تکامل فیزیک:فیزیک الکتریسیته

سپتامبر 10, 2008

همونطور که می دونید مدت خیلی زیادیه که پست های تکامل فیزیک رو به امان خدا گذاشتم دلیلشم اینه که برای نوشتن این پست هام باید یکمی مطالعه کنم و این پروژه هه هم خیلی وقتمو می گرفت.امیدوارم این اخرین وقفه ام باشه تو نوشتن.

اما تو دو تا پست قبل توضیح دادیم که مطالعه تاریخ علم فیزیک و روند تکاملی اون چقدرمی تونه در کشف پدیده های جدید و ارائه نظریات به یک فیزیکدان کمک کنه.از مکانیک کلاسیک شروع کردیم و گفتیم نیوتون و گالیله به عنوان بنیان گذاران این شاخه تونستن یک سری قوانین کلی و تعمیم یافته برای حرکت مکانیکی بسازن که در نهایت این قوانین به عنوان قوانین نیوتون نامگذاری شد.کاری که این دانشمندان انجام دادن باعث تحول عظیمی در علم فیزیک شد به طوریکه اکثر نظریاتی که از زمان ارسطو به عنوان قوانین حرکت و جاذبه معرفی شده بود، منسوخ شدند.

در جامع بودن قوانین نیوتون و نبوغی که در این نظریه وجود داره شکی نیست.اما  نواقص و خلل هایی در مکانیک کلاسیک وجود داشت ، که منجر به وجود اومدن شاخه الکتریسیته در فیزیک شد.داستان خیلی ساده است.همه ما آزمایش دو گوی بار دار رو تو مدرسه ها مون خوندیم.چیزیکه باعث شد قوانین مکانیک کلاسیک زیر سوال بره شدت نیروی بین دو گوی بار دار و بعد جهت نیرو بود.در مکانیک کلاسیک همه نیروهای بین اجسام از نوع جاذبه بودن و هیچ دو جسمی هم دیگه رو دفع نمی کردن از طرفی مقدار این نیرو در مقایسه با نیرویی که برای دو گوی بار دار اندازه گیری می شد خیلی کم بود.و خوب هیچ جوری این دو اتفاق با مکانیک کلاسیک و قوانین اون توجیه نمی شد.یکصد سال بعد از نیوتون ،کولن و دیگر دانشمندان سعی بر توجیه نیرویی غیر از نیروی جاذبه بین اجسام کردن.در نهایت هم ثابت شد رابطه این نیرو با فاصله ، همانند نیروی جاذبه نیوتونی است(یعنی عکس مجذور فاصله با نیرو جاذبه یا در اینجا دافعه رابطه مستیقیم و خطی داره) ،اما مقدار این نیرو خیلی بیشتر هست.

 سالیان زیادی دانشمندان فکر می کردن این خاصیت جوهری و ذاتی بعضی از مواد هست که باعث بوجود اومدن چنین نیروی بزرگی بین اون ها میشه(تفکری که در مورد دما و گرمی اجسام میشد و بعد این تفکر تصحیح شد) وشاید خود کولن اولین فردی بود که تعریف بار های الکتریکی و شار الکتریکی رو ارائه داد.

شاید خیلی ها فکر کنن فیزیک الکتریسیته همانند فیزیک مکانیک در علم فیزیک بوجود اومده ویک موضوع قدیمی  و واضح بوده که تنها اصلاح شده.اما این طور نیست.اکثر مبانی و اصول الکتریسته از اتفاقات ساده ای شروع شد که که فردی رو به فکر فرو برد و باعث پیشرفت و نهایتاً تبیین یک قانون کلی شد.داستان انقباض پای قورباغه و کشف تصادفی گالوانی (که موجب شد ولتا در اوخر قرن 18 باتری وبتا را اختراع کند) هم یکی دیگر از اون اتفاقات در فیزیک الکتریسته بود.

انیشتن حرف جالبی تو همین کتابش زده.میگه همه ما برامون یه مسئله ساده و بدیهیه که ببینیم دو جسم بار دار به هم چنین نیروی وارد می کنن  و ترتیب دادن چنین آزمایشی هم کار ساده ایه.اما واقعن اگر بخوایم چینی چیزی رو در طبیعت کشف کنیم و به عقلمون برسه که اصلن چنین نیروی یا نیرو های مشابه ای وجود داره باز هم کار به همین راحتی خواهد بود؟ و اینکه اصلن ما می تونیم به راحتی در مورد عمومی بودن دیگر قوانین فیزیک ،نظری بدیم در حالیکه دیدیم «اتفاقات» اطرافمون می چقدر می تونن در تغییر دادن این قوانین نقش داشته باشن.

در اینجا به یکی از موارد معدود در تاریخ علم بر می خوریم که در اون تصادف نقش مهمی رو بازی می کرد.در پست قبل  کار محقق رو با عمل کاراگاهی مقایسه کردیم که پس از جمع آوری اسناد لازم و پیدا کردن یک «ربط» بین این اتفاقات، حقیقت رو پیدا می کنه.اما در داستان های کاراگاهی لاقل جنایت مشخصه.کاراگاه به جست و جو سرنخ ها می پردازه ولی  می دونه که قتلی اتفاق افتاده! اما گاهی اوقات پیش میاد که یک فیزیکدان محقق باید قسمتی از جنایت رو خودش مرتکب شه و بعد به تجسس بپردازه. فیزیک الکتریسیته یکی از همون جنایاتی بود که خود دانشمندان فیزیک مرتکبش شدن و خودشون هم به خوبی قوانین کامل و قابل قبولی رو براش ارائه دادن. 

نتیجه اخلاقی- زندگانی:کلن به اتفاقت اطرافتون توجه کنید و از کنارشون بی تفاوت نگذرید.شاید در همون اتفاقات هم درس هایی باشه برای یاد گرفتن و کمکی باشه به شما برای دید باز تر و بهتر به زندگی.

 + آیا قوانین فیزیک جهانی اند؟

+تکامل فیزیک:مکانیک کلاسیک

 پ.ن:تو بحث های قبلی یکی دو تا از خواننده های عزیز خیلی خوب تو کامنت ها جواب می دادن و من واقعن ازشون یاد گرفتم.اونجا بود که خیلی احساس کردم رابطه دو طرفه بین خودم و فردی که اینجا رو می خونه وجود داره.لازم میدونم ازشون تشکر ویژه بکنم هرچند که خیلی مطمئن نیستم هنوزم اینجا میان یا نه.

14 Responses to “تکامل فیزیک:فیزیک الکتریسیته”


  1. تصادف یکی از پدیده هایی هستش که احتمال افتادنش قبل از افتادن تقریبا صفره اما بعد از اینکه اتفاق میفته مسیر زندگیها رو به طور ناگهانی عوض میکنه به همین خاطر من فکر میکنم پشت پدیده تصادف حتما چیزی هست که شاید الان علم در موردش چیزی نمیدونه و ما هم فقط میگیم «تقدیر». همونطوری که گفتی بسیاری از پیشرفتهای علم از همین تصادف ناشی میشه. پس به نظر من هم باید بیشتر به اطرافمون توجه داشته باشیم. از اینکه موضوع به این قشنگی انتخاب کردی ممنونم. راستش من همیشه از نتیجه میفهمم که موضوع قشنگ بوده یا نه!! نتیجه گیری خوبی کردی.
    به سایت من هم سر بزن یه سری اخبار جنگ و بکش بکش و قتل وغارت و اینا آماده کردم واست حالشو ببری(منظورم همین سایتی که اینجا لینک دادمه ها)

  2. مهدی Says:

    سلام
    وبلاگ قشنگي داري تبريک ميگم
    خوشحال ميشم بعد از اين که به اسم مدل لباس لينکم کردي خبرم کني تا لينکت کنم
    ممنون


  3. ممممممممممممممممممم! هوم؟
    (تنها عکس العمل من بعد از دیدن پست‌های علمی، همینه!)

  4. محمد Says:

    چه داستانی داشتم با این فیزیک الکتریسیته و مغناطیس و با چه ژانگولر بازی‌ای هم پاس شد! جدا از اینکه شاید جالب باشه، اما بدجور سخته

  5. Endless Love Says:

    تصادف یکی از پدیده هایی هستش که احتمال افتادنش قبل از افتادن تقریبا صفره اما بعد از اینکه اتفاق میفته مسیر زندگیها رو به طور ناگهانی عوض میکنه به همین خاطر من فکر میکنم پشت پدیده تصادف حتما چیزی هست که شاید الان علم در موردش چیزی نمیدونه و ما هم فقط میگیم “تقدیر”

    دوست خوبم اختمال روی دادن تصادف قبل از پیش اومدنش آیا مطمئناً صفره؟
    .
    شما فیزیک دان بودید؟

  6. mjk Says:

    سلام.
    خوبین؟
    تبادل لینک میکنید با ما؟

  7. سوگند Says:

    سلام ^_^

    وب قشنگ داری, تبادل لینک میکنید آیا ؟!

    من بهت لینک دادم :)

  8. نوا Says:

    سلام. خسته نباشید. من به نازگی تصمیم گرفته ام از بلاگفا به ورد پرس مهاجرت کنم. وبلاگ ورد پرسم را ساخته ام . دارم تک تک پست ها و کامنت ها را از بلاگفا منتقل می کنم اینجا . سوالی که دارم اینه که نمیشه یه جوری کل مطالب را یه جا منتقل کرد؟ و دیگه اینکه برای درج ادامه مطلب تو ورد پرس چه کنم؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنین.

  9. maryamss Says:

    به نوا: تا اونجاکه من میدون هنوز قابلیت انتقال آرشیو از بلاگفا به وردپرس میسر نیست.اما برای نوشتن مطلب هم در داشبور به قسمت نوشتن برید و در اونجا پستتونو بزنید و منتشرش کنید.

  10. نوا Says:

    ممنونم ، لطف کردید.

  11. مصطفی Says:

    سلام
    ترجیح دادم بجای کامنت ایمیل بفرستم…چک کنید
    یا علی

  12. علیرضا Says:

    اصلا جیزی برای اضافه کردن وجود نداره ، آفرین … خیلی خوب تر هم میشه اگه به فیزیک نوین ( مورد علاقه من ! ) بپردازی .

  13. ali Says:

    سلام.من جزوه کامل فیزیک الکتریسیته رو میخوام.ممنون میشم اگه بهم برسونید.
    با تشکر


پاسخی بگذارید

