رمز گشایی در قبرستان

ژانویه 26, 2010

یوها ها ها عجب اسمی گذاشتم برا پستم.

این جمعه ای که گذشت رفته بودیم تجریش با یک سری از دوستان و یکی از بچه ها بهمون پیشنهاد داد که بریم یک سر قبرستان “ظهیر الدوله” که توی دربنده و هم فاتحه ای بخونیم و هم اونجا رو ببینیم چون ظاهرا فقط 5 شنبه ها و جمعه ها بازه. من چند بار اسم این قبرستان رو شنیده بودم که افراد مهمی توش دفن شدن ولی خوب هیچ وقت نشده بود برم ببینم.

افراد مهمی که توی این قبرستان خاک هستن محمد تقی بهار، قمر الملوک وزیری، رهی معیری، حسین تهرانی، فروغ فرخ زاد، روح الله خالقی و … هستن. البته این جا مثل اینکه یک زمانی خانقاه بوده و شاید به خاطر همین الان درش رو بستن و نمی زارن کسی بره. و خیلی از افرادی که اونجا دفن شدن هم از همین دراویش بودن. که از روی سنگ قبر هاشونم که یه علامت خاصی داشت(تو یکی از عکسای پایین معلومه و همون علامتی که سر در قبرستان هم زده شده) می شد فهمید. کلا به نظرم جای جالبی بود و اینکه شاید 100 بار من از اون محله رد شدم و نفهمیدم چنین جایی هم وجود داره.

در مورد قبرستان اگر تو اینترنت جستجو کنید مطلب خیلی زیاده اما 2 تا چیز جالب بود اونجا که واقعا کنجکاوی من رو بر انگیخت.  اول یه قبری بود که روی سنگش نوشته شده بود “علی”. یعنی فقط همین رو حکاکی کرده بودن و هیچ نام و نشانی از اون طرفی که زیرش بود روی سنگ حک نشده بود. خیلی جالب بود. بعد با دوستم داشتیم روی قبر ها رو می خوندیم پی بردیم که روی اکثر قبرهایی که این علامت خاص رو دارن عدد “1317” هم نوشته شده. بعد هی گفتیم نمیشه که این سال فوتشون باشه چون اونوقت همه اینا یه سال فوت شدن. بعلاوه اینکه بعضی سال فوتشون هم نوشته شده بود و ربطی به این عدد نداشت. خلاصه از اونجایی که من هنوزم تحت تاثیر لاست هستم و باید رمز گشایی و عدد گشایی کنم تو اینترنت سرچ کردم و بالاخره فهمیدم داستانش چیه. البته خیلی مسخره بود داستانش اما میگم که شما ها هم اگر روزگاری گذرتون به اونجا افتاد براتون سوال نشه :دی

اول بگم ظهیر الدوله اسم یکی از مشروطه خواهان در زمان قاجار بوده که علاوه بر اینکه مسلک درویشی داشته اما تو سیاست هم فعالیت می کرده. بعد این یه انجمن میزنه به اسم انجمن “عدالت” و 110 نفر از افراد مهم که ظاهرا صوفی هم بودن اعضای این انجمن میشن. سال تاسیس این انجمن 1317 بوده.بعله. و اون علامت مخصوص هم علامت همین انجمن این دوستان بوده که الان سر این قبرستان گذاشتن. البته خوب معلومه که خود ظهیر الدوله هم همین جا خاک شده. خلاصه که این بود داستان رمز گشایی و اینا

اما جدای از شوخی توصیه می کنم حتما اینجا رو ببنید.من خودم برام خیلی جالب بود وقتی دیدم اینهمه شاعر و آهنگساز و موسیقی دان اینجا خاک هستن و بی خبرم بودم

14 Responses to “رمز گشایی در قبرستان”

  1. sarah Says:

    چه جالب اصلاً نمی دونستم. مرسی مریم جونم از اطلاعاتتت. حتما ً می رم می بینم

  2. شيما Says:

    اامسال چند روز قبل از 8 دی به خودم قول دادم یا روز تولد فروغ یا روز مرگش امسال حتما برم ظهیرالدوله… 8 دی که به قولم با خودم عمل نکردم… اما با خوندن این پست شما مطمئن شدم که همه ی سعیم رو می کنم انشالله 24 بهمن برم…

  3. میترا Says:

    مرسی مریم جان جالب بود.


  4. درود من بر شما
    بسيار جالب بود.نثر جالب و شيريني داريد.البته اگر تصاوير بيشتري از اين قبرستان مي گرفتيد ما شهرستاني ها بيشتر استفاده مي كرديم.نگفته ايد وضعيت مراقبت از اين قبرستان چگونه است. قبل ترها شنيده بودم كه خانه ملك الشعرا يك جورهايي نابود شده است…
    نوشتارتان را در پيوندهاي روزانه ي تارنگارم نهادم.در ضمن با اجازه نام تارنگارتان را نيز به ليست هم پيوندي هاي خويش افزودم.پيروز باشيد.

  5. صندوقک Says:

    خيلي جالب بود مريم جان منهم تا بحال اينجا نرفتم و نمي دونستم اين چيزهايي رو هم گفتي :)

  6. شیخ Says:

    مس از چندین سال پیش قول داده من را ببره و نبرده :!:

  7. Mohammad Says:

    سلام
    ببخشید که کامنت من بی ربط با مطلب شماست
    من مایل به تبادل لینک با وبلاگ شما هستم، و وبلاگ شما را لینک کردم، اگر شما هم مایل هستید لطفا وبلاگ من را لینک کنید
    مرسی


  8. تا حالا شده به این موضوع که برید و برای خودتون مستقل زندگی کنید فکر کرده باشید یا دلتون بخواد این کارو انجام بدید؟

    من باز این روزا برای بار شاید دهم دلم خواست مستقل باشم و به سرم زده برم و همه رو یه دفه متعجب کنم مخصوصا مامانم… دلم میخواد این دفه به هیچ کس از اطرافیانم نگم و یه روز که دارم اسباب اثاثیه ام رو جمع می کنم بهشون بگم من رفتم تلفنمو که دارید نه؟کاری داشتید تماس بگیرید خداحافظ.همین

    یعنی من می تونم این کارو بکنم؟

  9. جاوید Says:

    خیلی مسخره بود وقت مردرو با کندذهنی های خودت میگیری واقعا که بعد فکر میکنی خیلی باهوشی
    رمزگشایی ؟!!!!!!!!!
    برام خنده داره که خودتو باهوش میدونی

  10. tired Says:

    salam, kheyli mamnon misham age adrese daghighesho baram Email konid. rastesh man bacheye tehran nistam,amma har az chadn gahi gozaremon onjaha mikhore,fekr konam arzeshe ino dashte bashe bekhatere chandta shaer o ahangsaz biyam onja o ye sari be mazareshon bezanam,mamnon misham in lotfo dar hagham bokonid o adrese daghighesho bedid behem.

    ba tashakore faravan

    • maryamss Says:

      متاسفانه آدرس دقیقش رو نمی دونم. اما اگر تهران اومدید بیاید دربند و اونجا بپرسید بهتون می گن.اما حتما باید 5 شنبه شب یا جمعه باشه چون بقیه اوقات بسته است


  11. اول سلام
    دوم اسم ایرج میرزا رو فراموش نکن که از ذست ناراحت می شم
    سوم خیلی جای باحالیه من 18 سالم بود سال 73 رفتم اونجا اون موقع تازه با فروغ اشنا شده بودم و عاشق کتاباش بودم یه مراسم کوچکی براش گرفته بودن خیلی روز خوبی بود یادش بخیر یکی دوسالی میشه اونجا نرفتم البته یه خاطره باحال دارم که دیدمت برات تعریف می کنم


  12. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    عجب اسمی گذاشتی واسه ÷یستت


بیان دیدگاه