کتاب های Lonely Planet

مه 11, 2009

خوب به سلامتی ما بعد عمری رفتیم مسافرت تفریحی و جای همگی خالی خیلی هم خوش گذشت. احتمالا خیلی ها کویر رفتن .من با اینکه خیلی از در و تپه های ایران رو رفته بودم اما به عمرم کویر این مدلی نرفته بودم.نمی خوام از خود کویر صحبت کنم چون فکر کنم اینقدر همه رفتن یا تعریفشو شنیدن که تکراری باشه.

چیزی که برای من خیلی جالب بود، توریست هایی بودن که از جاهای مختلف دنیا اومده بودن اونجا.جایی که ما اقامت داشتیم اسمش روستای گرمه بود و خیلی برام عجیب بود که چنین جایی هم در ایران وجود داره. و  البته باعث خجالت  که این همه خارجی با کلی ذوق و شوق اومدن اینجا اما من تاحالا اسمشم نشنیده بودم.

این توریست ها همشون بلا استثناء کتاب هایی دستشون بود به اسم lonely planet که برای افرادی نوشته میشه که با اصطلاح فقط با یه کوله پشتی سفر می کنن(از لحاظ مالی وضعشون خیلی خوب نیست یا شایدم خیلی نمی خوان خیلی پول خرج کنن) و تو این کتاب از ناشناس ترین جاهای ایران هم اسم برده بود. وقتی برگشتم تهران دیدم بد نیست یه سرچ بزنیم ببینیم اینا چیه.

اولین بار این کتاب توسط آقای تونی ویلر و همسرش نوشته و  در سال 1981 منتشر شد .این زوج سال 1973 ماه عسل خودشون رو از ترکیه شروع کردن و از ایران و افغانستان و پاکستان و هند و نپال  گذشتن و بعد همه اطلاعات  ریز و درشت هر کشوری رو از راه ها و قیمت های عرف هر جنس تو اون کشور بگیرید تا آموزش زبان اون کشور و مکان های دیدنی و هتلها و … رو نوشتن و بعد  از چند سال این اطلاعات رو به صورت کتاب منتشر کردن.جالبه که در عرض 1 هفته 1500 نسخه از این کتاب فروش رفت و این جا بود که lonely planet شکل گرفت. بعداً بی بی سی 75 درصد سهام این شرکتو خرید و این آقای ویلیام همچین بدشم نمی اومد چون به گفته خودش می رفت به بقیه جهانگردیش برسه.تا الان این کتاب تحت 500 عنوان به 8 زبان مختلف منتشر شده.

البته ناگفته نمونه که ایشون وبلاگ شخصی هم داره و تو خود سایت lonelyplanet مشغول نوشتن ماجراهای جهانگردیشه.

تا یادم نرفته باید بگم نویسنده همه این کتاب ها لزوما یه نفر نیست و الان چندین نفر هستن که در مورد کشور های مختلف دارن می نویسن ولی بنیانگذارش ایشون بودن.

منابع: http://en.wikipedia.org/wiki/Lonely_Planet

http://www.lonelyplanet.com/about/

پ.ن: این کتابا تو اینترنت مجانی وجود داره اما خدائیش هر کی خواست بره بخره.ثواب داره واقعنی

14 Responses to “کتاب های Lonely Planet”

  1. مستانه Says:

    مریم جان واقعا جالب بود. ممنون. چقدر خوبه اگه این کتاب به فارسی ترجمه بشه و دردسترس مردم قرار بگیره.


  2. جالب بود
    درود…

  3. as Says:

    مهربان درست نیست نداهای بیرونی رو جدی بگیری مهم اینه که به ندای عقل و دلت گوش بدی. ندای بیرون همیشه مناسب حالت نیست.
    از طرف نظر دهنده ی یکی از وبلاگهای دوستانت (ز)

  4. وحید Says:

    تو سفر ترکیه ما خیلی به دردمون خورد، منتها تو ایران این کتاب فروش نمیره، باید از خارج از کشور تهیه کنید.

  5. jarchy Says:

    سلام
    واقعاً جالب بود قابل توجه ما ایرانی ها که وقتی می خوایم از شهرمون به مسافت 100 کیلومتر دور بشیم باید 500 هزار تومن تو جیبمون باشه…
    سلامت و پیروز باشی.


  6. مسافرت هم مثل کتاب غذای روح آدمه/.

  7. سارا Says:

    سلام مریم جون، ایول، چه اطلاعات خوبی دادی.منم کویر می خوام ،خوش گذشت پس حسابی ، این کتابرو فکر کنم باید دانلود کنیم چون خیلی با حاله این طوری که تو تعریف کردی

  8. سارا Says:

    سلام مریم جون، ایول، چه اطلاعات خوبی دادی.منم کویر می خوام ،خوش گذشت پس حسابی ، این کتابرو فکر کنم باید دانلود کنیم چون خیلی با حاله این طوری که تو تعریف کردی .

  9. maryambaanoo Says:

    .اقعا زندگی کردن یعنی همین .

  10. محمد Says:

    سلام
    كوير مرنجاب هم تشريف بياوريد خيلي لذت بخش است.
    من هم زياد با خارجي ها كوير و اين ور و اونور رفتم.
    باور كن اطلاعاتشون از ما بيشتره. اونا بايد ما را راهنمايي
    كنند.من هم يه وبلاگ دارم ممنون مي شم به من سر بزني و من را راهنمايي كني. به دوستانت هم مرا معرفي كن.
    با تشكر

  11. سعيد Says:

    سلام مطالب جالبي داشتين اما با تعقيردادن قالب وبلاگتون هم بازديدكننده بيشتري جلب ميكنيد هم از نظرچيدمان مطالب بهتر ميشودبه وبلاگ منم سري بزن

  12. بهار Says:

    این کتاب تا 3سال پیش به قیمت 5000تومان در ایران بفروش می رفت اما بعد از تحریم الان اصلا نیستش تو خارج از ایران هم قیمتش 30$بود


پاسخی بگذارید

