آیا زمان دو بعدیه؟

اکتبر 14, 2007

یه مطلب جالب از این سایت خوندم در مورد اینکه آیا ما داریم یه بعد زمان رو نادیده می گیریم و فقط زمان رو یه بعدی فرض می کنیم؟

من خیلی از فیزیک سر در نمیارم اما طی یه سال و خرده ای فیزیک خوندن یه چیزی فهمیدم و اون این بود که در هر بحث فیزیکی اگر مسائل رو بعدی ببینیم(بریم تو فضای برداری و به مسائل نگاه کنیم) خیلی از پیچیدگی ها ساده میشن و مسائل به راحتی قابل حل.مثلا اینکه اگر فضا رو 4 بعدی درنظر بگیریم(3 بعد مربوط به مکان و یه بعد مربوط به زمان)

به تازگی دانشمندان بحثی رو شروع کردن در رابطه با بعد های بعدی زمان.همیشه همه به این تصور بودن که زمان یه خطه که از گذشته شروع شده به حال رسیده و امتدادش به سمت آینده است.اما به تازگی فهمیدن روند گذر زمان یه منحنی 6 بعدیه!(4 بعد مکان و 2 بعد زمان)ریاضی دان ها سال ها پیش نشون دادن با افزایش بعد مسائل ، خیلی چیز ها قابل درک و حله اما مشکل اینجا بود که توجیه فیزیکی نداشت و نمی شد واقعی تصور کرد.

آقای Itzhak Bars محقق دانشگاه کالیفرنیا که مدعی اصلی این قضیه است اذعان میکنه که یه بعد از زمان مورد توجه دانشمندان قرار نگرفته و تئوری خودش رو با عنوان «فیزیک دو زمانه» ارائه داده.ایشون که بیشتر از 10 ساله که داره رو این قضیه کار می کنه معتقده خیلی از مسائل کیهانی و مربوط به نجوم با این نظریه قابل حله و آزمایش در مبحثهایی دیگر فیزیک از قبیل فیزیک ذرات هم برای این تئوری جواب میده!

اگر این قضیه درست باشه می تونه راهبردی باشه برای رسیدن به تئوری همه چیز!»theory of everything» (نظریه ای که ادعا می کنه همه قوانین فیزیکی در عالم هستی یه چیزن و وحدت دارن!)

اما اگر ما خط زمان رو به صفحه زمان تبدیل کنیم منحنی زمان می تونه خودشو ببنده و این یعنی خیلی چیزا!مثلا قدرت برگشتن به عقب یا سفر به آینده!کمی احمقانه به نظر میاد و البته دور از واقعیت.اما آقای بارز در نظریه اش عنوان می کنه که اولا اگر بعد دومی برای زمان قائل شدیم باید بعد چهارمی هم برای مکان قائل بشم تا تقارن در مسائل بهم نخوره.ثانیا درسته که ما هیچ تصور و تجربه فیزیکی از بعد دوم زمان و صفحه زمان نداریم اما میشه این بعد 4 ی که در دنیای واقعی هست و ما در نظر میگیریم رو تصویری از 6 بعد در نظر بگیریم . 6 بعد برای ما خارج از ذهنه اما تصاویر دیگه ای از این 6 بعد با تغییر زاویه دید ما می تونه کشف بشه و خیلی از معما ها و ناشناخته های عالم هستی حل بشه.

بیشتر بخونید

12 Responses to “آیا زمان دو بعدیه؟”

  1. RaoRos Says:

    من بدم نمیاد زمان یه بعد صفحه دار پیدا کنه
    اونوقت می تونم یه کم برگردم عقب و … :(
    جالب بود،
    ممنون

    آره واقعا مشکل منم همینه

  2. Farnoud Says:

    salam. man Farnoud hastam (male) 18 salame. az matalebe jalebetun kheili mamnoonam. mikhastam age shoma ham ghabul konid baham tabadole link konim va omidvaram betunim rabeteye internetimun ro bishtar konim!

  3. bizbloger Says:

    يعني وبلاگ من IT بحساب مياد!؟ عجب!!!

    من که این طوری فکر میکنم

  4. mychamber Says:

    ما که نفهمیدیم!!


  5. واقعآ خیلی حال می‌داد اگه زمان‌و هر جا می‌خواستیم کشش می‌دادیم و هر جا می‌خواستیم فشرده‌ش می‌کردیم!

  6. Mehran Says:

    سلام…برا من بعضی موقع ها زمان اصلا بعد نداره!!! :دی

  7. يه‌دوست Says:

    زمان چيه؟ بعد چيه؟!

  8. mr fausty Says:

    نسبیت ،
    کتاب : فضا ، زمان ، تخت و خمیده
    ما تا وقتی که نتونستیم با سرعت نور حرکت کنیم نمیتوانیم در بعد چهارم اثر بذاریم و اونو درکش کنیم و رسیدن به سرعت نور هم تقریبا نه حتما غیر ممکنه چون با افزایش سرعت بر اثر نیروی گرانش چگالی تغییر میکنه یعنی هرچه سرعتمون زیادتر بشه سنگین تر میشیم ( مثال ساده : یه بچرو دستاشو بگیو حول خودت بچرخون چه اتفاقی میوفته ؟ !!!)
    البته درک دقیق فضای چهاربعدی با نوشته کمی سخته کتاب بالا و مطالعه در زمینه نسبیت میتونه کمک کنه
    موفق باشید

    ممنون از مطالب مفید.البته چیزی که میگی کاملا درسته اما فکر کنم این مقاله بیشتر منظورش حل مسائل فیزیک از نظر ابعادی بود…..به هر حال منم سواتم در این زمینه خیلی زیاد نیست در حدی که خودم برداشت کردم نوشتم

  9. arian_vc Says:

    البته یادتون رفت بگید که میدان انرژی لازم برای سفر در زمان فقط در سیاهچاله ها وجود داره و سفر در زمان الکی هم نیست!

  10. مونا Says:

    من به این موضوع یعنی سفر در زمان خیلی فکر کردم و به نتایجی هم زسیدم. فکر می کنم برای سفر به زمان لازم که یه میدان تشکیل بشه که سرعت و جاذبه توش وجود نداشته باشه. البته من برای این ادعا خیلی تحقیق کردم و هنوزم دنبالشم…

  11. مخمل Says:

    چه چیزا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  12. ناشناس Says:

    چند سالته مريم


پاسخی بگذارید

