پیرو 3 پست قبلی و …

اکتبر 31, 2007

خوب راستش اول می خواستم دلیل نوشتنم رو در مورد women 2.0 همون موقع پی نوشت کنم.بعدش فکر کردم جو گیر نشم و بذارم یکم بگذره بعد حرفمو مثل آدم بزنم.

1- من هر موضوعی رو که می نویسم اول از همه «خودم» بهش علاقه دارم و همین هم بهترین بهانه برای انتشار دادن و سهیم کردن دیگران تو اون مطلبه(روزمرگی هامو نمی گم چون می دونم پرت و پلا زیاد می نویسمBig Grin)

2- همونطور که حدس میزدم خیلی ها فکر می کنن من آدم «زن زنی» هستم و شاید مرد ستیز باشم.راستیتش بنده خیلی هم از این حالت بدم میاد و با خیلی از این فعالیت ها که برای دفاع از حقوق زنان گرفته میشه مخالفم.در عین حال معتقدم لاقل در جامعه ایرانی ما به جنس زن خیلی توهین شده و میشه.به بعد و قبل انقلاب و … هم ربطی نداره.اما روش دفاع از هر حقی(که حقوق پایمال شده زنان هم یکی از اون هاست) رو تظاهرات و کتک کاری و کمپین و لوگو و … نمی دونم.البته این ها هم شاید چیز خوبی باشه اما از نظر من تاثیرش لحظه ایه.مثل همین فیلم 300 که این همه جنگ و جدال سرش به پا شد آخرشم هیچ اتفاقی نیوفتاد.دو روز بعدشم تو خبرها زدن که هالیود داره یه فیلم میسازه ضد ایران(اونی که قراره جورج کلونی کارگردانیشو بکنه).و البته باعث شد از بقال سر کوچه تا وزیر و وکیل همه این فیلمو ببینن(عوض اینکه تحریمش کنن!)…..به نظر من در حال حاضر مشکلات زنان ایران محروم بودن از ارث و سنگسارو نداشتن شغل های مردونه و …. نیست .لاقل برای یه عده خاصی هست.اینا همش خارج زدنه.به نظر من اولین مشکل زنان نداشتن سواد و امکانات یه آدم عادیه.ارث مرث پیشکش.می گید نه من بهتون آدرس بدم برید تو روستا ها و شهرهای دور افتاده ایران از خانوم های اون محل بپرسید مشکلشون چیه.اینکه در سن های خیلی پایین مجبورن ازدواج کنن و از تحصیل محروم شن.اینکه خیلی هاشون به خاطر نداشتن فرهنگ و سواد بعد مدتی طلاق میگیرن وب رای ادامه زندگی میشه حدس زد که دست به چه کارهایی می زنن.اینکه اگر همسرشون معتاد یا عوضی بود یا باید باهاش بسازن یا با همون مهریه کم(که خیلی هم قبل از ازدواج بهشون توصیه شده)حقشونو بگیرن و با همون زندگی کنن.اینکه تو خیلی از مناطق مثل سیستان و بلوچستان(که ایشالا همه جزو ایران حسابش کنن) دختر ها به خاطر تعصبات قومی و قبیله ای مثل برده معامله میشن.مگر نه اینکه این ها هم عضو جامعه زنان ایرانن؟پس چرا حتی از حمایت مدافعان حقوق زن هم «محروم» موندن؟مقایسه کنید:تعداد نفراتی که محکوم به سنگسارن با تعداد زنانی که در کل کشورمون از امکان سواد و تحصیل و … محرومن.چرا کسی یه کمپین نمی ذاره برای دفاع از حقوق زنان سیستان بلوچستانی که پدرانشون اون ها رو به مولوی ها می فروشن؟(شاید به خاطر اینکه دیگه کسی نمی تونه با حکومت مخالفت کنه و ….).

3- وجود تشکیلاتی مثل women 2.0 برام جالب بود چون حتی در کشوری مثل آمریکا که مثلا مهد تمدن و خوشبه حالیه خانوم هاست بازم هم اونا خودشونو تو زمینه های مختلف از مردها جدا میکنن.و فکر میکنن جنس زن باید حرکت های خاص خودشو تو زمینه های مختلف داشته باشه.

4- اما حرف اصلیم: هر فردی باید اول از همه حق خودشو بشناسه تا بتونه ازش دفاع کنه.شرط شناختن حق هم داشتن سواد و علمه.داشتن دید باز به مسائل و دنیای اطرافشه.اگر دلمون می خواد که وضع برای زن ها بهتر بشه راهش شلوغ کاری نیست.راهش اول از همه ترغیب همه اون ها برای یادگیری و اندوختن علم و دانشه.نمیشه ضمام کار رو داد دست عده از زنان که عموما خارج از کشور فعالیت می کنن و اکثرا هم به خاطر مخالفت با حکومت ایران و به به و چه چه ضد ایرانی ها دارن به اصطلاح از حقوق زنان دفاع می کنن .میشه فهمید که کم شدن مشکلات زنان نسبت به زمان مثلا قاجار(که زن ها تقریبا یه کالا بودن تا یه آدم) کمپین و تظاهرات و …. نبود.وجود زنانی بوده که قدرتشونو با علم زیاد کردن و به جامعه بسته اون زمان فهموندن که زن اول از همه انسانه نه یه وسیله!…..

5- فکر کنم که دیگه پست هام در رابطه با زنان نباشه.لاقل سعی می کنم که نباشه.

6 – الکامپ خیلی خوب بود.من یکی که خوشم اومد.مخصوصا اینکه شرکت شوورم هم شرکت کرده.اسم شرکتشم می تونین حدس بزنین.از روی اسم وبلاگ قبلیم که «مریم و دینا» بود.این «دینا» که قبلنا اسم دخترم بود رو همه جا چپوندم منجمله اسم شرکت همسر.(حال کردین چقدر نفوذ دارمDevil)

7- من بچه ندارم اما می خواستم اگه روزگاری دختر دار شدم اسمشو بذارم دینا.هیچ ربطی هم به سریال صاحبدلان نداره من 5 6 سال پیش این اسمو انتخاب کردم.

8- این شماره پست جدید نیست پس با اجازه این متن از این سایت رو میذارم.کلا با محتوای نامه موافق نیستم اما با این پاراگراف خیلی:

آقای وثوقی تو الان پیغمبر همه ی قیصرهایی! بیا و در جهت بهروزی بمان و چیزی بساز! به جای نسل لاتی که از تصویر سینمایی تو تکثیر شد و کشوری هفتاد و چند میلیونی را فتح کرده است، بیا و نسلی از جوانان هشیار و معقول و صلح جو با سینمایی که چاقو و قمه هایش را دور انداخته است تولید کن! سینمایی که در آن دیگر هیچ مردی متجاوز نباشد! سینمایی که در آن زنی (به جرم این که مورد تجاوز قرار گرفته است) توسط برادرانش به قتل نرسد. سینمایی که در آن هیچ زنی سنگسار نشود. سینمایی که در آن هیچ زنی فاحشه نیست. سینمایی زنانش گناهکار نیستند و هیچ مردی آنها را به مشهد و یا قم نمی برد تا بر سرشان آب توبه بریزد و بعد عقدش کند و گوشه ی خانه ی خود بنشاند. سینمایی که زنهایش فقط یک ناموس نیستند بلکه انسان اند و هر یک برای خود هویتی مستقل و شخصیتی دارد. سینمایی که زنهایش فقط رقاصه نیستند تا هی تن خود را بجنبانند و سینمایی که مردانش فقط جاهل نیستند بلکه هشیارند و انسانند و به هیچ دلیلی به هیچکس تجاوز نمی کنند. سینمای که زن را تحقیر نمی کند. سینمایی که لاتها و لمپن ها را تکثیر نمی کند. بهروز جان بیا و نسل جدید و نویی از ایرانیان بساز و آن تصویر قلابی و لات اولیه را محو کن! می دانم که در تو این توان وجود دارد.

9- پستهایی که از شرکت میذارم تابلو شده.چون تو لایو رایتر مینویسم.معلوم شد من چقدر کاریم.

10- پریشب که سرگرد فتاحی(مدار صفر درجه!) اعدام شد نشسته بودم عین ابر بهار گریه می کردم.کاملا مشخص بوده اون روزی (دو شنبه)که من پست قبلی رو نوشتم چقدر مخم تاب ورداشته بوده.چون خیلی وقت بود سر هیچ فیلمی گریه نکرده بودم.همشم فکر می کردم سرنوشت ما هم مثل خانوم جهانبانی و سرگرد فتاحی یا سعیده و تقی میشهCryingSilly

11- شرمنده که زیاد شد.

10 Responses to “پیرو 3 پست قبلی و …”

  1. raoros Says:

    ;))
    باحالیا!
    یه کم شبیه خودمی!

    قربون آقا.قابل شوما رونداره

  2. «محمد» Says:

    خوشحالم که یک فمنیست جهان سومی نیستید!
    بعدش خیلی حیف شد این قسمت سریال را ندیدم، تنها سریالیه که ازش خوشم میومد و دنبالش می‌کردم، حیف شد حیف!

  3. kochebagh Says:

    قشنگ نوشتی ،منم از وضعیت زنان مناطق جنوبی ناراحتم! امیدوارم یه روزی برسه که دیگه شاهد پایمال شدن حقوق زنان در هیچ کجای حهان نباشیم.

  4. نجمه Says:

    سلام هوووووچيكه…..ميان ترمات چه جوريه…؟ …خوب پيش مي ره ؟شنيدم اين ترم مي خواي بتركوني و شاگرد اول امير كبير بشي؟…..راسته؟….موفق باشي آبجي…

  5. ماکان Says:

    وای سرگرد اعدام شد! چند قسمت فیلم رو ندیدم! چرا اعدام؟؟؟ امیر کبیر IT می خونی؟؟

  6. یک آرش Says:

    این وبلاگ اونقدر ها هم عادی نیست…!

  7. mahmood Says:

    salam
    bebakhshida vali shoma dokhtara kheyli badbakhtid
    یعنی حتما شما دخترا باید لخت توی خیابون بگردید که میگید ما طرفدار حقوق زنان هستیم؟
    بیچاره ها همین قدر که آزادی بهتون دادند هم سو استفاده میکنید .
    فرهنگ غرب به درد خودشون میخوره مختون رو زدند بیچاره ها
    اونا یه فرهنگ سرخ پوستی و کابویی بیش نداشتند ولی ما تمدن قدیمی و آبرو مندانه ای داشتیم و داریم
    حالا شما تازه واردهای بی شرم و حیا میخوایید توی این فرهنگ فوق العادمون خرابکاری کنیییییییید؟
    متعسفم براتون
    خدانگهدار

  8. miiran Says:

    خاک وطن رفت. چه خاکی بسر کنیم؟
    میانه بهت و ناباوریمان ترکمن چای تکرار شد. بی جنگ، اما به بهای پامال کردن خون نیکانمان رژیم پاره ای از ایران زمین رابه بیگانگان بخشید. شرافتمان را به بازی گرفتند.هستی مان را به یغما بردند.پنجه خون آلود روسیه را بر پیکره مان نشاندند. سیاست مدبرانه میرزا آقاسی تجلی فقاهتی یافته است و *برای ذره ای آب شورخلیج فارس و دریای مازندران،نباید کام شیرین روسیه ء دوست را تلخ کرد. حق پنجاه در صدی آبهای تحت البحری ایران را تنها با سیزده درصد تعویض کرداند!!! ساکت ننشینیم این معصیت سیاسیت. ایرانیان مام وطن را به رذالت بخشیده اند.چرا بی صدا غسل بر نعش وطن کنیم؟ به امضاء کنندگان اعتراضیه بپیوندید.
    پاینده ایران
    *تکثیر این اعلامیه و ظیفه ملی است. در انتشار آن و آگاهی رسانی عمومی کوشا باشید.
    برای امضا ئ بیانیه واعتراض و ارسال آن به سازمان ملل متحد و رسانه ها به سایت منافع ملی ایران مراجعه کنید

    http://miiran.wordpress.com/

  9. ندا Says:

    منم میخواستم بگم که از فمینیست بازی حال نمیکنم هر چند پشت بعضی شلوغ کاری ها که به اسم فمینیست بازی تو مملکت ما میشه واقعا حساب و کتاب هست و چند نفر با حساب و کتاب به این نتیجه رسیدن که فلان قانون باید باشه و فلان قانون نباشه. ولی نفس شلوغ کاری نتیجه ای نداره.
    بعدشم این سایت پوینت جالبی که برای من داشت این بود که فکر میکنم یه سری چیزا مثل کامپیوتر و تکنولوژی ذاتا مردونه نیست ولی البته کارهایی زیادی هم هست که ذاتا زنونه نیست. ولی چون جو قالب توش مردونه یا زنونست اینطوری جا میفتند. بدی قضیه اینجاست که یه دختر مثل من و شما که تصمیم میگیره قدم در وادی های اینطوری بذاره اصلا یادش میره که دختره و کم کم حرکات و سکنات و لغات و لحنش مردونه میشه خیلی ساده چون داره تمام و کمال از آدمهای دور و برش تقلید میکنه. پوینت این قضیه برای من این بود که من و شما میتونیم چیزی که هستیم بمونیم و متخصص این جور چیزها هم بشیم.
    من تو یکی از mailing list هاش که ubuntu-woman بود عضو شدم. احساس بیگانگی میکنم. شاید به همین خاطر که گفتم: یاد گرفتم با دید مردونه به موضوع نگاه کنم. این چیزیه که فکر میکنم باید عوض بشه

  10. ندا Says:

    راستی احیانا این آقای mahmood7 جناب آقای رئیس جمهور نیستند؟ سطح دانایی و لحنشون مثل ایشون به نظر میرسه.


پاسخی بگذارید

