من مافیایی ندیدم!

اوت 18, 2008

این اتفاقات اخیر در مورد آتی نویس ها و … بحث خیلی جدیدی نیست.اما خوب دوباره چند روزه که موضوع روز شده و خوب منم حرفایی داشتم بعد هر چقدر فکر می کنم میبینم عوض کامنت گذاشتن تو وبلاگه این و اون و تو فرند فید بحث کردن همه حرفامو یه کاسه کنم و بذارم اینجا.

حرف از مافیاس و اینکه حلقه ای درست شده که قدرت زیادی دارن و هر کسی هم خورده ای بر اون ها بگیره به شدت مورد حمله قرار میگیره.من تا حدودی موافقم که جو وبلاگ نویسانی که قصد تولید محتوا رو دارن، به سمت آی تی نویسیه و البته طبیعی هم هست چون اکثر افرادی که با کامپیوتر سر و کار دارن خودشون یه چیزایی تو این زمینه حالیشونه.و شاید تا حدی این جو مناسب و مفید باشه اما باعث میشه افرادی که دوس دارن وبلاگشون مفید و پرخواننده باشه نا خوداگاه به این سمت برن(بدون اینکه کسی مجبورشون کرده باشه) و خیلی از سواد و علاقه مندی های خودشونو فراموش کنن.من خودم یکیشونم.با خودم که رو در بایستی ندارم .از وقتی تصمیم گرفتم وبلاگم رو پر بار کنم نا خوداگاه به سمن سایت هایی رفتم که در مورد آی تی بود.اما بعد از مدتی(در واقع بعد از خوندن این پست) به این فکر کردم که از چیزهایی بنویسم که مطمئنم کمتر پیش بیاد افراد در موردش بنویسن. فلسفه و فیزیک چیزهایی بود که همیشه دوستشون می داشتم و خوب کتاب خوندم.مطمئن هم بودم استقبال چندانی از این پستها نخواهد شد(کما اینکه همین طور هم شد و خیلی مورد استقبال قرار نگرفت اما باز هم خوشحال بودم و باز هم می خوام ادامه بدم.) اما گفتم لاقل برای افرادی که سرچ این مطالب رو می کنن بنویسم.همیشه که خواننده از بالاترین و گوگل ریدر و فرند فید نمیاد.

باید اعتراف کنم از معدود مشوقانی که این پست های منو خوندن و تایید کردن همین افراد مافیا بودن.خیلی از همین ها مطالب منو شیر کردن.همین مافیایی که متهمن به اینکه کسی رو تو خودشون راه نمی دن یا همه چیز رو در دست خودشون گرفتن بار ها و بارها دیدم که به معرفی سایت ها و وبلاگ هایی می پردازن که اصلن هیچ ربطی به آی تی و تکنولوژی ندارن.مثل سایت های شعر و فلسفه و جامعه شناسی و روزانه نویسی و مینیمال نویسی و ….

بار ها و بار ها شده که مطلبی رو در همین وبلاگ آی تی نویس ها خوندم.شاید همون لحظه به کارم نیومده اما شده 3 ماه 4 ماه یا حتی یه سال بعدش رفتم سراغش.همین جمعه پیش بود که تو آرشیو دو سه تا از همین وبلاگ های آی تی  سرچ کردم تا مطلبی که می خواستم و مورد نیازم بود پیدا کردم.در حالی که مطلب خیلی قدیمی بود.

چرا !خیلی از پست های آی تی نویس ها هم به نظرم مسخره است.اما می زارم به حساب علاقه مندی اون شخص.هیچ وقت متهمش نمی کنم به اینکه داره مطلب بی خودی تو وبلاگش منتشر می کنه یا اصلن این مطلب آی تی نیست.حتی اگر بی خود هم باشه علاقه اون فرد به اون موضوع برام قابل احترام و به شدت قابل درکه(مثل خودم که پست فیزیکی می نویسم و احساس می کنم فقط خودم فهمیدم ولی لذت می برم)

آخرین اعترافمم بکنم.تو این یکسال و خورده ای که پیگیر مطالب وبلاگ های آی تی بودم ،در سواد اینترنتی خودم تغییرات زیادی احساس کردم.حتی همسرم هم این موضوع رو بهم چند باری گفته.شاید از جو آی تی ایران و چیزی که در کشور می گذره خیلی خبر ندشته باشم اما همین که میبینم به دوستانم، هم کلاسی ها ،همکارانم و اطرافیانم می تونم کمکی بکنم احساس رضایت میکنم و فکر می کنم در این یک سال وقتم رو صرفه خوندن مطالب بی محتوا و غیر کاربردی نکردم.به جرات اینو می گم سواد اینترنتی و وب دویی من از خوندن همین ترجمه های لفظ به لفظ و مجلات الکترونیکی بی ربط،هست.

من از این مافیا چیزی جز کمک و روحیه دادن و روحیه تواضع و فروتنی چیزی ندیدم.ممکنه بعضی ها فک کنن که بحث پاچه خواری و ایناس! ایرادی نداره من هم خودمو آماده هر گونه تیکه و تهمتی کردم.اما من هم مثل زهرا حرف هایی بود که تو این مدت ته دلم بود و باید می گفتم.

فقط یک حرف: اگر جو داره به سمتی می ره که اکثر افراد به مطالب آی تی و …. علاقه مند شدن دلیلی نداره بگیم که این آی تی نویس ها مسئولشن!یا مافیایی در کاره. مسئول همه ما وبلاگ نویس های غیر آی تی هستیم که به دنبال علاقه مون نرفتیم.چیزی که دوست داریم رو در وبلاگمون نمی نویسیم.جوی درست نمی کنیم که مثلن افراد فیزیک نویس بشن.مسئول ما قدیمی نویس های وبلاگستان هستیم که خیلی وقت ها دوست داریم فقط خودمون دیده بشیم و شاید تنبلیمون می آید افراد تازه وارد رو تشویق کنیم نه تنبیه!

پ.ن:خواهشن کسی فکر نکنه من با زهرا مشکلی دارم و از روی لجبازی این متنو نوشتم.بر عکس خیلی از مواقع ، با اعصاب آروم پست زدم.زهرا هم یکی از بهترین دوستانه منه و به  قول کمانگیر داریم بیشتر حرف می زنیم.

اگه نمی دونید چه خبره این جا ها رو بخونید :

این نوشته ها، اسمش آی تی نویسی نیست!

احترام به مخاطب اصل اول وبلاگ نویسی

بیاییم آی تی نویسان و تازه شروع کرده های وبلاگستان را دوست داشته باشیم ! ( یک فتحی )

از فحش شنیدن لذت ببریم


24 Responses to “من مافیایی ندیدم!”

  1. gajamoo2 Says:

    سلام.
    مافیا کیلو چنده آبجی؟
    خودم یه نفره حریف همه شونم و کم هم نخواهم آورد،میگی نه ،امتحانش مجانیه :D
    معرفی از شما حال گرفتن از من :D

  2. میلاد Says:

    عالی بود , همه حرف ها تایید میشه

  3. فتحی Says:

    مریم خانم. می دانی مسئله چی است؟
    فقط در این وسط زهرا خانم آزادی بیان دارند. من IT نویس که رشته تحصیلیم هم آی تی است باید از یک چیز دیگر بنویسم چون زهرا خانم می گویند. چون ایشون حق دارن هر چی تو وبلاگشون بنویسن اما برای من آی تی نویس این حق نیست

    و کسی نمی گوید اگر من خوراکم پرمشترک است ( البته من که فقط خودم مشترک خوراکم هستم ) به خاطر این است که تمام هم قطارانم می دونن فید چی است و از این لحاظ خیلی جلو هستم. این در هر حالی که توی وبلاگهای مثلا خانم ها چنین جوی نیست.

    سرتون درد نمیارم. گوش می دهم تا یاد بگیرم

  4. زهرا Says:

    مریم جان مشکل این نیست که اونا به من لینک نمیدن یا منو شیر نمی کنن
    حرف اصلی من همونیه که در ستاره 6 نوشتم

    ضمن اینکه آقای فتحی کسی تا به حال به شما گفته چی بنویس و یا چی ننویس؟
    شما که می گفتین از آمار خوراکتون خبر نداشتید از کجا فهمیدین پر مشترک هستید؟:)

  5. سینا Says:

    کاملا با چیزایی که نوشتین موافقم. یک نوشته عالی


  6. والله به نظر من که وبلاگ نویسی یعن دل نوشته ! حالا این دل نوشته می تونه آتی باشه، خاطره باشه، داستان باشه ، شعر باشه و …
    به خودم قول داده بودم که توی وبلاگم دیگه در این موارد چیزی ننویسم ولی خوب اینجا می گم:
    جامعه مجازی ما هم دقیقا مثل جامعه واقعی ما شده، سرشار از حسادت و تنگ نظری !
    هر کس به خودش اجازه میده اون یکی رو به راحتی ببره زیر تیغ و هرچی که دلش میخواد بارش کنه!
    توی پست زهذا خونده بودم که داشت دم از It ایران میزد ، آخه یکی نیست بگه به این خانم که اصلا ما توی ایران آی تی داریم که وبلاگ نویس های ما تولیدی داشته باشن ؟ ور دنیای آی تی هم ما مثل خیلی چیز های دیگه مصرف کننده هستیم و نمی تونیم انتظار این رو داشته باشیم که وبلاگ نویس های ما کاری به غیر از ارجمه انجام بدن!
    به نظر من هر کسی که پیشنهادی میده اولا خودش باید شروع کنه و به قولی لاف اضافه زدن فایده ای نداره!
    این مافیا یعنی چی ؟ خوب طبیعیه که توی هر جامعه ای دوستان هوای هم رو دارند و باز هم طبیعیه که آدم هایی که دوست داشتنی ترند دوست بیشتری دارند!
    پس به جای انتقادات بیخود سعی کنیم که دوست داشتنی باشیم تا به قولی مافیایی قوی تر داشته باشیم!
    در مورد مسئولیت ما وبلاگ نویس های غیر آی تی هم باید بگم که خیلی ها هستند برای فرار از تکرار مکررات زندگی می نویسند حتی خود شما و من هم جزء همین دسته ایم پس دلیلی نداره که بیایم و آی تی نویسی کنیم، خود من توی دنیای واقعی به اندازه کافی از با این دستگاه دردسر ساز سرو کله می زنم پس ترجیح می دم اینجا از گل و بلبل بنویسم!
    به قول سهراب: چشم ها را باید شست ! جور دیگر باید دید !

  7. صندوقک Says:

    جالب بود و قابل فکر ، مرسی


  8. تمایل یافتیم به زدن یک وبلاگ آی تی :!:


  9. من هم حرفهای مریم خانم رو تایید میکنم. و اعلام میکنم از وبلاگهایی که توی مایه های ای تی مینویسند بسیار تا حالا آموختم. و اینو واقعا میگم با اینکه حد اقل روزی 4 5 ساعت جلوی کامپیوتر هستم ، هر سوالی برام پیش میاد از مریم میپرسم و اون هم سریع از توی همین وبلاگها برام لینک میفرسته.
    به نظر من وبلاگ و کلا دنیای اینترت زمانی موجه هستش که توش بشه آموخت و استفاده کرد وگرنه من با اتلاف وقت در این گونه موارد به شدت مخالم هستم و حاضرم با بچه هایی که به خاطر اعتیادشون به اینترنت بدون دلیل از چت هاشون (به هر شکل چه فرفری و چه یاهو مسنجری و ..) و کلا وقت تلف کردن هاشون دفاع میکنند مناظره کنم.
    یادمون نره که وقت طلاست

  10. Amir Says:

    کاملا موافقم :)


  11. به فتحی دوم: البته با اجازه از صاحبخونه ;)
    من خودم زیاد فرفر باز نیستم ولی این محیط ها زیاد هم بی فایده نیست ! به نظر من یه جور تمرینه تمرینه مجازی برای دکنار هم بودن ! البته در بعضی از موارد افراط هم میشه . در کل با نظرت موافقم و اینکه یکی بیاد شمشیر برداره و بزنه هست و نیست آی تی نویس ها رو نابود کنه کمی دور از انصافه !


  12. سلام.. مافیا هست یا نه بسته به زاویه نگاه داره….

  13. سروش Says:

    از پشت همین تریبون همشو تایید می کنم
    خیلی خوب بود رفیق

  14. مهدی Says:

    سلام
    این بحث مافیا رو چندروزه دنبال می کنم. با یکی از پست های مطرود شروع شد. قبلش البته من یه پاراگراف همینجوری واسه دلم نوشته بودم. فرداش دیدم مطرود همون رو کرد علم و همه وبلاگستان رو به هم ریخت. کلا من با همه پست هایی که در این مورد نوشته شده موافقم. یعنی با بخش هایی از هرکدومشون. ولی اسم پستتون که میگه مافیا نیست رو قبول ندارم. اگرچه کلمه مافیا شاید زیاد درست نباشه. یه جوری رابطه هایی نزدیک که گروه گروه بین وبلاگنویس ها ایجاد میشه. خورشید حدود ۶ سال پیش در مورد همین موضوع یه پست محشر نوشت.
    حالا کلا می خواستم یه چیز دیگه ای بگم. من اولین باره که وبلاگتون رو می بینم. خنده داره نه؟ وبلاگ به این زیبایی رو این همه مدت از خوندنش محروم بودم. البته احتمالا شما هم وبلاگ من رو تاحالا ندیدین :دی
    همه این پرچونگی ها واسه درخواست تبادل لینک بود. انشاا.. که شما جز این مافیا نیستین و یه ذره ما رو هم آدم حساب می کنید. البته قبول دارم که این روزها تبادل لینک مفهوم گذشته رو نداره ولی خب باز مایه تزپین کنار صفحه است.
    واقعا ببخشید که این همه فک زدم. سرتون رو درد اوردم.
    شاد و پیروز باشید

  15. persiansunix Says:

    سلام
    باهاتون موافقم
    منم مثل شوا از هر چي دلم بخواد مي نويسم. در مورد مافيا هم حرفتون رو قبول دارم. بحرحال مطلب خوبي بود
    ممنون

  16. هدایت Says:

    چه اعتراف باحالی بود. لذت بردم.
    اگر میتونید یه مطلب بنویسید درباره زیاد خوانده شدن و وسوسه‌ی اون که چرا همه میخوان زیاد خونده بشن. این که چی مینویسن مهم نیست.
    آیا معروفیت مجازی واژه‌ی جدیدی شده که باید بهش پرداخت؟

  17. سیروس Says:

    مافیای در کار نیست مثل زندگی روزمره هر کسی کار خودشو می کنه شما هم همون کار خودتون رو انجام بدید فتحی هم ای تی بنویسه زهرا هم روزمره های خودشه بنویسه
    خلاصه همین

  18. ali Says:

    موافقید با تبادل لینک ؟ خوبه هر دو وردپرسی هستیم !

  19. websaz Says:

    ممنون از مطلبت اما نوشته چندان مورد نظر من نبود . موضوع برخی وبلاگ ها موضوع پیچیده ای هست که چون از پشت سر اونا اطلاع ندارم نمیتونم نظر قاطع بدم . اما با جرات عرض میکنم که چندان موافق مطلبت نیستم . من برخی جریان ها رو عینا مشاهده میکنم .
    موفق باشی

  20. رامن Says:

    سلام و از پيام تان خيلي خيلي ممنونم.
    :)

  21. amin Says:

    ممنون حرف دل همه ی ما رو زدید :)

    قرصت نمیشد بیام کامنت بذارم وقتی هم فرصت بود یادم میرفت! ( از مضرات فرفر) :دی

  22. ناباور Says:

    به شکلی من هم قبول دارم. من مدت هاست اخبار وبلاگستان فارسی را دنبال می‌کنم. ولی تا همین چند روز پیش فقط خواننده بودم. خواندن این وبلاگ های آی تی برایم بی فایده نبوده و قدرشان را می دانم. ولی به نظرم تعداد وبلاگ هایی که به موضوعات علمی و انتقادی بپردازند کمتر است. اگر هم می نویسند پرخواننده نیستند و زود فراموش می شوند. من می خواهم سعی کنم وبلاگی بسازم پر از علایق خودم: زیست‌شناسی، کیهان‌شناسی، فلسفه، نقد دین و…. اگر هم کم خواننده بودم تحمل می‌کنم!
    شاد باشید

  23. amir Says:

    salaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam


پاسخی بگذارید

