تخت سلیمان

نوامبر 30, 2009

 

جای همگی خالی چند ماه پیش ما رفته بودیم مسافرت.  این مسافرتی که رفتیم ولی خیلی فرق داشت با یک مسافرت عادی. جایی که رفته بودیم “ تخت سلیمان” بود.شاید خیلی ها اونجا رو دیدن یا وصفشو شنیدن  و بعدا البته به این نتیجه رسیدم من نفر آخری بودم که رفتم اونجا چون به هرکسی که می گفتم می گفت من اونجا رفتم :دی. روزی که ما رفتیم روز 26 مهر ماه بود که یک روز خاص در اونجا به حساب می اومد. می گفتن انرژی تو این منطقه در این روز بیشتر میشه و زرتشتی ها مراسم خاصی تو این روز داشتن یا دارن و … . داستان از اونجا شروع شد که من بعد از سفرم برای عده ای از نزدیکانم تعریف کردم که اونجا چی دیدم و حتی زیر عکس هایی که تو فیس بوک گذاشته بودم بحث شده بود.

خیلی از افرادی که اونجا اومده بودن نه صرفا برای دیدن یک بنای تاریخی بلکه برای انجام یک سری امور معنوی و عرفانی تا اونجا اومده بودن.حتی تو این مراسمی که گفتم خیلی از افرادی  مریض اورده بودن با خودشون و خیلی هاشون هم چادر سفید سر کرده بودن و کاملا مشخص بود که مسلمان بودن. و برای تحقیق و تفحص و کجکاوی هم نیومده بودن.کلا نمی خوام در مورد درستی یا غلط بودن این ماجرا و ماجراهای شبیه به این حرف بزنم.یا اینکه  واقعا چنین چیز هایی وجود داره یا خرافاته.

حرفم اینه که متاسفانه جو جامعه طوریه که اگر کسی کمی به معنویات و ماوراء الطبیعه اعتقاد داشته باشه یا لاقل بخواد از ساز و کار این چیزا سر در بیاره(حالا می خواد در چار چوب دین خاصی مثل اسلام باشه یا نه در غالب تفکرات مدیتیشن و یوگا و علوم روانشناسی، موسیقی درمانی و رازو  انرژی درمانی و …) متهم به امل بودن یا خرافاتی بودن و … میشه. با اینکه خیلی از مسائلی که تو اسلام واقعا هیچ دلیل علمی نداره و در حوزه هیچ کدوم از علوم بشری قابل توجیه نیست اما خود مسلمان ها هم اگر کسی به غیر از اصول و تفکرات اسلامی اعتقاد داشته باشه متهمش می کنن به انحراف و خرافه . (مثل اون آقایی اومده بود از حوزه علمیه (البته ملبس نبود) و میخواست در مورد ادیان انحرافی و خرافه گرایی بین مردم تحقیق کنه).

اما به نظرم خیلی خوب که برای دیدن و تجربه کردن کمی باز باشیم. کمی خودمون رو از قضاوت های خودمون و قضاوت هایی که ممکنه دیگران در موردمون می کنن رها کنیم. اسم خرافه و توهم و .. رو برداریم.کمی پوست بندازیم و ببینیم آدم هایی هستند که طور دیگه ای زندگی می کنن. طور دیگه ای به آرزو هاشون می رسن و طور دیگه ای شفا پیدا می کنن.آدم هایی که روش هایی دیگه ای دارن برای اینکه خودشون،روحشون و زندگیشون رو آروم کنن.

اینکه مرز بین خرافات و واقعیت کجاست رو نمی دونم.راستش بهش خیلی هم فکر نکردم. اما احساس می کنم تعریفش برای مردم و تو آداب و رسوم و تفکرات مختلف فرق می کنه.اینکه یک یهودی به مسلمونی که دور کعبه می چرخه می گه خرافاتی یا یک مسلمان به یک بودایی و هندو و …اینکه حتی یک اهل تسنن اسم  “توسل به ائمه” رو می ذاره انحراف یا  شیعه ای که به رقص سماع یک صوفی میگه ارتداد .قبول دارم که خیلی از مردم هم هستن که واقعا خرافاتین اما لاقل می تونم این فرصت رو به خودم بدم و ببینم حتی این خرافه گرایی چه سودی برای افراد داره. بدون قضاوت حاضر باشم که در عمل تجربه کنم چیزی رو که اون ها ازش صحبت می کنن. روش فکر کنم. و متهمشون نکنم به بی عقلی و خرافه پرستی.

13 Responses to “تخت سلیمان”

  1. منیره Says:

    تخت سلیمان -همین که کنار پاسارگاده؟
    آب نداشت که …
    تو این عکس چرا آب داره؟

  2. زهره Says:

    سلام … کوه زندان رو چی؟ رفتین؟ اون آتشفشان خاموش هم خیلی قشنگه. تکاب جاهای دیدنیه دیگه ای هم داره مثل غار کرفتو که البته برای سقزه ولی به تکاب نزدیکتره! چملی رو چی؟

    • maryamss Says:

      نه متاسفانه فقط خود تخت سلیمان رو دیدیم. راستش یک روزه بود و وقت برای دیدن بقیه جاها رو نداشتیم.ممنون از اطلاعاتتون

  3. ندا Says:

    به نظر من زن داداش عقیده به ماوراء الطبیعه اگه زمینه سوء استفاده دیگران از تو رو فراهم نکنه و اگه شخصی باشه و طرف انتظار نداشته باشه دیگران تابع عقاید اون باشند اوکی ه. شاید بگیم عقاید خرافی باعث میشه بعضی وقتا آدما تصمیم اشتباه بگیرن و به خودشون ضرر بزنن. ولی کمتر میشه پیدا کرد آدمی رو که همیشه کاملا بر مبنای عقل تصمیم میگیره و در برابر وسوسه عقاید غیر عقلی کاملا مقاومت میکنه.
    تو یه سخنرانی شنیدم که بعضی چیزها غیر علمی تلقی میشن صرفا به خاطر اینکه با سیستم علمی دامیننت همخونی ندارند (مثلا طب سوزنی یا طالع بینی). ممکنه یه زمانی اگه جریان علمی دامیننت عوض بشه خیلی چیزای عقلی خرافه شناخته بشن و خیلی خرافات علم شناخته بشن. یک اشتباه آدمهایی خیلی عقلی به نظر من اینه که با تکیه زیاد به علوم عقلی و تجربی میکنن هر چیزی رو که با اون جور در نیاد نفی میکنند در حالیکه روش علمی این نیست. در واقع علم اگه نتونی غلط بودن چیزی رو ثابت کنه هیچوقت اونو رد نمیکنه

  4. ندا Says:

    چقدر من حرف زدم. راستی دلم برات تنگ شده حسابی

  5. musicmobham Says:

    درود. خسته نباشید, وبلاگ خوبی دارید. مایل به تبادل لینک هستین؟
    آزادی برای ایرانی شهادت برای ما.

  6. sarah Says:

    salam maryam jonam, khoshhal bash, man takhte soleiman naraftam:)), vali injuri k to tarif kardi kheili 2st daram, bahat kamelan dar morede mardom movafegham,omidvaram ye ruzi berese k farhange iran onghadr roshd kone k dige negarane in jur masael nabashim, nemiduni cheghadr delam vasat tange:*******************88

  7. shooka Says:

    ای بابا این جا که تخت سلیمان خودمونه !
    تعجب کردم از این که گفته وبدین اکثرا این جا رو می شناسن ، چون با این که چهارمین اثر تاریخی ثبت شده تو بونسکو هست ولی اکثرا نمیشناسنش !

  8. ناشناس Says:

    سایت میرحسین: مردم هوشیار باشید؛ بر اساس اطلاعات اتفاقی در پیش است !

  9. محمد Says:

    یک مخاطب جدید:
    امور ماورایی اونقدر تو نهادآدمی نقش داره که خیلی ها برای فرار از اون، اون رو خرافات می دونند.


پاسخی بگذارید

