تجربه از زندگی مجازی

نوامبر 18, 2008

تازگی ها یه برنامه ای رو میبینم از شبکه 5 که اسمش شهروند سالمه و فک کنم هر شب یا لاقل یه شب در میون میزاره.ظاهرا هم خیلی وقته داره پخش می کنه اما من یه دو هفته ایه کشفش کردم.بهتون توصیه می کنم برای یه بار هم که شده ببینید.

مسابقه اش این مدلیه که قبل از مسابقه از شرکت کنندها دعوت می کنن برای مصاحبه تو دفترشون و بعد مسائی رو پیش پاشون میزارن که مربوط به  رعایت حقوق شهروندی و نظافت و رعایت حقوق دیگران و … میشه و با دوربین های مخفی فیلم میگیرن.اونوقت توی مسابقه که میان ازشون شروع می کنن سوال پرسیدن در اون موارد و بعد ییهو فیلمه رو ،رو می کنن.

مثلن یکی از قسمت های جالبش اینکه از شرکت کننده می پرسن شما به نظافت محیطتون اهمیت میدین؟اگر آشغالی تو خیاباون یا یه معبر عمومی بود که باعث زمین خوردن افراد میشه اونو تو سطل اشغال می ندازین ؟و خوب شخص هم با قاطعیت جواب میده که بله و من همیشه این کارو می کنم. بعد یه قسمت از فیلم رو که طرف از روی یه پوست موز رد شده رو نشون می دن. خیلی باحال تو این قسمت مخصوصا، همه خیلی ادعاشون میشه اما وقتی فیلم دوربین مخفی رو بهشون نشون میدن دقیقن طرف پوست موز رو یا نمیبینه یا بر نمی داره یا …و نواع و اقسام توجیه ها رو میاره به طوریکه همه حرف هایی که قبل از پخش فیلم زده رو هم نقض می کنه.

وقتی این مسابقه رو میبینم خیلی به فکرم می ندازه.اینکه ما ها تو زندگیمون خیلی ادعا داریم.خیلی همیشه فکر می کنیم که حواسمون به همه چی هست. و شایدم حق داشته باشیم چون واقعا یادمون میره حرفامونو یا حواسمون به اتفاقاتی که اطرافمون می افته، نیست.بعد اگه یکی یه فیلمی از زندگی که کردیم، بزارن جلومون عوض اینکه به حرف ها و ادعا هایی که کردیم فکر کنیم،فک می کنیم که چه جوری اشتباهات رو توجیه کنیم. جدی جدی همه ما اگه جای یکی از اون شرکت کننده ها باشیم مطمئنن رفتارمون غیر از اون نخواهد بود. و ناراحت میشیم از اینکه مچمون گرفته شده و خیط میشم و دنبال راه فراریم.

حالا تو دنیای مجازی یه بد بختی بزرگتر هم داریم اونم اینه که همه کار ها مون ثبت میشه و نوشته اس و ناخوداگاه میشه بعدن ازشون استفاده کرد.  هرکسی می تونه پی به رفتار های غلط و اشتباهاتمون ببره و اگه آدم خیر خواهی باشه اونا رو بهمون گوشزد کنه.من خیلی این موضوع رو لاقل برای خودم دیدم.شاید کسی مستقیما بهم چیزی گفته اما نوشته ها و حرف هایی باعث شده که دوباره بر گردم عقب و ببینم کجا تغییر کردم.کجا اشتباه کردم.کجا خودم بودم و کجا فیلم بازی کردم.

به نظرم پذیرش حرف های اطرافیانمون خیلی مهمه(پذریش لزوما به معنای قبول کردن نیست).مهم اینه که هممون نقد هایی که بهمون میشه رو لاقل گوش کنیم.مطمئنن اول ناراحت و عصبانیمون می کنه و بعد وادارمون می کنه به توجیه(مثل مثالی که بالا زدم) اما حالت خوب و سازنده وقتی بوجود میاد که بعدش فکر کنیم.شایدم طرف واقعا اشتباه کرده باشه و ما اون طور نباشیم اما لاقل این فرصت رو داریم که به گذشتمون برگردیم و ببینیم که اصن چه جوری بودیم.

پ.ن:ببخشید این پست خیلی منبری شد اما تجربه هایی که این مدت کردم انگیزه ای شد برای نوشتن و مطمئنن قصدم به یک مورد خاص یا یک نوشته خاص نیست.دارم تمرین می کنم ظرفیتم رو بالا ببرم

از این نوشته شهید چمران خیلی خوشم میاد دیدم بی ربط نیست به حرفای بالا

«خدایا! ما را ببخش ،گناهانی که ما را احاطه کرده و خود از آن آگاهی نداریم ،گناهانی را که می کنیم و با هزار قدرت عقل توجیه می کنیم و خود از بدی آن آگاهی نداریم.»

8 Responses to “تجربه از زندگی مجازی”

  1. سروش Says:

    ایییی روزگااااااار

  2. سروش Says:

    یه نگاه به اینجا هم بنداز. اگه از ایده اش خوشت اومد یه سری لوگوی خوب هم واسه تبلیغ وجود داره.
    http://www.radioweblogestan.com
    http://www.station.radioweblogestan.om

  3. آزاده Says:

    انتفاد پذیری از اون چیزایی که واقعا ظرفیت بالایی میخواد


  4. این گفته شهید چمران واقعاً قشنگه.
    همه باید تمرین کنن…


  5. چقدر این پست زیبا بود. از نتیجه‌گیریش تا جمله آخرش.


  6. برنامه جالبیه. اگه خودمون بریم توش وای چی میشه

  7. سپیده Says:

    راستش یکی از اشتباهاتت املای حواس هست
    حواسمون درسته ننه

  8. maryamss Says:

    به سپیده : ممنون درستش کردم :)


پاسخی بگذارید

