سمفونی خورشید

دسامبر 12, 2007

همونطور که می دونید خورشید تشکیل شده از گاز های بسیار داغ و میدان های مغناطیسی قوی که خورشید رو به صورت یه گوی داغ در فضا نگه داشته.به تازگی دانشمندان متوجه شدن که سطح خورشید از خودش اموجی تولید می کنه که صوتی هستن به طوریکه اگر فرکانس این اموجاج در ناحیه شنوایی ما (20 تا 20000 هرتز) قرار می گرفت می تونستیم این صدا ها رو بشنویم.

Robertus von Fay-Siebenburgen و Youra Taroyan محققین مرکز تحقیقات پلاسما و پدیده های کیهانی دانشگاه شفیلد، معتقدند میدان های مغناطیسی که خورشید رو در بر گرفتن مثل سیم های یه گیتار رفتار می کنن.وقتی که (به عکسی که توسط دوربین ماوراء بنفش ازشون گرفته شده توجه کنید)انفجار خورشیدی رخ میده و زبانه ها(microflares) میدان ها رو قطع می کنن باعث به وجود اومدن این اموجا صوتی در فضا می شن.

شمایی از میکرو فلر ها

این امواج صوتی که انرژی خیلی زیادی دارن با سرعت 45 تا 90 هزار مایل بر ساعت در فضا منتشر میشن.

منابع و لینک های مرتبط:

Sun’s Atmosphere Sings

http://www.space.com/php/multimedia/imagegallery/

18 Responses to “سمفونی خورشید”

  1. sara Says:

    مي بينم كه از فاز كنترل به فاز فيزيك منتقل شدي،(عسلويه اي گفتم)،بابا مريم اطلاعاتD:،ولي خداييش خيلي جالب بود.هر وقت ميخوستم بيام تو بلاگت،لباگت
    باز نمي شد.از تو360 كه اومدم باز شد،بووس

    جدی؟میگم دیگه ما رو نمی تحویلی….فازا رو گرفتم

  2. رامن Says:

    با درود فراوان
    خيلي جالب بود. واقعا كاش ميشد صداي خورشيد را بشنويم.
    دست شما درد نكند.

  3. maryamss Says:

    salam ! ta hala garmaye ESHGH ro ba garmaye eshgh moghayeseh mikardam hala bayad navaye ASHEGHANEH ro ham ba sedash !!!

  4. نجمه Says:

    يك روز در خانه نشسته بودم داشتم تخمه مي خوردم… يه هو تيليفونم زنگ زد… گفتم كيسته؟ … يه صداي جيليز ويليز آمد… همون جا فهميدم كه اسپايدر منسته از رو خورشيد، تماس گرفتسته!

  5. نجمه Says:

    هنوز ادامه داره….

    گفتم: اسپايدر من! تو رو خورشيد cha kar meykonii … گفتسته: مريم اس اس بر من واگويه كرده كه اين جا كلي صدا هسته! منم آمدم تا بشنوم و براي مريم اس اس، واگويه كنم!!

  6. نجمه Says:

    هنوزم ادامه داره…

    گفتم: خوب اسپايدرمن، تو رو ستاره ي خورشيد چي شنيدي؟…. گفتسته: يه صداي هماهنگي همش داره مي خونه:….. چه اسكول…. چه اسكول…. چه اسكول شدي امشب!!!

  7. نجمه Says:

    لا مصب!! به انبار نمك، گفتم زكي;-)


  8. یه فیلم دیده بودم چند وقت پیش از شبکه چهار! پسره رفت تو دل خورشید! خیلی کیف میکنم اشعه های خورشید رو می بینم، زیباهه :x


  9. اون کیه که اخم کرده؟! من اینو زدم : x

  10. ravanparish Says:

    سلام

    ممنون بابت ابراز آمادگیت در وبلاگ حفظ طبیعت . براتون یه ای میل فرستادم در همون مورد .

  11. مهران Says:

    اون موقع‌ها یادمه، شبا میشستیم صدای خورشید و گوش میدادیم و آجیل میخوردیم!! :دی

  12. زهرا Says:

    واست ایمیل زدم:)

  13. رضا عظیمی Says:

    پیامبر می گفت در بهشت نواهایی از موسیقی پخش می شود که اگر مردم زمین بشنوند از هوش خواهند رفت….
    انگار زیادم بیراه نیست

    والا چی بگم.من تا حالا نشنیده بودم :)

  14. lifeb4death Says:

    اگر امواج صوتی هستند پس چطور با چنین سرعت زیادی حرکت می کنند؟ اون هم سرعتی متغییر!.. احتمالن مغناطیسی هستند ولی نمی فهمم چه ارتباطی با صوت داشت؟ شاید فقط فرکانسشون در محدوده ی شنواییه و اگر تبدیل به صدا می شدند اونها رو می شنیدیم.

    راستشو بگم اول باید پرسید مگه در خلا ماده وجود داره که باعث انتشار موج صوتی میشه؟منم فکر کردم شاید موج مغناطیسی باشه اما موج مغناطیسی با موج آکوستیک خیلی فرق فوکولن…شایدم چیزی که ت و میگی درست باشه .یه نگاه به اصل مطلب بنداز…ممنون

  15. شهرزاد Says:

    جالب بود!

  16. Keshvary Says:

    همونی که تو دو پست بعدی گفتم تکــــــــرار نشدنیه …


  17. […] هم صدا دارد؟ بله!! خورشيد نيز امواج صوتي توليد مي كند و سمفوني مي نوازد. محققين دانشگاه شفيلد، معتقدند ميدان هاي مغناطيسي كه […]

  18. امید Says:

    واقعا زیباست. اینها بر گرفته از واکنش های مغناطیسی با فرکانس بالاست. مرسی از مقاله زیبا.


پاسخی بگذارید

