پایان نامه نویسی

فوریه 14, 2009

خوب دوستان گفتند از تجربیات خودم در باره پایان نامه و اینا بنویسم.

نکات زیر تجربیاتی بود من داشتم و سعی کردم همه شو بنویسم

1-اول از همه بگم فرمت پایان نامه یه چیز مشترک بین همه دانشگاه ها یا دانشکده های یه دانشگاه نیست و بعضا دیده میشه که یک استاد هم پایان نامه های مختلف با فرمت های مختلف داشته  و اصولا مسئله خر تو خریه.

2- اگر استادتون دودره و پایان نامه رو نمی خونه بهتره قبلش بدید  یکی بخونه. اگه مشاور دارید که چه بهتر بالاخره داره پولشو می گیره.بعد اگر مشاور هم دودر بود حتما به  یکی که قبلا دفاع کرده تا پایان نامه تونو از لحاظ ساختاری مورد بررسی قرار بده . البته بگم نظر اون شخص هیچ وقت صد در صد نیست و ممکنه کار رو بد تر کنه بنابر این وقتی می خواین کار رو نهایی کنید جایی که شک دارید از استاد راهنماتون بپرسید.

3- اگر استاد داور ها تون با سواد باشند اول از همه به فرمت مرجع نویسی تون گیر میدن.من خودم استاد راهنمام وقتی پایان نامه  مو گرفت اول رفت ته شو نگاه کرد که ببینه فرمتشو رعایت کردم یا نه و بعد هم که اصلاح کردم باز یکی ازداورا سر مراجع بهم گیر داد و به هر حال آبروم رفت. من خودم فکر می کردم مرجع نویسی برای پایان نامه با مرجع نویسی مقاله فرق می کنن اما ظاهرا عینه همه(البته اینجا رو نگاه کنید که چقدر دانشگاه ما خیلی شیک ملت رو به اشتباه انداخته و منم از این قاعده مستثناءنبودم).برای اینکه دقیقا بدونین مراجع رو چه جوری می نویسن یه مقاله ISI پیدا کنید و ببینید که چه جوری مرجع نوشته. یه نکته ای رو هم باید توجه داشته باشید وقتی دارید با همون ساختار استاندارد مراجع رو می نویسید باید همه شون مثل هم باشن. مثلا از فلان مقاله در صفحه 20 تا 25 مجله فیزیک چاپ شده باید هر مقاله ی مجله رو این مدلی بنویسین نه اینکه فقط شماره صفحه شروع  مقاله رو.صفحه که به صورت p.p نوشته میشه باید بولد باشه(در فرمت مقاله های آی اس آی من چنین چیزی رو ندیدم اما استادام گیر دادن به هر حال)این استاد داور گیره هم یه گیر مسخره بهم داد که شهر محل چاپ کتاب رو باید همه شو با حروف capital بنویسم(جلل الخالق این مدلیشو دیگه ندیده بودم)

4- در تمامی متن پایان نامه سعی کنید از لغت های فارسی(و رایج نه اینکه از خودتون ترجمه در بیارید) استفاده کنید(اسمایلی گناهکار) و اگر کمی ترجمه اش گنگ بود اون پایین صفحه شماره میزنین و انگلیسیشو هم می نویسید.بعد اگه دیگه خیلی بد بخت شدید همون انگلیسیشو فارسی بنویسید.مثلا bunching رو بانچینگ بنویسید و باز زیر نویس بزنید و یک نکته مهم اینکه اگر یه جا نوشتید بانچینگ همه جا همین مدلی بنویسید و ییهو یه جا نیاین به جاش ترجمه شو بزارید و بنویسید “دسته کردن”.

5- اگر شکل دارید(مگه میشه بدون شکل پایان نامه پر کرد اصلاً؟ )شکل ها باید واضح باشه. اگر شکلی رو روش تسلط نداری اصلا نزارید یا لاقل تو پاورپوینت نهایی تون نیارید که گیر نکنید.

6- مطمئنا هر پایان نامه ای از کار بروی یک یا تعدادی مقاله در میاد.هر مقاله ای که روش دارید کار میکنید از اول خوب بفهمید. همه فرمول های بدست اومده رو یک بار برای خودتون مفصل انجام بدید. مفصل میگم یعنی قشنگ باید همه جاشو بفهمید و اگه مثلا یه جا تقریب زده باید بدونین چه تقریبی زده و برای چی و اصلا تقریبش مناسب هست یا نه و ….این کار اول از همه در جلسه دفاع خیلی به شما کمک می کنه چون بعضی از داور ها علاقه خاصی دارن که مبانی و اصول پایه رو از شما بپرسن و مثلا من در همین حد بد بخت بودم که یکی از داور ها پرسید “پلاسما گرمه” یعنی چی ؟  و کلا آب گرمه یعنی چی و داشت منو مینداخت تو بحث های فلسفی که استاد راهنمام نجاتم داد.یک خوبیه دیگه ای که داره اینکه متوجه میشید اصولا  نصفه مقاله های کره زمین اشکال علمی و محاسباتی دارن و مقاله اکسپت کردن و اینا اصلا کار خاصی نیست چون کسی اینا رو نمی خونه و در نهایت روحیه تون خیلی خوب میشه. مثلا مقاله آخری که روش کار کردم کلی غلط داشت و جالب بود که اینو استادم با یکی از اساتید یه دانشگاه دیگه با هم نوشته بودن و داشتن ژورنالش می کردن و کلی خوشحال بودن. قبل از دفاع که یکی دو جا رو خودم پیدا کرده بودم  و روز دفاع هم متاسفانه به خاطر اشتباهی که تو مقاله بود منم یه فرمول غلط برداشتم گذاشتم(چون تنبلی کرده بودم و حسابش نکردم و رجوع کنید به اول پاراگراف کلند) و چون نسبیت بود و منم خیلی چون نسبیت بلدم بد موندم توش و رنگاوارنگ شدم.

7- هر مقاله ای که در پایان نامه تون به عنوان مرجع ازش استفاده کردید رو یه بار کلی خونده باشید.مثلا می خواین از نتیجه یه مقاله استفاده کنید.برید مقاله رو بخونید و در همین حد بلد باشید که طرف چه عملیاتی انجام داده و از کجا محاسباتشو شروع کرده که به اینجا رسیده که اگر ازتون پرسیدن همین طوری در و دیوار رو نگاه نکنید.

8- یه اشتباه( شایدم کار درستی) که انجام دادم این بود که پایان نامه رو کلا با اوپن آفیس نوشتم و چون استاد ها معولا ورد رو هم به زور می دونن چیه این شد که مجبورم پایان نامه بیارم تو ورد و متاسفانه فرمول هام به هم میریزه و بد بخت شدم الان کلی. اما کلا اوپن آفیس یا لتکس و اینا بهتر هستند برای نوشتن مقاله و پایان نامه به شرط اینکه استادتون شرط نکنه باید تو ورد باشه .

9-ا اگر برنامه نویسی داشتید برای کار هاتون یه لطفی بکنید و خوددتون برنامه تونو بنویسید. اگر به شما امر شد که در فورترن یا پاسکال یا وی بی و سی و…  بنویسید می تونید بیخالش شید و بیاد تو MATLAB و حالشو ببرید. بعد فقط آخرش نگید که با چی نوشتید. البته استادای مهندسی MATLAB رو آشنایی دارن و باهاش خوبن  اما نمی دونم این اساتید علوم پایه چه پدر کشتگی با این برنامه دارن یعنی حاضرن اسمبلی و صفر و یک بنویسن اما نرن سراغش. بازم میگم برنامه رو خودتون بنویسید و ندیدد یکی دیگه بنویسه یا از برنامه یکی دیگه استفاده کنید چون ییهو ازتون می پرسن تو برنامه چی چی رو چی گرفتی بعد می مونید توش.البته میشه برنامه یکی دیگه رو بگیرید به شرط اینکه کاملا بفهمید چی به چی شده. من خودم این کارو کردم وبعد یکمی مدلشو تغییر دادم که فرق داشته باشه.

10- موقع ارائه اگر سوالی کردند و بلد نبودید اصلا عین خیالتون نباشه و پوست کلفت باشید و حتی اگر هم اشتباهی کرده باشید بازم خونسردی خودتونو حفظ کنید و از خودتون دفاع کنید و خلاصه بگم که پرو باشید. چون بعضی استادا خیلی نامرد هستند و اگر کمی رو بهشون بدی میان سوار گردننت میشن و فکر می کنن الان انیشتنن و تو یه بچه خنگ سال اول دانشگاهی

11- درست نوشتن رو از همین وبلاگ ها تون شروع کنید(اگه دارید البته). البته من که خرم از پل گذشت اما اینایی که دفاع نکردن و …. اگر از الان سعی کنن نگارش شونو درست کنن بعدا کمتر به مشکل بر می خورن تو نوشتن پایان نامه.مثلا اگه دقت کنید من همیشه «کلاً» رو» کلن» می نویسم (تنوین دار ها) بعد تو پایان نامه ام همین طوری نوشته بودم و آبروی ازم رفت.شانس اوردم مشاورم دیده بود وگرنه …

12- از وقتی که شورع می کنید به انجام پروزه از همون لحظه هم شروع به نوشتن بخش های مختلف پایان نامه کنید تا مجبور نشید در عرض یه هفته 100 صفحه از خودتون مطلب در بیارید و تایپ کنید.

دیگه حالا همینا یادم بود. ولی بازم میگم همه چیز  نسبیه و در حال تغییر و من واقعا نمی دونم این نکاتی که گفتم به درد کسی خواهد خورد یا نه

این پست هم تقدیم به محمد آجر پاره عزیز که سفارش کرده بود از تجربیاتم بنویسم

19 Responses to “پایان نامه نویسی”


  1. واسه ما که زوده ولی خیلی از بچه ها رو دیدم که چه مرارت ها کشیدن سر همین پایان نامه و البته چه بسیار افرادی بودن که هم خودشون و هم استادشون رو پیچوندن :)
    در ضمن مجددا هم خسته نباشید :)

  2. محمد Says:

    دستتون بسیار درد نکنه، خجالت دادین
    ظاهرا هرطور که کار رو انجام بدی بازم داورا گیر می‌دن الکی و باید شانس آورد که استاد راهنما پشت آدم باشه

  3. محمد Says:

    داییم از جریان دفاعش تعریف می‌کرد که داور یه سوال می‌پرسه که هیچکدوم نمی‌دونستیم چی هست اصلا. بعدش با خونسردی شروع می‌کنه از یه بحث پایه‌ای شروع به حرف زدن و پس از 10 دقیقه به در و دیوار زدن یارو بی خیال می‌شه، بعدش می‌گه استادمون گفت آفرین، فکر نمی‌کردم بتونین جواب بدین :)))‌آخرشم 100 می‌گیره

  4. ممد در به در Says:

    یه سوال دارم، آیا تو همان مریم خودمانی؟ هی بلاگتو می خونم می بینم خدایی چند تا مریم تو دنیا هست که عروس شمالی ها باشه، فوق فیزیک بخونه؟ خدایی فقط همان مریم خودمونی دیگه؟ من همان دیر رسیده ای هستم که بالاخره رسیده ام، خدایی بهتر از اصلا نرسیدنه نه؟

  5. رامن Says:

    شماره هاي 5 و 7 و 11 مثل قانون هاي نوشتن تحقيق هاي مدرسه مان است.

    گُل + گُل + گُل :)

  6. moe Says:

    چه كارا! ما كه دفاع كرديم اين همه داستان نداشت كه! البته خوب مفاديري نمره به خاطر اين فرمت لعنتي احتمالا از ما كم كردند كه آن هم به درك!

  7. peiman Says:

    سلام ، من یه مشگل بزرگ تو انتخاب موضوع دارم اصلاً نمی دونم باید چی بنویسم باید چی کار کنم،،؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. Mike Says:

    Just passing by.Btw, you website have great content!

    ______________________________
    Don’t pay for your electricity any longer…
    Instead, the power company will pay YOU!


  9. ببینم تا سال جدید نمی خوای مطلبی بنویسی ؟ :)


  10. یه نیگاه به ما بنداز

  11. مریم Says:

    من دوست دارم با شما تبادل لینک کنم اکه موافقید لینک منو بزارید بعد به من بگید تا لینک شما رو بزام
    /


  12. خیلی استفاده کردیم

  13. سولوژن Says:

    توصیه‌های جالب‌ای بودند. چند کامنت دارم:

    ۲)‌ اگر این شانس را داشته باشید که پایان‌نامه‌تان نه تنها از لحاظ ساختاری که از لحاظ نوشتاری و خوانایی نیز بررسی شود خیلی عالی می‌شود. معمولا زبان نوشتاری آدم‌ها بعد از چند سال خنده‌دار به نظر می‌آید!

    ۳) این مورد جالب بود. تا به حال نشنیده بودم کس‌ای ایراد بگیرد. به هر حال فرمت‌های استاندارد مختلف‌ای وجود دارند. ISIبودن هم شرط کافی برای یک‌سانی فرمت نیست. اگر از BibTeX استفاده کنید، این جور مشکل‌ها تا حد زیادی حل می‌شود. کافی است style مناسب را انتخاب کنید و خودش مطابق با آن فهرست مراجع‌تان را درست می‌کند.

    ۵) توصیه می‌کنم شکل‌ها و غیره را به فرمت vector تهیه‌/ذخیره کنید (فرمت‌ای مثل PS یا EPS یا PDF). خوبی‌اش این است که شکل‌ها در همه‌ی میزان‌های بزرگ‌نمایی درست دیده می‌شوند. البته تا جایی که می‌دانم Word (و معادل‌های‌اش) قابلیت استفاده‌ی صحیح از این فرمت‌ها را نداشتند (یعنی ابتدا تبدیل‌اش می‌کردند به یک فرمت bitmap).

    ۸) مگر فایل Word (یا OpenOffice) را به استادها دادید؟ و نه مثلا چاپ‌شده یا PDF آن را؟!
    به هر حال به نظرم با Word -یا مشابه‌های‌اش- پایان‌نامه‌ی فرمول‌دار-نوشتن اشتباه است. LaTeX (که لَتِک یا حتی دقیق‌ترش لَتخ تلفظ می‌شود و نه لتکس) به‌ترین گزینه است. البته نمی‌دانم کار با فارسی‌تک چقدر آسان/سخت است.

    ۱۱) بی‌فاصله‌نویسی را هم رعایت کنند خوب است! (;

  14. نارگل Says:

    من براي دفاعيه ام براي حداقل 50 نفر تدارك عصرونه ديده بودم. اما انقدر دير برگزار شد كه هيشكي تو دانشگاه نموند به جز سه نفر. كلا به جز مامانم و هيات ژوري فقط ٥ نفر ديگه نشسته بودن!
    تا يه هفته آبميوه و شكلات و كيك سق مي‌زدم تا تموم شد.
    دفاعيه ات براي مقطع كارشناسي بود يا ارشد؟

  15. رامن Says:

    با درود فراوان

    فرارسيدن نوروز و سال نو را به شما و خانواده ي گرامي تبريك مي گويم.
    اميدوارم سال خيلي خوبي داشته باشيد.

    گُل+گُل+گُل :)

  16. ناشناس Says:

    سلام واقعا مطالبتون مفید بود ازتون تشکر می کنم باز هم اگر تجربقه ای دارید خوشحال می شم بخونم

  17. hamed Says:

    وبلاگ قشنگی داری مرسی و آفرین

  18. علي Says:

    سلام
    من امروز شروع كردم پاين نامه بنويسم خيلي دير شده ترم 5هستم معمولا جقدر يك پايان نامه طول مي كشد ؟كتابي براي راهنمايي سراغ داريد؟

  19. علی Says:

    با سلام. اگه امکان داره برنامه LATEX رو برام بفرستین. با تشکر


پاسخی بگذارید

