che

اکتبر 1, 2009

چند هفته پیش فیلم che  رو دیده بودم و خیلی دلم می خواست اینجا در موردش بنویسم اما وقت نشد. این فیلم دو قسمتی هست. قسمت اولش مربوط به مبارزات چگوارا در کوبا و انقلابی که با کاسترو در کوبا میکنن بوده و قسمت دوم هم مربوط به زندگی چگوارا در بولیوی و ادامه مبارزات ضد آمریکاییش تو اونجا. من خودم به شخصه از قسمت اول فیلم خیلی خوشم اومد. خیلی حالت مستندی داشت و جدا از کارگردانی و بازی های خوب کلا داستان زندگی چگوارا به تنهایی جذاب و عجیب بود.

راستش من خودم تا چند سال پیش چیزی از انقلاب کوبا و این چیزی نمی دونستم.بعد یه سال رفتم نمایشگاه کتاب دیدم خیلی از این مدل کتابا مد شده و یکی دو تا کتاب دراین زمینه ها خریدم و خیلی خوشم اومد. روند رشد و تغییر یک ملت و اتفاقاتی مثل انقلاب که توی اون ها رخ میده و آدم های موثر و تفکری که جوامع رو به این جاها میشکونه. چیزی که تو شخصیت چگوارا به عنوان یه آدم انقلابی به نظرم جالب و عجیب اومد بی اعتقاد بودنش به خدا (چون کمونیست بود ) و در عین حال داشتن یک انگیزه و ایمان قوی در وجودش بود. یعنی به معنای واقعیه کلمه ایمان داشت به چیزی که می گفت و در راه اعتقادشم هر کاری می کرد. به نظرم ربطی نداره که ادم از چه مسلک و با چه تفکر و جهان بینی باشه تا بتونه تاثیر گذار باشه و یه ملت رو هدایت کنه. فقط کافیه تکلیفش صد در صد با خودش معلوم باشه. دقیقا بدونه چی میخواد. در لحظه لحظه زندگیش متعهد باشه به هدفی که در پیش گرفته . (بماند که کار هر کسی نیست )

یکی از قسمت های جالب فیلم قسمتی بود که فیدل کاسترو به غرب برای جنگ میره و به چگوارا میگه که مجروح های جنگی رو به یه منطقه دیگه ببره.اونا هم پیاده و رو کولشون باید این مریضا رو از در و تپه می بردن بدون هیچ ماشین و وسیله نقلیه ای.  خودش تو قسمتی از مصاحبه اش از این اتفاق به عنوان یه نقطه عطف تو زندگی مبارزاتیش نام می بره. اینکه جنس   نوع کار مهم نیست. و شاید انجام همین کار های بی ربط اما با یه اعتقاد قوی پشتش بیشترین تاثیر رو روی زندگی آدم و بقیه بزاره.

البته این فیلم کلا اسپانیاییه غیر یه جاهاییش که حالت مستندی ساخته شده و تو آمریکاست. بعد دیگه 4 ساعت اسپانیایی آدم گوش بده یکم ممکنه قاطی کنه.اهان تا یادم نرفته کلا تو این فیلم از اول تا اخرش هی به امریکا فحش و بد بیراه میگن و سیساتمدارانشو استعمارگران واقعی معرفی می کنه در حالیکه این فیلم یه فیلم هالیوودیه. و اینکه خوره تلویزیون چون هیچ صحنه بدی نداره. همشم که مرگ بر آمریکاست. فقط بدیش به اینکه اینا کمونونیستن و شاید اونجاهاشو دوبله شو عوض کنن :دی

من نمی خواستم اینجا زندگی نامه یا فیلم تعریف کنم و توصیه می کنم حتما این فیلم رو ببینید.

بی ربط: اینجا رو ببینید.اطلاعات بیشتر هم می خواستید ایمیل بزنید. همونی که اون بغله :دی

10 Responses to “che”

  1. hamid Says:

    اینجاست که به سواد نم کشیده ی خودم ایمان آوردم و باید بگم فقط لذت بردم از احساسات ضد کمنیستی و این صوبتا، بماند که فیدل و چگوارا رو قبلا فکر میکردم یک نفر هست، مثله همون قضیه حضرت زهرا و فامیلشون فاطمه، بگذریم گفتی این فیلم رو اَهان نه گفتی اگه دوبله بشه، فکر کردم دوبله فارسی دیدی، واسه اینکه حرفام مستند باشه همین که پست رو خونددم نظر گذاشتم، ایشالا یعدا» یک بار با دله فرصت بخونم، نظرم رو اعلام میکنم، مثله پست قبلی، حواس پرتم برادر یادم نبود قبلا این پست رو خوندم یک بار دیگه خوندم، دوباره نظر گذاشتم، چقدر حرف زدم بگذریم خودم تعجب کردم، آخه چرا من هیچی از این انقلاب نمی دونم که یه چیزی بگم، حمید بسه دیگه،
    ببخشید، خیلی شرمنده همه‌ی اینها واسه خوشحالی و هم خانواده هاشه، لبخند یادت نره، سلام علیکم

  2. alireza Says:

    اون بدی که گفتی کمونیستیه و اینا هم دیگه از مد افتاده. دوستامون از کوبا و ونزوئلا و کره شمالی و چین و روسیه و بولیوی و نیکارگوا همه یا کمونیستند یا سوسیالیستن یا یه نسبتی با بلوک منهدم شده شرق دارند.


  3. سلام
    متشکرم که در باره چه نوشتی ، راستش خودم همیشه فکر می کنم که اگه چه توی بولیوی کشته نمی شد، آیا امروز به عنوان یه دیگتاتور ازش یاد می شد؟
    قسمت دومش در مورد مرگ چه توی بولیوی است و البته خیلی ناراحت کننده میشه. نمی دونم کدوم کتاب ها رو از چه خوندی ولی یه کتاب هست که اسمش خاطرات سفر با موتور سیکلته و زندگی قبل از چریک شدنشه، پیشنهاد می کنم بخونیش.

    • maryamss Says:

      من فکر نمی کنم. مگه الان از مثلا امام خمینی به عنوان دیکتاتور یاد میشه؟اتفاقا یکی از چیز های جالبی که نشون می داد تو ین فیلم حس انسان دوستی و بشر دوستی چگوارا بود.مرسی بابت معرفی کتاب :)

  4. sarah Says:

    منم چیزی نمی دونستم. ممنون از اطلاعاتی که دادی .حتما ً می بینمش .

  5. iraj Says:

    سلام خوبين؟
    يه كمكي ميكني بهم؟
    ميشه بگي اون ايميلي كه درست كردي و گذاشتي چه جوري به اون شكل درآوردي منم خيلي دوست دارم اي ميل خودم رو اون شكلي يه يه چيزي شبيه اون كنم اما نميدونم يادم ميدي؟
    ممنونم

    • maryamss Says:

      دوست عزیز این لوگو رو یکی ازدوستان من درست کرده.دو متاسفانه نمی دونم باید چه جوری درست کرد. این آدرس وبلاگ ایشون هست می تنید با خودش در تماس باشید :http://monire.ir/

  6. iraj Says:

    منتظر هستما


  7. سلام…در حال گشت و گذار در وبلاگستان فارسی بودم که بر خوردم به شما.
    این فیلم واقعآ محشر است و کلا ارنستو بسیار مرد والاییست.
    ارادتمندم.

  8. تماشا Says:

    چگوارا خود را جنگلی دوم معرفی مي كند بطوری که میرزا کوچک را سر لوحه کار خود داد.
    نمي خوام چگوارا رو نفي كنم
    ولي كاش به داشته هامون بيشتر توجه مي كرديم.


پاسخی بگذارید

