تو خطوط ِ شباهت را تصوير کن(به مناسبت برگزاری نمایشگاه آثار ایران درودی)

ژوئن 14, 2008

گر اخبار هنری رو دنبال میکنید باید اطلاع داشته باشید که نمایشگاه خانم ایران درودی با نام «جاودانه خلیج فارس»ه از اول خرداد در موزه هنر های معاصر شروع شد و ظاهرن تا اوایل تیر ماه ظاهرن تمدید شده.من خیلی ایشون رو نمیشناختم و فقط در حد شنیدن اسم و اسم کتابشون بود.و این نمایشگاه فرصت خیلی خوبی بود برای اینکه از نزدیک با آثار ایشون آشنا بشم.این نمایشگاه که همه آثار 50 سال کار ایشون به نمایش گذاشته شده بود به گفته خودش بهترین نمایشگاهشون بوده و همیشه آرزو داشته که یه روزی همه آثارشو بتونه برای ایرانی ها به نمایش بزاره.

بهتون توصیه می کنم اگر فرصت دارید یه سری به این نمایشگاه بزنین.من وقتی خودم آثار ایشون رو دیدم خیلی ناراحت شدم از اینکه چرا تا حالا ایشون رو به درستی نشناخته بودم.و اینکه چرا هم چنین هنرمند هایی بین خیلی از ما باید ناشناخته باشن.

تابلو ها حس های متفاوتی رو به آدم منتقل می کرد و چند تا از اون ها به نظرم واقعن شاهکار بودن.یکی از ویژگی اکثر تابلو ها وجود نور و پیوند اون بین زمین و آسمان بود .

«من دوست دارم روح انسان را در آثارم نشان دهم،نه خودشان را.این بر میگردد به علاقه ام به خاک.به این خاک،خاک نیکانان من است.این گستره خاک نیاکان من است.برای همین است که اکثرا نور از زمین است که به آسمان می رود و یا نور جاری می شود.چون برایمن مسائل پیرامون آن شخص مهم نیست،حجم برایم مهم است.»(مجله مشق آفتاب شماره4)

یکی از نکات دیگری که برام خیلی خیلی جالب بود اسم گذاشتن روی تابلو ها بود.و از همه جالب تر اسامی که شاملو روی چند تا از تابلو ها گذاشته بود(مثل سلطان بودن).چون خیلی به شاملو ارادت دارم و وقتی این موضوع رو فهمیدم علاقه ام به ایران درودی بیشتر شد.

جالبه که یکی از تابلو هایی که برای شرکت نفت کشیده شده بود احمد شاملو اسم گذاری کرد و بعد ها کیارستمی با همین نقاشی طرح پوستر نمایشگاه رو زد و به قول خانم درودی شد یکی از تابلو های تاریخی!

یکی از مشخصاتی که تو بیشتر تابلو های این هنرمند دیده میشه (و به این موضوع هم شهرت پیدا کرده)شکل مناره ها ی امام رضا و ستون های تخته جمشیده که خودش به شدت به این موضوع تاکید داره.که در تابلو هاش اثری از زادگاهش(مشهد) و همچنین برگترین اثر تاریخی وطنش تخت جمشید دیده بشه و حسه شرقی بودن رو به بیننده منتقل کنه.

«من همیشه کوشیده ام وقتی که کسی نقاشی ام را می بیند،نه به خاطر موضوعش،بلکه به خاطر نوع بر خوردش با زندگی این روحیه شرقی را درک کند.هر چند وقتی از روحیه شرقی صحبت می کنیم باید عربستان را جزو اش بگذاریم یا سوریه را!ولی وقتی به هنر خودم نگاه می کنم،فکر می کنم که فاخر است.این فاخر بودن از هنر هخامنشی می آید.»

رادیو زمانه مصاحبه کاملی با ایشون قبل از برگزار شدن نمایشگاه، در فرانسه انجام داده.بهتون توصیه می کنم که این مصاحبه رو گوش بدید.واقعن جالب و تاثیر گذاره.

مرد ها همیشه یک روح زنانگی درشون وجود داره (همون طور که زن ها حسه مردانگی دارن)و همسرم به عنوان یه مرد معتقده کتاب زندگی ایران درودی»در فاصله دو نقطه…»یکی از موثر ترین نوشته هایی بوده که این حس رو توش تقویت کرده.و من به عنوان یک زن ایرانی به هنرمندی مثل ایران درودی افتخار می کنم.زنی که پر از احساساته و درکشیدن این احساسات نبوغ خاصی داره.

دلم نیومد به شعری که شاملو تقدیمش کرده به ایران درودی، رو نذارم .

اشاراتی

به ايران درودی

پیش از تو
صورتگران
بسیار
از اینده ی برگ ها
اهوان بر اوردند؛
یا بر شیب کوهپایه ای
که شبانش در کج و کوج ابر و ستیغ کوه نهان است؛
یا به سیری و به سادگی
در جنگل پُر نگار مه الود
گوزنی را گرسنه که ماغ می کشد.
تو خطوط شباهت را تصویر کن:
اه و اهن و اهک زنده
دود و دروغ و درد را ـــ
که خاموشی
تقوای ما نیست.

سکوت اب می تواند خشکی باشد و فریاد عطش؛
سکوت گندم می تواند گرسنگی باشد
و غریو پیروزمندانه ی قحط؛
همچنان که سکوت افتاب
ظلمات است.
امّا سکوت ادمی فقدان جهان و خدا ست. ـــ
فریاد را تصویر کن!
عصر مرا تصویر کن …
در منحنی تازیانه به نیشخطّ رنج؛
همسایه ی مرا
بیگانه با امید و خدا؛
و حرمت ما را
که به دینار و درم برکشیده اند و فروخته.

تمامی الفاظ جهان را در اختیار داشتیم
و ان نگفتیم
که به کار اید،
چرا که تنها یک سُخن، یک سخن در میانه نبود:
ازادی!
ما نگفتیم
تو تصویرش کن!

منابع و لینک های مرتبط:

ایران درودی در ویکیپدیای فارسی

ایران درودی در ویکیپدیای انگلیسی

مصاحبه رادیو زمانه با ایران درودی

سایت رسمی ایران درودی

مجله مشق آفتاب.شماره 4(اینو تو روز جشن پرشین بلاگ بهمون همینطوری دادن.منم گفتم اینجا ازش استفاده کنم.یه مصاحبه خیلی خوبی با ایشون انجام شده)

کتاب درفاصله دو نقطه.نشر نی

سایت احمد شاملو

پ.ن:اسم این پست برگرفته از شعر شاملوست

14 Responses to “تو خطوط ِ شباهت را تصوير کن(به مناسبت برگزاری نمایشگاه آثار ایران درودی)”

  1. mohsen Says:

    بسیار عالی بود. شعر شاملو هم که عالی ترش کرد :)

  2. فؤاد Says:

    یکی از نشناخته‌هام کم شد به شناخته‌هام اضافه شد.

  3. گجمو2 Says:

    سلام.
    مثلاً اومدیم پست تون رو بخونیم! مهمون اومده و باید قیدش رو بزنم.
    متشــــــــــــــکرم.

  4. vivavida Says:

    من عاشق اینجور نمایشاهام … اما حیف که نه فرصتی مونده نه پایه دارم باهام بیاد .


  5. یه بار هم این خانوم تو نیویورک همین چیزها را نمایش داده بود… که از این تابلو به اون تابلو فقط رنگشون فرق می کرد! و اصولن آرتیست هایی که باسیستم میونه ی خوبی دارند از این دست هستند: در فرم و بازی با فرم غنی اما در محتوا و تولید اون فقیر! خدا همه رو از فقر رها کنه!!! زنده باد پاپ آرت سرراست مخاطب عام!!!

  6. سینا Says:

    در این پست آقای نیستانی یه چیزایی خوندم از خانم درودی. اینجا برای کاملتر شدنش اومدم. دیدم دنیایی تفاوته.
    http://sainttouka.blogfa.com/post-189.aspx


  7. زیاد از نقاشی سررشته ندارم، اما از این طرح ها خوشم اومد.

    مریم جون به بازی دعوت شدی! خوشحالم میکنی اگه ادامه بدیش! :)


  8. کامنتم نیومد!!؟

  9. شیخ الشیوخ Says:

    اه و اهن و اهک زنده
    دود و دروغ و درد را ـــ
    که خاموشی
    تقوای ما نیست


  10. ممنون از گزارش جشن پرشین بلاگ & گفتند ماهم درجشن بودیم(نیشخند)

  11. شبستان Says:

    چندتا ار تابلوهاشون و اعلام نمایشگاهشون رو تو اخبار علمی فرهنگی دیدم. کارهای خیلی قشنگی هستن.

  12. رامن Says:

    هم شعر هم عكس ها خيلي جالب بودند. دست تان درد نكند.


  13. من نمیدونم چرا نسبت به خانم ابران درودی اینقدر تعصب دارم. شاید چون در برهه ای از زمان منو بسیار متحول کرده. یه تعدادی از نقدهایی را هم که درباره ایران درودی نوشته بودند رو خوندم. با این وجود میخوام بگم که انچه من از زندگی فهمیدم اون چیزیه که ایران درودی انجام داده و فکر میکنم ایران درودی تکامل یافته مسیر رویاهای منه! یه زندگی سرشار از عشق و احساس به دور از تمام خشونتهای کثیف عاقلانه!

  14. saghi Says:

    خوشحالم از این که خانم درودی با این اوضاع گفته ایرانیم


پاسخی بگذارید

