آواتار

فوریه 9, 2010

من  عاشق فیلم های علمی- تخیلی هستم. و فیلم هایی که شاید خیلی تخیلی هم نباشن اما جلوه های ویژه خیلی قوی دارن.  مثلا “لاست” که بهترین سریالیه که تا به حال دیدم و یا ماتریکس و ارباب حلقه ها و هوش مصنوعی و  ….ولی خوب بر عکسشم شده .  به نظرم تخیل و  چیزهایی که شاید از نظر ما خیلی واقعی نیان می تونن ابزار های خیلی خوبی برای نشون دادن یک حقیقت یا یک مفهوم یا حقیقت توی زندگی واقعی باشن. اما خوب کار هر کسی نیست.یعنی فکر می کنم خیلی سخت باشه که آدم بخواد با یک سری اتفاقات و شخصیت های غیر حقیقی، یک حقیقت رو به تماشاچی بفهمونه بدون اینکه قضیه لوس بشه یا کلا تماشاچی نفهمه.

چند روز پیش بالاخره منم موفق شدم اواتار رو ببینم. راستش از چند ماه پیش خیلی تبلیغ این فیلم شده بود و طبعا خیلی دلم می خواست ببینم این چیه که اینقدر معروف شده و اینا. البته شاید یکی از دلایل معروف شدنش همین 3 بعدی بودن فیلمه که خدا رو شکر ما تو ایران فعلا چنین برنامه ای نداریم(البته یه جا تو پارک علم و فناوری تو خاوران برای بچه های مدرسه ای یه نمونه سینمای سه بعدی گذاشتن که ملت بیان و پیشرفت علم رو ببینن:دی) بماند فیلم های سه بعدی هم قبلا ساخته شده و مثلا شرک 4 که قراره اون هم به زوی اکران شه از همین نوع 3 بعدی هستش. حالا کاری نداریم

اواتار هم به نظرم جزو همین دسته از فیلم ها هستن که به خوبی تخیل رو در فیلم به کار گرفته . یعنی اتفاقات و موجوداتی که توی این فیلم هستن اونقدر عجیب و غریبن که آدم      می مونه جیمز کامرون چه جوری این ها رو تصور کرده . آواتار شاید به ظاهر یک فیلم با موضوع تکراری، مهیج و پر از صحنه های عجیب و جلوه های ویژه خاص باشه اما در عمل داره یک مفهوم انسانی رو منتقل می کنه و اون هم “انسان” و بعد بی رحمی اون به خودش و طبیعته.

چند وقت پیش یک کتابی می خوندم به اسم”پیام گمگشته” که داستان یک خانم امریکایی بود که برای انجام تحقیقاتی به استرالیا میره و بعد به مدت 3 ماه با یک قبیله بومی استرالیایی یک سفر طولانی در سرزمین استرالیا رو شروع می کنه. تو این سفر می فهمه که چقدر بومی ها و انسان های اولیه که روی زمین زندگی می کردن با طبیعت،حیوانات و گیاه ها ارتباط دارن و شاید از نظر ظاهری بومی ها پیشرفته و متمدن به نظر نمیان و حتی وحشی هم هستن . وقتی داشتم آواتار رو نگاه می کردم همش یاد این کتابه می افتادم. (میشه حدس زد که تو این فیلم هم از آداب رسوم و نحوه زندگی و جهان بینی سرخپوست ها یا قبایل آفریقایی الهام گرفته شده)

آواتار هم دقیقا داستان بومی ها و انسان های متمدن و به ظاهر پیشرفت است. داستان قبیله به ظاهر وحشی که انسان متمدن قراره که اون رو تربیت کنه و یا بهتره بگیم به تسخیر خودش در بیاره.  و روح و زیبایی دنیا و طبیعت که آدمیزاد مدت هاست فراموشش کرده.

خلاصه که دیدن این فیلم رو خیلی توصیه می کنم( البته نه رو پرده ایشو).  به نظر من که حقشه اسکار ببره. ولی اگه علاقه ای ندارید به فیلم های علمی-تخیلی نبینید چون ممکنه از اول تا آخرش فحش بدید :دی

اینم فیلمنامه کامل هست. اگر خواستید دانلود کنید.

داستان فیلم رو هم می تونید از اینجا بخونید

26 Responses to “آواتار”

  1. حسین Says:

    با احترا م به دیدگاه شما عرض می کنم که بعضی ها مسئله رو جور دیگه ای نگاه می کنن.در این که تخیل می تونه ابزار خیلی قوی ای برای پیشرفت ما در زمینه های مختلف (خصوصاً مباحث خلاقیت ونوآوری )باشه شکی نیست.اما بعضی ها معتقدن که تواین دنیا انقدر مسائل واقعی مبهم وناشناخته وبه قولی عجیب وغریب هست که شناخت خود این پدیده ها وادراک واقعیتشون وچرایی وچیستیشون مارو از تخیل وخیال پردازی بی نیاز می کنه.اساساً وقتی می تونیم هستی رو بشناسیم یا لااقل به سمت شناختش قدم برداریم چرا خودمون روبالذتهای خیالی درگیر کنیم؟حتی بعضی ها معتقدن خیلی از تخیلات ما ریشه در واقعیت داره.به هرحال کسایی مثل انیشتین مخالف صددرصد کتابها وفیلمهای تخیلی بودن واستدلالشون هم شاید این بوده که داستانها وفیلمهای تخیلی فطرت حقیقت جو وحقیقت فهم مارو دچار تغییر ودگرگونی میکنه و فایده چندانی جز یک لذت واهی زودگذر برامون نداره.

    • maryamss Says:

      اول ممنون از اینکه وقت می گذارید و کامنت می دید. دوم اینکه به نظرم خیال پردازی منافاتی با شناختن یا لاقل شناسوندن هستی نداره. اول پست هم گفتم خیال پردازی و احساس می تونه به عنوان یه ابزار استفاده شه. کاری که توی خیلی از هنرها مثل نقاشی و موسیقی و … انجام میشه و اصولا کار هنری به نظر من یعنی هنر به کار بردن این ابزار ها.

      • حسین Says:

        با شما موافقم و من هم تخیل ونقشش رو در زندگی نادیده نمی گیرم.مسئله اینه که خیلی از فیلمها وکتابها با هدف خاص نوشته یا ساخته میشه که ما بدلیل پیچیدگی ها وابهامات بسیار در اهداف وبرنا مه های آفرینندگان اون آثار براحتی نمی تونیم این پیچیدگیها رو درک کنیم.دنیای امروز ما پره از این دست نمونه هاو کاریش هم نمیشه کرد.به هر حال تخیل اگر مارو به حقیقت یا واقعیت نزدیک کنه ارزشمنده والا چه بسا مارو از خیلی حقایق دور کنه وذهن بیدار اندیش مارو دچار سر در گمی کنه.چون می دونم که از این مباحث زیاد خوشتون نمیاد ادامه نمی دم.ولی این رو بدونید که بسیاری از پدیده های این دنیا بر خلاف ظاهرشون بسیار حساب شده و هدفدار هدایت میشن.اینجارو هم ببینید بد نیست.
        http://khabaronline.ir/news-43275.aspx

  2. پوریا منزه Says:

    خیلی خوب بود گرچه متاسفانه پرده ای شو دیدم ولی اسکار مال تارانتینو دیگه تقلب نکنم !
    :دی!

  3. مصطفی Says:

    لینک فیلمنامه مشکل داره

  4. آريائي Says:

    سلام
    احسنت ديدگاهت رو با ظرافت بيان كردي بهتون تبريك ميگم
    «در مورد پست اغتشاشگران»
    در مورد فروغ هم بايد عرض كنم نامه شماره1و2 رو تازه گذاشتم تو وبلاگم دوست داشتين مطالعه كنين
    موفق باشين بدرود

  5. آسا Says:

    منم دقیقا مثل شما اینجور فیلم ها رو خیلی دوست دارم. البته به گیلکی «نباید آدمو وی بیه»

  6. rezahariri Says:

    در مورد جمله‌ي اولت بايد بگم كه باهم هم فكر نيستيم! برعكس تو من فيلم هاي رئال رو بيشتر مي پسندم تا تخيلي

    http://www.1nevis.com

  7. شادافسرده Says:

    ایده فیلم تو این حجم فیلم های تخیلی، وحشتناک بکر و عالیه…ذهن انسان در کالبد یک موجود دیگر…لذت بردم…همیشه به یک همچین چیزی فکر می کردم…چه ذهنی داره این کامرون

  8. آمد Says:

    ماشالا فیلم خوش ساختی از آب دراومده.

  9. حسین Says:

    راستش من هنوز این فیلمو ندیدم آخه منتظر کیفیت blurayش هستم ولی خیلی تعریفشو شنیدم. به هرحال ممنون از مطلبتون!
    راستی اگر مایل به تبادل لینک هستید خبرم کنید.


  10. درود من بر شما
    بنده هم فيلم رو ديدم.يكي از دلايل شهرتش سه بعدي بودن اون بوده كه در جذب مخاطب خيلي موثر بوده است. البته گران بودن بليطش باعث شده خيلي ها فكر كنند استقبال از اين فيلم بيشتر از تايتانيك بوده است.به هر حال فيلم خوبي بود

  11. sarah Says:

    من فکر نمی کردم تو اینقدر عاشق فیلم های تخیلی باشی. خلاف من که اصلاًبا فیلم های تخیلی حال نمی کنم. ولی حقش که اسکار ببره فیلمی که 7 هفته top movie باشه معلومه دیگه.

  12. shadmehr Says:

    پیش پیش

    جشن نوروز

    گاه ِ شکفتن ِ دوباره زندگی

    بر همه ی تازه اندیشان ِ سراسر گیتی

    فرخنده باد

  13. اميد Says:

    من اين فيلم رو تايلند با بليط حدود 7000 تومان ديدم اونم سه بعدي
    خيلي كيفور شدم واقعا جالب بود صدا- جلوه هاي ويژه و بخصوص سالن سينما كه اگه يك همچين سالني تو ايران باشه مطمئنا بليطش 70 هزارتومان ميشه

  14. مهدی Says:

    سلام
    وب جالبی داری حال کردم
    خوشحال میشم بعد از این که به اسم مدل لباس لینکم کردی خبرم کنی تا لینکت کنم .
    ممنون

  15. Richiamo Says:

    درود. آره قشنگ بود.

  16. reza Says:

    salam
    lotfan ba man email bezan
    soali daram
    mamnon misham


  17. من فیلمو ندیدم که
    ولی
    واقعا چه قیافه هائی دارن :دی
    تازه این خوشگلشه …


  18. یه نویسنه روسی یه کناب نوشته البته شخصیت کتاب سگ ها هسنند ولی دقیقا قصه این فیلم الان هم از دست جیمز کامرون شکایت کرده


پاسخی بگذارید

