من فراموش نمی کنم!

سپتامبر 22, 2008

احساس می کنم این حرف ها رو جای دیگه ای هم شنیدم.شاید دیالوگ های بین حاج کاظم و سلحشور تو فیلم آژانس شیشه ای.جایی که سلحشور میگه دوره جنگ گذشته و ….

من می گوییم حرف از جنگ خوب است.بزرگداشت جنگ(در هر زمانی) لازم است برای اینکه فراموشمان نشود و روزی نشود که بگوییم «فرقی بین حمله آمریکا به ایران و تحمل وضعیت الان کشور وجود ندارد».برای اینکه یادمان باشد امنیت ملی ما مادری بود كه وقتي سه فرزند عزيزش را در راه دفاع از اين آب و خاك مي‌دهد، فرزند چهارمش را هم به رفتن تشويق مي‌كند.

دوست ندارم خیلی حرف بزنم.شاید چون خیلی تعصب دارم نسبت به این موضوع.جنگ ایران و عراق شاید با اشتباه یک یا چند نفر شروع و ادامه پیدا کرد اما نمی خوام بذارم این اشتباهات از یادم ببره آدم هایی که قربانی این جنگ بودن.دوست ندارم خودخواهی یک عده باعث بشه من هم خودخواه بشم و فقط به دنبال خاطرات شیرین باشم و بخوام روز های تلخ رو از یاد ببرم.نمی خوام فراموش کنم که کسی «جنگ» نکرد.همه فقط دفاع کردن

جنگ برای من مقدس نیست اما با افتخار می گویم آدم های جنگ و روز های جنگ برای من مقدسن و براشون احترام قائلم.

دلم گرفت…..

+ شروع جنگ خانمان بر انداز بزرگداشت دارد؟

+ چگونه گفتگو را از ریشه می زنند – برای سالگرد جنگ

+آیا این بدن های پاره پاره بزرگداشت نمی خواهند؟

+ از جنگ حرف می زنیم. یکم: برخورداهای اولیه

+جنگ و صلح در قاموس مجاهدان و عافیت طلبان

+ گرامی داشت آسیب دیدگان، با جشن جنگ فرق می کند

+ گمشده در ترجمه(امیدوارم منم همین اشتباه رو کرده باشم)

+ لینک عکس (خیلی عکسای جالبی داره)

+ سالگرد جنگ در روز جهانی آلزایمر!

+ چگونه مدعیان روشنفکر چاره ای جز مغالطه ندارند؟(ممنون از زهرا به خاطر معرفی لینک)

+ تقدس

+ چرا آغاز این جنگ یاد بود می خواهد

پ.ن:برای همه دوستان احترام قائلم.اگر تند بود به بزرگی خودتان ببخشید

20 Responses to “من فراموش نمی کنم!”

  1. سامان Says:

    میدونی ، ژاپن بعد از بمبارون اتمی ، به طور کامل ریست شد!! یعنی همه چیز رو از اول شروع کرد.
    ولی ما هنوز تو سکرین سیور جنگ 20 سال پیشمون موندیم!!! فکر کنم باید ما هم ریست بشیم!

  2. حامد Says:

    سلام و خسته نباشی و تشکر بابت دست نوشته های زیبایت
    من شما را با نام مریم در تمام صفحات سایت http://parscloob.com لینک کردم در قسمت پیوندهای سایت
    شما هم لطف کنید ومن را با نام پارس کلوب لینک کنید
    ممنون

  3. زهرا Says:

    چقدر اون بخش از آزانس شیشه ای رو دوست داشتم. اصلا کلا آژانس شیشه ای رو به خاطر تیکه هاییش دوست داشتم که پرویز پرستوئی خودش رو به آب و آتش میزد تا حقانیت اونایی رو که رفتن جنگ ثابت کنه…
    این چیزهایی که توی نت خوندم از دیشب تا حالا خیلی منو ناراحت کرده
    اون پسته رو برای همین نوشتم

    راستی این لینک در مورد تاریخ شروع و اینها خوب نوشته حداقل چیزهایی که من تا به حال نمیدونستمشون:

    http://menbar.ir/1387/07/01/jangh/

  4. مریم Says:

    کاملا» باهات موافقم و امیدوارم دیگه شاهد بحث هایی مثل این نباشیم که چرا روز آخر رو جشن نگیریم؟ یا مثلا» مگه سالگرد شروع جنگ جشن گرفتن داره؟!
    گویا تفاوت بین جشن و بزرگداشت برای خیلی ها هنوز روشن نیست.

  5. ارش Says:

    تاریخ خواهر من تاریخ .

    شکی نیست که هر انسانی که به جنگ رفت مورد احترام ماست و باید باشد . اون جانبازی که در سر چهار راه گدایی میکردو اداعا میکرد چندین عملیات رو از نزدیک دیده و توش شرکت داشته ماشه سر افکندگی کشور و دین و اسلام و همه دست اندرکاران حکومت هستند . حتی مایه سر افکندگی من و تو هستند که کسی که رفته برای دفاع از این مملکت و عضوی از بدنش رو داده حالا تو همین مملکت داره برای امرار معاش گدایی میکنه.

    جالبه بدونی تقدس جنگ خیلی وقته از بین رفته وقتی پیر خرفتی مثل خمینی ادعا میکنه صلح جام زهر هست .

    وقتی تو چنگ زده ها رو توی فیلم هایی مثل اژانس شیشه ای میبینی و واقعیتی که دور و برت هست رو نمیبنی .

    شکی نیست که تحریک جنگ از طرف خمینی بود و شکی نیست که ادامه جنگ بعد از سه سال توسط خمینی بود .

    توی اژانس شیشه ای نگفته بودن که چرا جنگ هفت سال طول کشید ؟ تو کتاب های تاریخ نوشتن ؟ شما چطور میدانی ؟ از کجا میدونی ؟ میشه به ما هم بگی ؟ به نظرت وقتی از اون جانباز پرسیدم که اگه این روز خودت و این روز مردم رو میدیدی بازم حاضر بودی بری جنگ ؟ میدونی گفت چی ؟ گفت به گور پدرم میخندیم برم جنگ و جانباز بشم اگه وضع مردم اینجوری باشه خودم اینجوری باشم

    وقتی میخوای راجب چیزی حرف بزنی اول یکم در موردش فکر کن بعد صحبت کن چیز هایی که تو فیلم ها دیدی و تو کتاب های و روزنامه ها خوندی رو بریز دور واقعیت ها رو ببین بعد نظر بده و اگه فکر میکنی نمیتونی سکوت کن در لحظه ای که میخوای حرف بزنی.

    به هیچ عنوان قصدم نظر دادن نبود فقط داشتم یه عده رو که ما رو لینک نکردن رو پاک میکردم که رسیدم به لینک شما و نتونستم جواب ندم بهتره از این به بعد در لحظه ای که فکر میکنی حرفی برای گفتن داری سکوت کنی دقیقا در همون لحظه

  6. iVahid Says:

    دقیقا خوشم اومد که مرز بین تحلیل و احساس رو جدا کردی! :)
    «شاید چون خیلی تعصب دارم نسبت به این موضوع.»
    هرچند معتقدم برای فراموش نکردن حتما نباید بزرگداشت گرفت، اما در این که نباید فراموش کنیم موافقم!

  7. داداشی Says:

    به نظر من، خیلی از مطالب قلب شده اند، ولی برای تغییر این مفاهیمی که بحثش پیش آمد؛ خیلی زود بود و بسیار خوش حالم که کسانی مانند شما روا ندانستید که «بزرگداشت» بشود «چشن» تا در پی آن هویت جنگ را به فراموشی بسپاریم.

  8. حمید Says:

    مخالفم.
    یه کم کمتر احساسی فکر کن.
    «نمی خوام فراموش کنم که کسی “جنگ” نکرد.همه فقط دفاع کردن»
    تا پیش از پیروزی در خرمشهر بله،ولی بعدش نه خیر.
    بهتر است کمتر اسیر جو سازیها بشی، و همه چیز رو با هم قاطی نکنی

  9. bamdadi Says:

    نباید هم فراموش کنیم.

  10. اميد حسيني Says:

    جناب آقاي حميد! طبق كدام سند، مدرك، تاريخ، و اسرار محرمانه و پشت پرده خيلي راحت حكم صادر ميكني و نتيجه ميگيري كه تا پيش از خرمشهر بله، بعدش نه؟! يادم مياد چند سال پيش آدمهاي نهضت ازادي روي جلد نشريه اي همين حرف شما رو به شكل بدتري زده بودند. اونها حتي به شهداي جنگ هم رحم نكردند و شهدا رو به دو قسمت پيش از خرمشهر و بعد از خرمشهر تقسيم و نتيجه گرفته بودند كه شهداي واقعي همونهايي هستند كه قبل از پيروزي خرمشهر شهيد شده بودند! اين رو كي گفت؟ همونهايي كه به قول گل آقاي مرحوم ، در زمان موشك باران ايران توسط عراق، بيانيه صادر ميكردند و هر دو طرف ايران و عراق را محكوم ميكردند! والله من هم اگر جاي اين جماعت بودم، الان خيلي براي من راحت بود كه بشينم و بگم جنگ مي تونست تموم بشه. حتي اگر دشمن درون خانه ات پابرجا باشه و كيلومترها از خاكتن در اشغال و البته هيچ تضميني هم براي فرداي اون وجود نداشته باشه…

  11. صندوقک Says:

    آن آدمها برای همه ما مقدسند ، اما جنگ مقدس نبود . یک کابوس بود که عزیزان خیلی ها رو گرفت

  12. mychamber Says:

    این عکس رو به منبعش لینک می‌دی دیگه؟


  13. سلام
    خوبی ؟
    جنگ ، راستش در این مورد خیلی می تونم حرف بزنم ولی اینجا چیزی نمی گم و می ذارم برای یه پست که بتونم راحت حرف بزنم .
    اونها یی که حرف مفت می زنند فقط به این فکر کنند که تحمل شنیدن ترکیدن یه ترقه رو دارند ؟

  14. maryamss Says:

    به mychamber :آقا ما لینک دادیما.لینکه 8 رو نگاه کن

  15. nima Says:

    واقعا مطلب جالبی بود دستت درد نکنه

  16. حامد Says:

    سلام
    نمیخوای ما را لینک کنی؟

    من شما را با نام مریم در تمام صفحات سایت http://parscloob.com لینک کردم در قسمت پیوندهای سایت
    شما هم لطف کنید ومن را با نام پارس کلوب لینک کنید
    ممنون

  17. محمد Says:

    سلام
    دليل بزرگ كردن خانم توحيدلو چيه
    اينقدر تو وبلاگها ازش نقد كرديد كه ناخودآگاه بزرگ شد
    اصلا ارزشش رو نداره كه ازش بحث كنيد
    محمد مهدوي سردبير سولدوز

  18. سید مصطفی Says:

    سلام،
    مطلب خوب و منطفی بود. همیشه به نظرم این مطلب خیلی ساده و بدیهی که نباید مدیریت جنگ -خوب یا بد یا هر چی- رو با انگیزه آدمای جنگ قاطی کرد و تقریباً همیشه هم میبینم که این اتفاق می افته…
    متاسفانه خیلی وقتا در بحثای سیاسی و اجتماعی هم اینجوریه.


پاسخی بگذارید

