهی داره. بهتره که موقع پاک کردن ساقه ها رو کوتاه بگیرید و خیلی دراز نباشه.

یک سری توصیه های همین طوری هم اینکه اگر می خواین سبزی رو همون موقع مصرف نکنید، بشوریدش و بعد که خشک شد بزاریدش تو یخچال. البته فکر کنم آدم نشوره بهتر باشه اما من اون کار رو هم کردم شد. برای شستن سبزی هم باید خیلی دقت کنید و حتما از این مایع های ضد عفونی کننده مخصوص سبزی و میوه استفاده کنید. بیشتر از 5 الی 10 دقیقه هم نزارید سبزی ها ضد عفونی شن چون هم بعدش پلاسیده میشن هم بوی مواد شیمیایی میگیرن.

اضافه شد:

+برای اینکه سبزی های شسته شده درون یخچال طراوت و سرزنده گی شون رو از دست ندن، بهتره سبزی ها رو توی یک دستمال نمدار گذاشته و درون یک نایلون کرده و سپس درون یخچال بگذاریم.(فکر میکنم تو فروشگاه ها هم یه کیسه های مخصوص این کار وجود داشته باشه)

+ سبزی رو بریزین تو آبکش بعد یه دستمال بذارید رو سبزی ها نه پلاسیده میشه نه به اصطلاح عرق می کنه و لیچ میفته :)

هرکی هم نظری پیشنهادی چیزی داره یا فکر می کنه من جایی رو اشتباه کردم در قسمت نظرات لطف کنه و بگه تا من اینجا اضافه کنم.

55 Responses to “چگونه سبزی پاک کنیم؟”

  1. miniwall Says:

    این روشی که شما گفتید مخصوص خانم هاست، آقابون معمولا در مورد همه ی سبزی ها (سر و) تهش رو می زنن بقیه رو می شورن :)


  2. سلام
    برای اینکه سبزی های شسته شده درون یخچال طراوت و سرزنده گی شون رو از دست ندن، بهتره سبزی ها رو توی یک دستمال نمدار گذاشته و درون یک نایلون کرده و سپس درون یخچال بگذاریم.

  3. mshb Says:

    درود
    خیلی به درد بخور بود – مخصوصا واسه ما که مردیم و بعضی از ماها مجبوریم بلد باشیم

    پیروز باشید


  4. سبزی که فقط سبزی خوردن نیست سبزی پلو سبزی اش اینارو فراموش کردی

  5. فروزان Says:

    سلام
    مرسی از این همه ممارست . مطلبتون عالی بود.

  6. بابک Says:

    خیلی باحال بود. این پست ها لازمه :) ممنون.

  7. مرضک Says:

    فقط خندیدم کچل جان

  8. شاپرک Says:

    سبزی رو بریزین تو آبکش بعد یه دستمال بذارید رو سبزی ها نه پلاسیده میشه نه به اصطلاح عرق می کنه و لیچ میفته :)

  9. jarchy Says:

    سلام
    سال نو مبارک
    مدتها بود چیزی به روز نکرده بودم و به این جا سر نزده بودم اما امروز دیدم که مطالب کاملا آموزشی اونهم برای پیشبرد اهداف کمک و هم یاری باری آقایان و خانم ها گذاشتی.
    سلامت و پیروز باشی.
    :)


  10. سلام از وبلاگ زهرا اچ بي اومدم اينجا … چقدرم پستتون خوشمزه بود … بعد از پنج شيش سال خيلي خوب پاك كردين :)

  11. عمو هوشنگ Says:

    متفاوت ترین پستی بود که در این چند ماهه خونده بودم !
    5 ستاره ;)

  12. رضا Says:

    خیلی جالب بود خوندم فردا زن گرفتم ضایع نشم دستتون درد نکنه

  13. reza Says:

    خیلی خوب بود مرسی

  14. مهدی Says:

    سلام .

    والا من که سبزی پاک نمیکنم . اما اینو نشون مامانم دادم گوفت عجب ها !!!!

    ممنون وبتون جالبه به ما هم اگه خاسی سر بزن

  15. مهدی Says:

    من که سبزی پاک نمیکنم اما اینو نشون مامانم دادم و اونم گوفت عجب ها !!!!!

    وبلاگتون جالبه به ما هم سر بزن

  16. ناشناس Says:

    احسنت به اين سلقه! ذست شما درد نكنه مخصوصاٌ بابت تصاوير

  17. ناشناس Says:

    بامزه، كاربردي و كمياب! مخصوصاٌ براي آقايان! كمي مادرم رو كه داشت سبزي پاك مي‌كرد دست انداختم! تعجب كرده بود اما ديدم داره به سبزي پاك كن شدنم ختم مي‌شه!!!!


  18. جالب بود !
    من فقط خوردن سبزی را بلد بودم !
    :-)

  19. امین فارسی Says:

    این واقعن یه چیزی بود که کاربرد داشت ، دست‌ت درد نکنه (:

  20. sarah Says:

    مریم ، خیلی باحال بود. فکر نمیکردم بلد نباشی سبزی پاک کنی. برام جالب بود. به هر حال پست خوبی بود. :)

  21. مائده اکبری Says:

    درود بر شما
    خواستم عرض کنم که اون برگهای تربچه دور ریختنی نیستن.اونهارو هم چند تکه کنید مثل تره و مثل همه سبزیجات دارای خاصیت هستن.شادوخوشبخت باشید

  22. گلي Says:

    سلام
    بيشتر مطلبتون عجيب بود.شايد هم پياز داغش زياد بود.مگه ميشه كسي سبزي نتونه پاك كنه؟منم قبل از ازدواج سبزي پاك نكرده بودم.فقط سرم تو كتاب بود.ولي هم سبزي پاك نشده ديده بودم هم پاك شده.يه مقايسه كوجيك راه حل رو نشون ميده.
    برا همه چي كه نبايد آموزش ديد.بذارين يه كم آدما از عقل و فكرشون استفاده كنن.به نظر من كه خانوما بعضي چيزا تو خونه داري رو از رو لوس بازي ميگن بلد نيستيم.فكر مي كنن كلاسشون بالا ميره.مسءله رياضي يا فيزيك نيست كه.
    به هر حال پيروز باشيد.

    • maryamss Says:

      قبول دارم تا حدی حرفتون رو. اما خدائیش بلد بودن سبزی پاک کردن یا بلد نبودنش برای من هیچ فرقی نداره و باید اعتراف کنم جدی جدی نمی دونستم بعضی از سبزی ها و چه جوری باید پاک کنم. نمی دونم شایدم من خیلی خنگم :)

  23. lili Says:

    سلام مریم جون
    مطلب مفید و جالبی گذاشتی که من تصادفی بهش برخوردم و هیچ جا ندیده بودم
    تو قسمت پیوند روزانه ی وبلاگم قرار دادم
    دستت درد نکنه


  24. من عاشق سبزی پاک کردنم. اگه یه روز برم خونه و ببینم کس دیگه ای پاک کرده، حسابی ناراحت میشم و گله می کنم. بوی سبزی و آرامشی که موقع پاک کردنش دارم رو خیلی دوس دارم….

  25. کوچو Says:

    کارت محشر بود دختر !
    وای

  26. نیما Says:

    باسلام: ممنون از داستان جالبی که تعریف کردی .فقط چند نکته باید اضافه بشه .اول اینکه تنوع سبزیجات در ایران خیلی بیشتر از این تعدادیست که شما گفتی.از سبزیجاتی که شما اسم نبردی میشه به: شوید-مرزه-شنبلیله-اسفناج- پونه-اشاره کرد.نعنا هم 2 نوع داره ریحون هم 2 نوع داره ضمنا هر کدوم از سبزیها برای غذای خاصی به کار میره و باید بدونیم که مثلا برای قرمه سبزی از کدوماش استفاده کنیم و به چه اندازه.اگه مایل بودی بعدا کامل توضیح میدم.

  27. حسن Says:

    تقدیم به تمامی مریمهای ایران زمین

    130

    آهنگ به یاد ماندنی

    در وصف نام زیبای مریم

    بهترین هدیه برای مریم عزیز

    شماره تماس برای سفارش این سی دی ارزشمند

    09119024680

    ایمیل من:kolbeh_kartoon@yahoo.com

    این هدیه با هزینه پستی فقط 5000تومان

    شماره حساب77114534 جام ملت

    شماره کارت برای انتقال کارت به کارت:

    6104337134358413

  28. لاله Says:

    تو يك فرشته اي اونم از نوعي كه لباس فيروزه اي مي پوشند


  29. مریم از نصیحت برای هانا متشکرم مرسی

  30. ناشناس Says:

    سلام
    پس بايد به جون دوستاتون دعا كنين.ولي خداييش به قول اون دوستمون اينقدرا هم سخت نيست كه آموزش بخواهد.ولي خوب خيلي همت داشتي كه اينا رو رو سايت دادي.بامزه است.
    ممنون.سوگل

  31. ناشناس Says:

    مريم جان سلام
    به نظر من اصلاً خنگ نيستي اين چه حرفيه!ما دختر هاي امروزي آنقدر كه به چيزاي ديگه علاقه نشون مي ديم به كاراي خونه نمي ديم و دقت نمي كنيم.وگرنه من متوجه شدم خيلي هم آسون و دوست داشتني است.وگرنه همه ما حداقل يه با ديديم جلومون سبزي پاك كنن.و به قول قديمي ها دختر بايد از همه نظر نمونه باشه ننه جون.ولي خيلي با حال بود.خيلي پايه بودي اينا رو نوشتي.بووووووووووووووس.


  32. چه جالب،
    من با اینکه پسرم، روش پاک کردن همشون را میدونستم

  33. مهندس امید Says:

    خوش به حال خانمم D-:

  34. farzad Says:

    سلام
    من فرزاد 30 ساله -بازرگان
    ایمیل شما را از 1 سایت گرفتم نمیدونم درسته یا نه؟
    یه مشکلی دارم
    چند ساله ازدواج کردم
    اما یه مشکلی
    یه خواهرزن 25 ساله دارم که خیلی دوسش دارم یا بگم عاشقشم و همش تو فکرم…………………و حالا نمیدونم چیکار کنم؟؟؟
    میشه کمکم کنی در این رابطه؟؟
    ممنونم و منتظر
    در صورتی که به ایمیلم جواب دادید اصل و بقیه ماجرا را به شما میگم
    ممنون
    ایمیلم: farzad1359@yahoo.com

  35. صبحي Says:

    خيلي باهال بود.
    چندتا نكته فقط:
    يكي اين كه خيلي از اين بازاراي ميوه و تره بار يا مغازه هايي كه جديدن واز شدن، سبزي پاك كرده رو مي فروشن كيلويي 1000 تومان كه از اين بسته بندي ها كه تو سوپرا هست خيلي تازه تر و بهتره!
    دوم اين كه من و خيلي ها مثل من برگاي تربچه رو هم اگه خوب باشه و پلاسيده نباشه مثل شاهي پاك مي كنيم و استفاده.
    سوم هم اينكه تو سبزي ها ريحون خيلي زود مي پلاسه و باعث پلاسيدن بقيه سبزي ها مي شه. خلاصه اگه بتونين ريحون و جدا نگه دارين خيلي بهتره!!


  36. مرسی که منو با سبزی ها آشنا کردی…
    چون بعد 20 سال زندگی هنوز با سبزی ها آشنائی ندارم
    یعنی یادم میره …

  37. محسن Says:

    درودی همیشه بر شما
    وب نوشته های زیبایی دارید
    با این بازدید شما را به خواندن اشعارم دعوت می کنم
    موفق باشید[گل]

  38. سينا Says:

    سلام
    اين جوگيري سبزي خريدن، يکبار در اوائل تاهليت من رو گرفت و به خاطر پاک کردنشون مجبور شدم خودم مرخصي بگيرم.
    اما اگر به فرمان من بود، ترخون و شاهي را براي هميشه از ليست سبزي خوردن حذف مي‌کردم.

  39. vida Says:

    سلام
    من يه كم تجربه رو تو اين دو سه سال زندگي كسب كردم برا شماها هم مي گم:
    1-اگه سبزي رو پاك كنين نشسته لاي يك روزنامه بپيچين و توي يك كيسه پلاستيك تو يخچال نگه دارين و هر وقت به اندازه نياز بشورين تا 10 روزم تازه مي مونن.ولي ريحون رو جدا بذارين.
    2-سبزي شسته رو توي يه دستمال نخي بپيچين و توي قابلمه مسي يا رويي در دار تو يخچال نگه دارين هيچيش نمي شه.
    3-ساقه پيازچه رو ميشه خشك كرد ساييد و به عنوان ادويه توي ماست خيار ودوغ ،دمپخت ،كتلت ،ماهي و ميگو و……. استفاده كرد.
    4-يادتون باشه ريحون و جدا نگه دارين چه شسته چه نشسته.
    اين جوري من 10 روزي يه بار سبزي مي خرم نه وقتم تلف ميشه نه هي بايد سبزي پاك كنم.

  40. vida Says:

    و براي آقاي فرزاد:
    سلام
    خواهش مي كنم زودتر با يه روانكاو مشورت كنين .اين عشق خانمانسوزه.اونم بين دو خواهر.اگر خواهر خانم شما از اين عشق آگاهه و با شما هم نظره بايد بگم كسي كه حاضره به خواهرش خيانت كنه بعد از چند سال به شما هم خيانت مي كنه.تازه شمادر صورت رسيدن به هم از خانواده خانمتون طرد مي شين.
    اگر برادر شما عاشق خانمتون بشه جه حسي پيدا مي كنين؟به نظر من اگه مي تونين از اون دوري كنين.خانمتون گناه داره.نابود مي شه آيا اين حقشه؟


پاسخی بگذارید

